movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Nieuws » Nieuwsberichten
- 29-08-2011
- Geplaatst door Tom Rosens
Fame Amsterdam sluit de deuren
Na ruim 21 jaar sluit Fame Megastore aan de Kalverstraat in Amsterdam de deuren. De grootste muziek- en filmwinkel in Nederland gaat op 29 januari 2012 dicht.
De omzet van 12 miljoen euro op jaarbasis weegt niet op tegen de hoge huur en de stagnerende markt voor beeld en geluid, aldus een persbericht van moederbedrijf Free Record Shop Holding.
Fame ontstond als antwoord op Amerikaanse megastores zoals Virgin. In totaal telde Fame zeven vestigingen in de Benelux, waarvan de Amsterdamse winkel het langst wist vol te houden. De megastore aan de Kalverstraat probeerde zich te onderscheiden met signeersessies in de winkel door internationale sterren of speciale optredens in de zaak.
Eigenaar Hans Breukhoven gaf vorig jaar nog aan in een interview met 3 Voor 12 dat het voor de winkel niet meer mogelijk was om zich alleen op cd's te richten. De dvd- en gamesafdeling werd steeds belangrijker voor Fame.
Een deel van het Fame personeel kan aan de slag bij andere winkels van Free Record Shop Holding.
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Donderdag 1 september 2011 om 20:51
@Dennis: wat ik bedoel is dat de enige manier voor mediawinkels (of het nu boeken zijn, cd's of dvd's) om te overleven, is op een nieuwe en creatieve manier met ondernemen en winkels runnen om te gaan. Daarbij spelen naast prijs en assortiment ook internet en social media (zoals Lianne ook al aangeeft) denk ik een belangrijke rol.
Het is onmogelijk en in mijn ogen onwenselijk om de digitalisering een halt toe te roepen. Hoe zie je dat dan voor je? En wat is de internetgekte precies en wat is er mis met individualisering? Het community-gevoel is dankzij internet nog nooit zo groot en divers geweest.
Als het gaat om een eentonig straatbeeld, ben ik daar niet zo bang voor, in ieder geval niet in een stad als Amsterdam. De drommen mensen die niet alleen op de Kalverstraat, maar juist ook op de 9 Straatjes en de Haarlemmerdijk/straat met wat creatievere winkels afkomen, bewijst dit wel. Ook hierbij gaat het om de fysieke beleving die mensen altijd zullen blijven opzoeken.
Anoniem Donderdag 1 september 2011 om 19:55
@Dennis, agree. Maar denk je niet dat het anders had kunnen zijn als de prijzen gewoon op een normaal niveau hadden gezeten. Ik denk dat men liever een last met originele dvd's heeft dan gekopieerde. (of ben ik dan alleen?)
Anoniem Donderdag 1 september 2011 om 18:55
@Nico, het is natuurlijk een beetje raar om te denken dat videotheken die tegen gratis downloaden moeten opboxen maar extra ruimte en extra apparatuur (zoals schermen) kunnen kopen.
Ik begrijp heel goed dat de online markt interessant is maar ik denk toch echt dat het grote probleem bij het illegaal downloaden ligt. Hoe dan ook; ik denk dat het tijd is om die volledige digitalisering (of het nou illegaal is of niet) een halt toe te roepen. Wanneer er in Amsterdam binnenstad geen DVD-zaak meer te vinden is ben ik er waarschijnlijk ook niet meer te vinden. En dan hebben we het alleen nog maar over de film/muziek liefhebber die thuisblijft, hoe meer er online verkrijgbaar is hoe meer winkels hun deuren zullen sluiten totdat we alleen nog maar zaken hebben die dingen kopen die we fysiek eerst moeten meemaken (denk aan meubels en kleding), maar internet toont aan zelfs daarbij geen probleem te hoeven zijn. Het vernauwd de mogelijkheden die een stad in de vorm van winkels heeft en kan zorgen voor een zwaar eentoning stadsbeeld. De maatschappij is zorgwekkend aan het individualiseren en de gekte van het internet onderstreept dit door het fysiek mogelijk te maken. Het wordt allemaal wel heel pover zo...
Anoniem Donderdag 1 september 2011 om 16:45
Hoorde gister nog van een collega dat zijn videotheek een systeem heeft waar je 30 eur per kwartaal betaalt en daarmee kan huren wat je wil. Prima alternatief op het digitale aanbod. Of dit uiteindelijk de winst weer wat omhoog schroeft weet ik niet, maar die videotheek probeert het in ieder geval.
