Larry Crowne - recensie

Larry Crowne - recensie

Wanneer Larry Crowne ontslagen wordt, besluit hij zijn leven te veranderen: hij gaat terug naar de universiteit. Maar met een ongemotiveerde docente voor de klas en medestudenten die allemaal jonger zijn dan Larry, is het nog maar de vraag of deze verandering positief voor hem gaat uitpakken. ???

Een baan als teamleider bij een warenhuis is niet bepaald een droombaan, maar Larry Crowne (Tom Hanks) stopt er elke dag zijn ziel en zaligheid in. Wanneer hij plotseling ontslagen wordt omdat hij wegens het gebrek aan een universitaire opleiding geen doorgroeimogelijkheden heeft, besluit Larry dat hij terug naar de schoolbanken moet. Larry verruilt zijn SUV voor een verroeste scooter en schrijft zich in voor de cursussen spreken en economie. Zijn middelbare leeftijd weerhoudt hem er niet van om vrienden te worden met de vintage verslaafde Talia (Gugu Mbatha-Raw) die hem lid maakt van haar scooterclubje. De jonge Talia ziet in de saaie Larry een mooi restauratieproject, en Larry ondergaat gewillig de veranderingen die zij voor hem in petto heeft. Alle drastische veranderingen in zijn leven zorgen ervoor dat hij meer zelfvertrouwen krijgt, wat hem goed van pas komt bij de cursus spreken, waar de charmante docente Mercedes Tainot (Julia Roberts) met de scepter zwaait.

Dikke maatjes
Het verhaal over Larry Crowne was al jaren in de maak. Toen Tom Hanks in de jaren ’70 van de middelbare school af kwam, stroomde hij door naar het eerste jaar van de universiteit. Hij herinnerde zich nog dat zijn klas uit veel verschillende mensen bestond: oud-veteranen, mensen van middelbare leeftijd en jonge mensen. Hanks werd vrienden met de meeste van deze klasgenoten en uit die ervaring putte hij het verhaal over Larry Crowne: een man die zijn leven drastisch verandert op een punt waarvan velen zouden denken dat het onmogelijk is. Hanks werkte het script uit met Nia Vardalos, vooral bekend van My Big fat Greek Wedding. Naast het schrijven van het script en het spelen van de hoofdrol nam Hanks ook zelf de regie in handen. We zien Hanks vaak voorbij komen als acteur en producer, maar regisseren doet hij in mindere mate. Het is alweer veertien jaar geleden dat zijn speelfilm regiedebuut That Thing You Do! uitkwam. Daarna regisseerde hij nog de onvergetelijke televisieserie Band of Brothers. Naast multitalent Hanks zien we een andere filmveterane verschijnen: Julia Roberts. Sinds Charlie Wilson’s War zijn Roberts en Hanks dikke maatjes en het was dan ook niet moeilijk om Roberts voor de rol van Mercedes te krijgen. Roberts was vooral enthousiast over de rol omdat ze zich met het drankprobleem van Mercedes helemaal kon uitleven.

Koud kunstje
Het is gelukkig niet alleen maar kommer en kwel wat er tegenwoordig op de bioscoopschermen verschijnt. Zo nu en dan, vooral tijdens deze (afwezige) zomer, is er ruimte voor wat luchtigheid op het witte doek. Wanneer er een komedie wordt aangekondigd met de namen Tom Hanks en Julia Roberts, dan kun je er blind op vertrouwen dat je krijgt waar je voor komt: een zorgeloze mini-vakantie vanuit je bioscoopstoel. Hanks weet precies hoe hij een sullig personage aardig moet maken - Larry is niet bepaald de meest zelfverzekerde sexy man in de straat - maar hij is wel aardig. Je kunt deze man onmogelijke vervelend vinden. Roberts heeft een feilloze komische timing en haar expressies geven perfect gestalte aan het depressieve maar charmante karakter van Mercedes. De acteurs wekken het idee dat het een koud kunstje was om aan deze personages gestalte te geven; Hanks en Roberts zijn soepel op elkaar ingespeeld. De leukste scene van de film is dan ook de scène waarin Mercedes achterop de scooter bij Larry zit. Het beste van beide karakters komt hierin naar boven.

Scooterclub
Vintage speelt een belangrijke rol in het nieuwe leven van Larry Crowne. De studente Talia is dol op alles wat oud en versleten is, zodat ze dat kan omvormen tot een nieuw en fris product. Aangezien Larry, met zijn Balkenende kapsel en katoenen polo’s, ook tot de categorie vintage behoort, zet Talia haar tanden in hem en knapt ze hem van top tot teen op. Een grote rol is ook weggelegd voor de vintage scooters in de film. Het scooterclubje is een beetje sneu, maar met de komische knipoog naar de opknapbeurt van Larry, wordt het net niet kinderachtig. Een leuk detail is dat de producers zoveel mogelijk verschillende scooters in de film wilden en dat elke scooter bij het personage zou passen dat er op zou rijden. De scooter die Larry rijdt, is geleend van een man van middelbare leeftijd die zelf pas geleden weer aan een universitaire studie was begonnen. Deze gelijkenis was zo toevallig dat de man in eerste instantie niet geloofde dat Hanks de scooter voor zijn film wilde hebben.

Het thema van de film is inspirerend: je kunt op elk moment in je leven een omslag maken. Ook al maakt Larry zware tijden mee, de film behoudt ten alle tijden haar luchtige zomerse toon. Het acteren lijkt de personages makkelijk af te gaan en dat komt misschien ook omdat Larry Crowne gewoon een makkelijke film is waar je tijdens deze mini-vakantie verder je hoofd niet over hoeft te breken.

Tom Hanks

Bryan Cranston
Tom Hanks