Quarantine 2: Terminal - dvd recensie

Quarantine 2: Terminal - dvd recensie

Vliegen blijft statistisch gezien het veiligste reismiddel... toch?

Vlucht 318 begint net als iedere vlucht geheel normaal en volgens dezelfde procedures. Zo ook voor Jenny (Mercedes Masohn) die als stewardess werkt op deze vlucht. Al snel blijkt dat een passagier ziek is en in de pogingen om de man te stabiliseren komen de overige passagiers erachter dat het niet om een verkoudheidje draait. Er word zelfs een noodlanding gemaakt om mensen in veiligheid te brengen. Eenmaal geland komen ze niet verder dan een geisoleerde terminal. Afgesloten door het leger van de buitenwereld.

Terug naar het begin
REC was in 2007, onder regie van Jaume Balagueró, een klein juweeltje die het met weinig middelen en een laag budget schopte tot een film van groot formaat. Dit grote succes ging niet onopgemerkt voorbij en al snel volgde de Amerikaanse remake Quarantine in 2008 met in de hoofdrol Jennifer Carpenter (Dexter). Beide films beschreven de rol van een jonge journaliste die tegen haar zin in wordt geïsoleerd in een appartementencomplex terwijl er een mysterieuze ziekte de kop opsteekt die mensen verandert in moorddadige wezens. In 2009 kwam REC 2 uit en deze ging precies verder daar waar deel 1 ophield. Quarantine 2 onderscheidt zich hiervan doordat het ondanks de link met de eerdere film ook prima op zichzelf kan staan.

Spanningsverschil
Qua spanning heeft deze film een vergelijkbare rol als de voorgaande titels. Er word een korte schets gegeven met wie je te maken hebt en in welke situatie de personages zitten. Maar er is een groot verschil tussen deze film en de beide REC's en Quarantaine en dat is dat het eerste deel het element van de verrassing in zich had zitten. Tel daarbij de handycam en de close ups en je had het gevoel er zelf tussen te staan. In Quarantine 2 hebben ze besloten dit niet te doen. Wat de film niet geheel ten goede komt, want het blijft nu bij 'simpel' doden en niet bij de drang om te overleven.

Slecht of minder goed?
De film heeft een sterk, realistisch begin. Kort worden de personages voorgesteld aan de kijker, en die zal ook snel zien dat er iets niet in de haak is. Maar toch is het jammer dat het claustrofobische effect van paniek in een vliegtuig niet volledig wordt benut. Relatief snel wordt het decor verplaatst naar een geïsoleerde terminal waar voor veel kijkers de spanning flink zal afnemen. Niet zozeer de 'bodycount' want dat komt uitgebreid aan bod. Maar het decor van een vliegtuig had zich uitstekend geleend voor een setting, zelfs misschien beter dan een appartementencomplex.

Acteurs
De acteurs, met name de hoofdrolspelers, doen het prima. Hoofdrolspeelster Jenny (Masohn) weet haar rol overtuigend neer te zetten. Maar haar rol zou nog beter tot zijn recht zijn gekomen indien er wederom gebruik was gemaakt van de handycam en het vliegtuig als decor. De overige acteurs zijn eigenlijk weer de types die je verwacht in een horror als deze. Je hebt de bullebak, de onwetende en noem ze maar op, wat de film weer clichématig maakt. In het origineel was er ook sprake van deze typische rollen maar door de setting en de manier van filmen viel de nadruk er niet zo op.

Eng?
De film heeft absoluut enkele spannende scenes, maar echt eng wordt de film niet. Het spannendste gedeelte betreft eigenlijk het midden van de film, het moment dat ze hun weg zoeken vanuit het vliegtuig richting de terminal. Helaas vervalt de film kort daarop in een soort van slashfilm.

De dvd bevat geen extra's.

Echt eng wordt de film nergens. Dit had beter gekund door het decor specifieker te maken. Dat de film vervalt in een slashfilm waarin je als kijker soms het gevoel hebt iets te hebben gemist, draagt hierbij aan mee. Voor hen die REC zagen zal deze film een teleurstelling zijn. Toch heeft de film ook genoeg elementen die de kijker kan vermaken.

Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Te koop vanaf 17 augustus 2011

John Pogue