Anoniem Donderdag 1 september 2011 om 15:52
@Nico, natuurlijk zien de 'betere' videotheken er uit als een uitgewoond kraakpand. Er is geen geld om de boel aan te pakken! Ik werk nu ruim 5 jaar bij videotheek Starworld (voor de OT301 bezoekers: dat is daar zo'n beetje om de hoek). In 2007 begon de omzet voor het eerst een klein beetje te dalen, we konden toen gelukkig nog een nieuwe vloer leggen en de boel schilderen. Sindsdien is het eigenlijk elk jaar een beetje slechter geworden. Van een elk jaar daalt de maandomzet zo'n beetje met 1000 euro. Ik zeg ook vaak tegen mijn bazin: ' laat een mooie website bouwen, daar kun je je voordeel mee doen.' Maar het geld is gewoon op. Het loont ook niet meer om te investeren in een zinkend schip...
Moviecenter en de Cultvideotheek zijn al over de kop gegaan, en ik ben er best trots op dat wij het nog redelijk lang volhouden. Onze sterke punten zijn momenteel het aanbod aan series en art-house. Ik denk dat we nog 1 a 2 jaar zullen bestaan, maar dan is de koek ook wel op.
Ik zal de nostalgie van de videotheek zeker missen, ik vind het heerlijk om op die morsige vloerbedekking mijn films te sorteren, of om een goede tip te krijgen van een klant (of andersom). Ik begrijp deze ontwikkeling echter wel...it is what it is...
Anoniem Woensdag 31 augustus 2011 om 15:32
@Nico, nee het is meer een gevoel. Het gaat ook over de concurrentiestrijd van Apple. Natuurlijk vliegen de beschuldigingen over en weer, maar als ik het zo volg komt het merendeel van Apple af. Samsung heeft ook wel eens besculdigingen naar Apple gemaakt die niet helemaal serieus waren. Dat om aan te duiden hoe stom Apple bezig is. Daarnaast worden allerlei applicaties in de reclame gebracht met de meest irritante reclames. Topper is die van het Financiële dagblad. "U kunt nu ook overal het FD bekijken. Het enige dat u nodig heeft is een iPad". Ten eerste kost zoiets nog altijd een aanzienlijke duit. En ten tweede is er ook nog altijd Android.
Anoniem Woensdag 31 augustus 2011 om 14:51
De (betere) videotheken die er in Amsterdam nog zijn, vindt ik echt in de vorige eeuw blijven hangen. Slechte websites, werken met papieren lijstjes ipv wervende schermen met info van IMDb of Moviemeter, een morsig interieur, enz. En het blu-ray assortiment is er vaak bedroevend. Dan is het niet raar dat er meer gekocht ipv gehuurd wordt. De populaire titels zijn op internet goedkoop te krijgen en voor de niche-titels pakt het videotheek-aanbod bijna altijd erg mager uit.
Wat betreft de speciaalzaken zijn het volgens mij met name de (betaalde) downloads en de webwinkels die in de behoeftes voorzien. Verder zie je bij maatschappijen (voor zover ze niet omgevallen of gefuseerd zijn) een steeds smaller aanbod, waar met name deze speciaalzaken onder te lijden hebben. En de grote maatschappijen hebben met hun hoge marges en nul innovatie jarenlang zitten slapen. Nog steeds komt daar niet de innovatie vandaan.
@Maarten: wat heb je tegen iTunes en Apple? Puur een gevoel of zit er ook nog een rationele reden achter (beh. het bestandsformaat)?
Anoniem Woensdag 31 augustus 2011 om 14:48
@Tom, Rosens heeft ook een punt over Boudisque. Leuk dat ze alles hadden, websites als Play.com heeft ook alles en is goedkoper. Er zijn gewoonweg zoveel betere dingen te bedenken dan speciaalzaken als Boudisque. Niet om te beweren dat ze slechte winkels waren. Maar als ik daar een keer was en iets vond dat mijn goesting kon verdienen, besloot ik uiteindelijk altijd weer om maar naar huis te gaan om te kijken wat het internet te bieden had. Fame vond ik overigens een vervelende winkel, maar dat is mijn mening.
Ook als mijn (stief)kinderen me zeggen dat ze een bepaald spel willen kopen of een bepaalde film, zeg ik altijd dat ze mij het geld maar moeten geven. Dan bestel ik wel ergens een hele goedkope versie (legaal) op internet.
