• Recensies » TV-series
Breaking Bad: seizoen 1 - recensie

Breaking Bad: seizoen 1 - recensie

Een van de pot gerukt uitgangspunt en een ronduit formidabele hoofdacteur zorgen ervoor dat Breaking Bad een kanjer van een topserie is die in iedere verzameling thuishoort. De vele awards liegen er dan ook niet om.

Er is slecht nieuws voor verslaafden die zich tot diep in de nacht, ineengedoken voor de lichtbak, vergapen aan hun favoriete serie en zich overdag met bloeddoorlopen pupillen door het dagelijkse bestaan moeten worstelen. Wie zich waagt aan de allereerste aflevering van Breaking Bad zal ongetwijfeld snel aan het spul raken en zich het prut uit de ogen wrijven bij het zien van deze wat vreemde maar beklijvende trip. Met dank aan de Amerikaanse zender AMC die het aandurfde om deze onconventionele reeks uit te zenden.

Bankroet
Walter White doceert chemie aan een middelbare school ergens in New Mexico. Met een zwangere vrouw en een gehandicapte zoon in huis lopen de huishoudelijke kosten aardig op. De wat sullige Walter moet dan ook noodgedwongen bijklussen in een carwash om zijn karig lerarenloontje aan te vullen. Maar het ergste moet nog komen. De diagnose dat hij aan terminale longkanker lijdt, doet White beseffen dat hij aan de rand van de afgrond bengelt, want er is geen ziektekostenverzekering voorhanden. Een dure chemokuur stuurt het gezin onverbiddelijk richting bankroet. De getergde huisvader besluit dan maar om een drastische carrièremove te doen. Vandaar ook de titel van de serie; Breaking Bad betekent zoveel als: op het slechte pad raken.

Kok
White gaat zijn kennis inzake scheikunde voor hele andere doeleinden gebruiken. Hij laat zich daarvoor in met Jesse Pinkman, een oud-leerling die op amateuristische wijze probeert de drug crystal meth te verkopen. Deze wannabe rapper is dringend op zoek naar een nieuwe partner die zijn drugs kan prepareren en vindt die in White. Deze blijkt namelijk een voortreffelijke  kok en levert uiterst zuivere drugs af. Helaas kan Pinkman zelf niet van het goedje afblijven en diens nonchalante houding dwarsboomt de plannen van White. Omdat hij zich plotseling op gevaarlijk terrein bevindt, wordt hij gedwongen om radicale acties, die tegen zijn principes ingaan,  te ondernemen. Bovendien wekt zijn heimelijk gedrag op het thuisfront steeds meer argwaan. White speelt serieus met vuur, want zijn eigen schoonbroer is een politieagent.

Vince Gilligan
De eerste beelden van Breaking Bad zetten meteen de toon en doen onmiddellijk vermoeden dat deze serie graag surrealistische hoekjes opzoekt. Die openingsscène is er trouwens eentje om niet snel te vergeten. Een broek zweeft door de lucht waarna we White in zijn onderbroek en met een gasmasker op, achter het stuur van een kampeerwagen met een rotvaart door de woestijn zien scheuren. Het vervolg is al even opzienbarend als bizar. De bedenker van deze serie heeft dan ook ervaringen met vreemde verschijnselen. Vince Gilligan verdiende zijn sporen als producer van The X-Files, de uiters succesvolle sci-fi reeks. Het nieuwe geestekind van Gilligan is opnieuw een schot in de roos. Breaking Bad scoorde al een hele tros onderscheidingen, waaronder verscheidene Emmy's.

Harmonie
Bryan Cranston zet als Walter White ongetwijfeld één van de meest memorabele antihelden ooit neer. De karakterontwikkeling van het brave burgermannetje dat over zich heen laat lopen en zich ontwikkelt zich tot een creatieve doe-het-zelver, die besluit om zijn rug te rechten en serieus van zih afbijt, is dan ook een tour de force. Deze fenomenale acteerprestatie is intussen ook in Hollywood opgemerkt. Cranston heeft de laatste tijd opeens heel veel werk. Naast de acteerprestaties valt ook de perfect harmonie tussen de fratsen van het drugskoppel en de aandacht voor de huiselijke beslommeringen die de ziekte van Walter veroorzaakt op. Breaking bad switcht voortdurend van halfgare madness naar ingetogen dramatiek. Iets wat we perfect terugvinden in het visuele aspect. Nergens in het geheel zorgen de optische foefjes voor een circusachtige kakofonie.

Als alle series de kwaliteit hadden van Breaking Bad, dan zouden recensenten een bedreigde soort worden. Simpelweg omdat er werkelijk niets af te kraken valt aan deze serie. De enige smet is de povere kwantiteit van zeven afleveringen die seizoen 1 ons voorschotelt.  Dit manco is te wijten aan een staking van de Amerikaanse scenaristenvakbond Writers Guild of America. We kunnen het hen amper vergeven. Terwijl het tweede en derde seizoen inmiddels al door AMC is vertoond en een vierde seizoen vorige maand is gestart, onderhandelt Vince Gilligan nu over een vijfde en mogelijk laatste seizoen.

Bryan Cranston

20 januari 2008

(4 stemmen)