Tropa de Elite 2 - recensie

Tropa de Elite 2 - recensie

Nascimento uit Tropa de Elite krijgt nu eindelijk een koekje van eigen deeg.

Ondanks het globale succes wat José Padilha met Tropa de Elite kreeg, was de film niet makkelijk te verkroppen. Het verhaal werd namelijk verteld vanuit het perspectief van een man die geweld als enige oplossing zag om de drugskartels van Rio de Janeiro te lijf te gaan. Als kapitein van BOPE (een elite agententeam) schuwde hij gruwelijke martelingen niet om informatie te krijgen uit de drugsjongens nadat hij en zijn team de rest van de bendeleden hadden neergeschoten. Plastic zakken over het hoofd en zelfs bezemstelen die van achteren naar binnen worden geschoven; alles om die informatie te krijgen, maar ook om zijn eigen hachje te redden en te kunnen stoppen met zijn huidige werk. Die man was Nascimento en hoe realistisch de film ook was, hoe fascinerend de actie gechoreografeerd was, Nascimento was een klootzak die - ondanks de meesterlijke vertolking van Wagner Moura - het de kijker heel moeilijk maakte om te accepteren waar hij mee bezig was.

Drie jaar later komt Padilha met het vervolg op zijn Tropa de Elite. En zowaar, ondanks het feit dat vervolgfilms meestal minder goed zijn, is Tropa de Elite 2 beter dan zijn voorganger. De meest duidelijke reden hiervoor is tegelijk ook de meest simpele. Nascimento gaat in zijn Rio de Janeiro dit keer achter de corrupte politiek aan, iets waar wij allemaal de verantwoordelijken graag achter de tralies voor zien zitten. Een gegeven wat ons meer ruimte biedt om sympathie te ontwikkelen voor de gewelddadige Nascimento.

Nieuw tuig
Een nieuwe vijand introduceren maakt het misschien makkelijker om achter dit hoofdpersonage te staan, echt genoeg is dat niet. Vooral degenen die Nascimento hebben leren kennen in de eerste film weten gewoonweg nog teveel af van zijn gewelddadige verleden. Deze blokkade werpt Padilha echter prima weg door, in tegenstelling tot de eerste film, een karakter op het toneel te brengen die de manieren van Nascimento tegenspreekt. Rechtenactivist Diogo Farra (Irandhir Santos) wordt namelijk opgeroepen om een gevangenisopstand niet met kogels maar met woorden tot een halt te roepen en dat lijkt hem nog te gaan lukken ook. Tot overmaat van ramp is deze man ook nog eens getrouwd met de ex-vrouw van Nascimento en zo oefent hij ook nog druk uit op Nascimento's zoon met zijn niet-gewelddadige visie. Het geweld van Nascimento krijgt dus veel weerwoord, wat conflict en frictie veroorzaakt in zowel zijn werk als zijn privéleven.

Corruptie
Deze frictie heeft ook nog eens als gevolg dat het geweld wat Nascimento zo graag uitoefent direct tegen zichzelf keert. In eerste instantie gebeurt dit doordat de onderhandelingen van Farra mislopen, omdat André Mathias (André Ramiro) doet wat Nascimento hem ooit geleerd had: de opstand stoppen door de leider een kogel door zijn kop te schieten. Het volk van Rio vindt het allemaal prima en draagt Nascimento op handen, maar de discussie die het veroorzaakt heeft, zorgt er wel voor dat Mathias bij de corrupte militia belandt en Nascimento wat verder van het BOPE team wordt geplaatst. Wel is hij nog gezaghebber van BOPE waardoor hij zijn gewelddadige visie nog steeds kan uitoefenen op het agententeam, maar daardoor voor de tweede keer niet de consequenties inziet wanneer hij met veel bombarie alle drugskartels in Rio de Janeiro lam legt. Corrupte militia nemen de sloppenwijken van de drugskartels over om zo corruptie door heel Rio als een virus te verspreiden om invloed uit te oefenen op de komende verkiezingen.

Genieten van de actie
Het in één klap lamleggen van alle drugskartels in Rio wordt met veel actie en spektakel weergegeven. Ondanks alle net beschreven psychologie is Tropa de Elite 2 namelijk in basis een denderende actiefilm, net als zijn voorganger. Wederom zijn de actiescènes goed verzorgd en biedt het memorabele beelden wanneer Nascimento in een helikopter de drugskartels uitroeit. Het overzicht dat we dan krijgen van de sloppenwijken en het toneelspel wat zich op de grond uitvoert is subliem in beeld gebracht.

Het uitvoerig benoemen van wat de nieuwe vijand en de nieuwe situatie voor invloed uitoefent op het karakter Nascimento is echter belangrijker. Er was namelijk op zich niets mis met de filmkwaliteiten van Tropa de Elite. Er was gewoonweg geen houvast voor de kijker vanwege de gewelddadige eigenschappen van Nascimento. Nu die ruimte door het conflict en de frictie wel wordt geboden krijgt de film niet alleen een betere psychologische lading, het maakt de weg vrij om te kunnen genieten van de film als geheel en van de spectaculaire actie die het biedt.

Het enige minpunt is dat Padilha iets teveel aandacht schenkt aan de voice-over. Uitleg is wel nodig over een situatie als die van Rio de Janeiro, maar Nascimento is vooral in het eerste deel van de film net even teveel aan het woord, waardoor de aanloop naar de ontknoping zo nu en dan wat stroperig verloopt.

Die enige smet is gelukkig wel te zwak om zichtbare vlekken achter te laten. Tropa de Elite 2 is een denderende actiefilm die prima diepgang heeft en het karakter van Nascimento niet alleen goed uitdiept, maar aan het geweld in hem ook een weerwoord biedt. Op die manier kunnen we beter met de hoofdpersoon meegaan en zien we eindelijk dat geweld niet altijd alles kan oplossen. Daarnaast biedt het ook een zeer interessante en intelligente kijk op de situatie in Rio de Janeiro. Dit is topvermaak met inhoud.

José Padilha

Wagner Moura
André Ramiro