Ik begrijp echter aan de andere kant wel dat er een aanzienlijk aantal mensen is die de speciaalzaken gaan missen (Cultvideotheek is hier niet genoemd). Mooi is het zeker als je zoveel kwaliteit genesteld ziet in een winkel. Maar er valt gewoonweg niet op te boksen tegen internetwinkels en de downloadende mensch. Misschien zullen winkels in de verre toekomst wel allemaal verdwijnen. Krijg je misschien alleen nog servicepunten als er gebreken zijn met het aangekochte product.
Bijkomend voordeel: meer plek voor woonwijken.
Anoniem Woensdag 31 augustus 2011 om 14:16
@Tom/Ricardo, dat videotheken aan het uitsterven zijn vind ik zelf niet opmerkelijk. Waarom 3 tot 5 euro betalen voor een huurfilm als je deze voor bijna hetzelfde bedrag, of iets meer, kunt kopen.
Gaat het te ver als men zegt dat de oorzaak van het wegvallen van speciaalzaken ligt bij de downloaders maar ook de grote maatschappijen?
Anoniem Woensdag 31 augustus 2011 om 13:31
Ik zou een hele goede reden hebben om naar de videotheek te gaan ipv films thuis te huren. Ik heb het een keer of twee gedaan en dan krijg je voor 5 euro (wat meer is dan wat ik er in de videotheek voor betaalde) een film in 720p en dolby stereo. Dan kies ik toch echt veel liever voor een dvd of bd die mij in ieder geval goede kwaliteit garandeert.
Anoniem Woensdag 31 augustus 2011 om 11:33
Fame liep ik vaak binnen als ik in Amsterdam was. Ze hebben een erg fijne dvd collectie staan. Het is zonde dat ze er mee stoppen, maar we zijn er natuurlijk zelf schuldig aan. En 'schuldig' wil niet perse zeggen dat iedereen illegaal download. Neem de videotheek weer ik veel te vinden was. Waarom zou ik daar nog heen gaan als ik via UPC de films kan huren zonder mijn huis uit te moeten? Het gemak wint.
Boudisque in Amsterdam, Utrecht en Nijmegen zijn ook al failliet. Boudisque was echter altijd veel duurder dan websites zoals Play of Amazon. Hoe leuk dan zo'n fysieke winkel ik kies dan toch voor de prijs.
Anoniem Woensdag 31 augustus 2011 om 11:30
Wat is dat toch met die mooie speciaalzaken ? De één na de ander verdwijnt ! Een paar jaar geleden Boudisque weg , enkele jaren daarvoor Sound Of The Fifties op de Prinsengracht en nu dit weer . Amsterdam wordt op die manier wel erg on-interessant voor CD/DVD jagers . (Dat is wel eens anders geweest !)We hebben Concerto nog , maar wanneer wordt die meegesleept in de afgrond ???
Ik hoop dat het laatste woord er nog niet over gezegd en dat er nog een oplossing komt.
Anoniem Woensdag 31 augustus 2011 om 11:01
Het zal dus ooit wel komen. Tot nu toe echter is er nog niet genoeg aanbod. En spotify staat nog erg in haar kinderschoenen, daar er uitermate weinig op te vinden is. Ik zocht naar een artiest als Autechre, toch wel een bekende in de underground scene, en die kon slechts flarden vinden. Dan hoorde ik van iemand dat het niet ligt aan spotify, maar aan de artiest die geen toestemming heeft gegeven om hun nummers erop te zetten. Leuk de reden te weten, maar daarmee is de gebruiker nog steeds niet geholpen en moeten we nog steeds wachten tot er echt waardevolle alternatieven zijn
iTunes mijd ik uit principiële redenen. En het feit dat ze uitsluitend hun eigen bestandsformaten aanbieden. Andere principiële redenen simpelweg dat ik allergisch ben voor digitale Appels. wie weet kan GOogle nog wat doen, daar zij ook bezig zijn met iTunes achtige praktijken.
Anoniem Woensdag 31 augustus 2011 om 10:23
Ik hoor hier niemand over de nieuwe legale alternatieven waar steeds meer mensen, waaronder ik, gebruik van maken. Zo zijn media als Spotify en iTunes prima middelen om op een makkelijke manier uit een enorm aanbod een eigen keuze te maken. En als ik een dvd, blu-ray of obscure cd wil hebben, is het grootste aanbod op internet te vinden, zowel voor nieuw als voor out-of-print, inclusief fantastische reviewsites waarbij je precies kan uitzoeken welke (regio)versie je van een bepaalde dvd wil hebben.
