Last Night - blu-ray recensie

Last Night - blu-ray recensie

Als de man van Joanna op zakenreis gaat met zijn sexy collega Laura, blijft Joanna jaloers achter. Ze verwacht de avond alleen te moeten doorbrengen als ze onverwacht de kans krijgt om op stap te gaan met haar ex-geliefde. Tijdens één avond wordt de huwelijkse trouw van zowel Michael als Joanna op de proef gesteld.

Michael (Sam Worthington) en Joanna (Keira Knightley) zijn wat je noemt highschool-sweethearts. Ze leerden elkaar op jonge leeftijd kennen, waren krankzinnig verliefd en trouwden snel om hun liefde voor altijd te bezegelen. Vele jaren later vinden we hen in een riante loft in New York, Michael heeft een goede baan bij een architectenkantoor en Joanna boert redelijk als freelance schrijfster. De vlinders van de prille verliefdheid zijn allang vervlogen en hebben plaats gemaakt voor huiselijke rituelen en vertrouwdheid. Maar ook partners die met elkaar vergroeid lijken te zijn, worden geplaagd door het noodzakelijk kwaad dat in vele relaties voorkomt: jaloezie. Wanneer Joanna aan Michaels nieuwe collega, de sexy Laura (Eva Mendes), wordt voorgesteld, voelt ze dat er een spanning is tussen de twee. Michael geeft schoorvoetend toe dat hij Laura inderdaad aantrekkelijk vindt, maar hij benadrukt dat er niets meer is dan dat. Met deze informatie blijft Joanna thuis achter als Michael met zijn collega’s voor een zakenreis naar Philadelphia vertrekt. Alhoewel ze het een verschrikkelijk idee vindt dat Michael in hetzelfde hotel verblijft als Laura, weet ze dat ze hem kan vertrouwen. Maar als Joanna geheel toevallig een ex-geliefde (Guillame Canet) tegen het lijf loopt, wordt ook haar loyaliteit zwaar op de proef gesteld.

Last Night

Rete-populaire acteurs
Massy Tadjedin. Het zal nog wel enige tijd duren voordat haar naam geen vraagtekens meer zal oproepen. De 31-jarige screenwriter heeft namelijk nog maar weinig titels op haar naam staan, maar gezien de titels die er wel staan, is het niet ondenkbaar dat haar carrière in een stijgende lijn zit. Ze schreef het script voor de film Leo en werkte mee aan het script van The Jacket. Last Night is haar regiedebuut. Het is prijzenswaardig dat ze met zo weinig naamsbekendheid wel een aantal rete-populaire acteurs wist aan te trekken. Keira Knightley werkte al samen met Tadjedin voor The Jacket en de twee zijn sindsdien vriendinnen gebleven. Aangezien het filmen van Last Night maar 28 dagen in beslag nam, kon Knightley wel een gaatje vrij maken voor haar beste vriendin. Een opmerkelijke keuze is die van Sam Worthington voor de rol van Michael. Worthington speelt normaal gesproken voornamelijk in testosteronrijke epossen, zoals Clash of the Titans, Termanitor Salvation en niet te vergeten Avatar. En na Training Day, The Woman en een flirt met mr. Big in Sex and the City the Movie 2, werd Eva Mendes ook voor Last Night gecast als de ‘andere vrouw’. Als laatste zien we de Fransman Guillame Canet, die sprekend op Patrick Dempsey lijkt, in de rol van de ex-geliefde van Joanna.

Zesde zintuig
Veel vrouwen lijken een zesde zintuig te hebben als het gaat om het aanvoelen van seksuele spanningen. Terwijl hun man een onschuldig praatje staat te maken met de buurvrouw, voelt de vrouw dat er veel meer gaande is. Het is niet ondenkbaar dat dit zesde zintuig voor veel relatiecrisissen zorgt. Last Night begint zeer herkenbaar, een relatie waarin individuele gewoontes zijn gemêleerd tot één ritueel. Maar ook herkenbaar zijn de jaloerse buien en achterdocht. De film vertelt een verhaal dat al vele malen verteld en gehoord is, maar elke buitenechtelijke escapade is er volgens velen één teveel en daarom gruwen en smullen we tegelijkertijd bij deze verhalen. De acteurs hebben hun best gedaan om hun personages zo gewoon mogelijk te laten lijken, om de kijker niet het gevoel te geven dat dit soort dingen alleen in Hollywood gebeuren. Stuk voor stuk hebben ze daar een prima invulling aan gegeven. De ingetogen speelwijze zien we in elke scene en situatie terug en dat zorgt ervoor dat de film nergens een cliché wordt of een tranentrekkend drama. Met name Sam Worthington bouwt zijn karakter waardig op, zijn zwijgzaamheid verraad stilletjes de dillema’s waarmee hij van binnen worstelt. Het is daarom jammer dat zijn scenes met Eva Mendes minder aandacht krijgen dan de scenes tussen Knightley en Canet. Waardering voor een acteur gaat meestal gepaard met persoonlijke smaak, en ik moet zeggen dat Knightley mij nooit al te best smaakt. Ook in deze film, vind ik dat ze teveel show in haar karakter stopt, waardoor ze het meest afwijkt van de ingetogen toon.

Last Night

Partij kiezen
Zonder al teveel weg te geven van het einde, leidt de finale vast en zeker tot discussie. Het leuke van het thema is dat het zo dicht bij het echte leven staat dat iedereen op een bepaalde manier wel eens te maken heeft gehad met ontrouw. Je kunt ook de titel van de film op verschillende manieren interpreteren: afgelopen nacht of de laatste nacht. Tadjedin heeft haar best gedaan om het verhaal zo objectief mogelijk te vertellen zodat de kijker voor zichzelf kan bepalen welke interpretatie het beste bij de film past. Alhoewel Last Night geen vernieuwende materie laat zien, weet de film wel eventjes tot nadenken aan te zetten.

Extra’s
Geheel tegen de verwachtingen in, bevat deze blu-ray geen extra’s.

Tadjedin boft maar met zo’n indrukwekkende cast voor haar debuutfilm. Zonder de acteurs was Last Night waarschijnlijk in de ‘vijf voor vijf euro bakken’ beland bij de Blokker. Vooral het ingetogen spel en de realistische benadering van de personages maken Last Night de moeite waard. Doordat de acteurs de ware wereld zo dicht raken, wordt de kijker geprikkeld om partij te kiezen en een mening te vormen over het thema. Een aardig regiedebuut dat voor niet meer dan een avondje stof tot nadenken geeft.

Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Te koop vanaf 2 augustus 2011.

Massy Tadjedin