Ik vind het nog een wonder dat Fame het zo lang op zo'n enorm dure plek heeft uitgehouden. Virgin Megastore (in de kelder van Magna Plaza) heeft al jaren geleden het loodje gelegd. Natuurlijk hangt er een zekere romantiek rond het bladeren door bakken en het struinen door cd- en dvd-winkels, maar de alternatieven gaan de komende jaren alleen nog maar groter en interessanter worden (VoD staat bv nog maar in de kinderschoenen, kijk naar MUBI, Ximon etc).
Anoniem Woensdag 31 augustus 2011 om 06:53
@Maarten, ben het geheel met je eens.Maar tegenwoordig worden de downloaders bestempeld als 'piraten' terwijl diezelfde 'piraten' jarenlang woekerprijzen hebben betaald voor LP,CD en later de DVD etc. Nu kan men downloaden en zijn het de grote maatschappijen die het in hun portemonnee voelen.
@Dennis, ik ging hier altijd speciaal naar toe om dvd's en soundtracks te bestellen.
@Ricardo, die speciaalzaakjes zijn er volgens mij bijna niet meer. Ben ooit in een zaakje geweest in Amsterdam. geheel gespecialiseerd in Horror en Sci-fi. Heb daar nog de volledige Twin peaks serie op VHS besteld. (Heb deze nog steeds).
Anoniem Dinsdag 30 augustus 2011 om 22:49
Plaats het bijvoorbeeld op een nieuwe locatie. Het vermogen van Breukhoven staat of valt heus niet bij het voortbestaan van Fame.
En wat het downloaden betreft; ik vind het jammer dat alles vaak volledig in dienst staat van de vraag naar. Speciaalzaakjes heb je steeds minder en ik vind dat je als ondernemer ook de taak hebt om Amsterdam, los van winstgevende ondernemingen, interessant moet houden voor een breed publiek. Fame is een referentie.
Anoniem Dinsdag 30 augustus 2011 om 22:30
We gaan een nieuw tijdperk in jongens. Steeds meer mensen hoeven geen CD's meer, geen DVD's, geen Blu-Ray. De toekomst is niet nóg een schijfje waar nóg meer informatie op kan. De toekomst is downloaden. Zolang de maatschappij zich hier tegen verzet, blijft men geld verliezen.
Er zijn nu mediaspelers die alle formaten films kunnen afspelen. Iedereen heeft tegenwoordig een mp3-speler met oneindig veel data wat er op kan. Men wil downloaden, geen kasten vol CD's en DVD's en Blu-Rays. Men wil downloaden, een database waar alles beschikbaar is en waar je vrijelijk alles kan downloaden. Makkelijk, simpel.
Ik geloof in een soort van systeem waar men maandelijks een bepaald bedrag betaalt en dan vervolgens alles kan downloaden wat men wil. Even willekeurig nagedacht, bracht me op het idee om het internet te reguleren. Te blokkeren van het downloaden van media. En voor 5 euro per maand extra (of iets dergelijks) kun je gewoon ook downloaden.
Illegaliteit blijft. Dat omzeil je nooit. Maar op deze manier maak je het de mensen makkelijk, hoeven de mensen niet meer naar een winkel te gaan om CD's te luisteren. Man, wat is dát lang geleden dat ik dat heb gedaan. Een CD overhandigen aan de kassamedewerker om te vragen of ik die even mag luisteren. Geweldige tijd was dat, maar dat komt echt achter ons te liggen nu.
Ik denk dat mensen bereid zijn te betalen. Maar niet meer op de manier zoals de platenmaatschappijen nu nog steeds willen.
Anoniem Dinsdag 30 augustus 2011 om 22:30
Ik vind het moeilijk om te zeggen dat Breukhoven zich er makkelijk bij neerlegt. Kijk eens naar alle filmzaken die er in Amsterdam de afgelopen drie jaar zijn verdwenen en houdt dan in je achterhoofd dat 'Fame' aan een van de duurste winkelstraten van Europa ligt...
Maar het blijft eeuwig zonde. Ik kom er wekelijks meermaals en heb in de afgelopen drie, drie en een half jaar er met gemak een paar honderd DVD's gekocht...
Anoniem Dinsdag 30 augustus 2011 om 20:48
Vreselijk nieuws. Fame is het nieuwste slachtoffer van de downloadcultuur, eentje die systematisch hetgeen, waar wij als filmliefhebbers van houden, om zeep helpt. Jammer dat Breukhoven zich er zo makkelijk bij neerlegt en enkel in dollartekens kan denken. Erg treurig nieuws, dit.
Anoniem Dinsdag 30 augustus 2011 om 01:25
Ik refereer naar Janis Joplin: http://www.youtube.com/watch?v=-7JVxE2SYxo