movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Columns
- 05-09-2011
- Geplaatst door Peter de Jonge
Peter: Fame Megastore slachtoffer van downloadcultuur
Na 21 jaar moet de grootste muziek- en filmwinkel in Nederland, de Fame Megastore, noodgedwongen haar deuren sluiten.
Op 29 januari 2012 houdt de Fame Megastore op te bestaan. Teruglopende verkoopcijfers zijn de oorzaak, cijfers die op meerdere manieren te verklaren zijn. In de reacties onder het nieuwsbericht hierover wordt al snel de hoofdoorzaak gevonden. Wat blijkt? Het is de schuld van downloadend Nederland. Jullie hebben met al dat gedownload de Fame Megastore kapotgemaakt. De videotheken waren niet genoeg en zo is Fame het nieuwste slachtoffer geworden van de downloadcultuur. Met elke megabyte die jullie via het internet binnenhaalden, trokken jullie in werkelijkheid een baksteen uit de Fame Megastore, net zolang totdat er niets meer van over was. Zijn jullie nu tevreden?
Ikzelf ben uiteraard geheel onschuldig. Braaf ben ik opgevoed om mijn films netjes bij de videotheek te huren of in de winkel te kopen. Als kind trok ik er wekelijks met mijn vader en broer op uit om weer een of andere slechte actiefilm te huren. Iets met Wesley Snipes of Steven Seagal, dat werk. Ik vond het heerlijk om door de videotheek te struinen en soms mis ik het nog wel. Missen? Ja, want op een dag was ik het zat. Zo ongeveer rond het punt dat ik er geen zin meer in had om door een halve sneeuwstorm te fietsen, alleen maar om geen boete te riskeren als ik een film te laat terugbracht. Ik bezocht de videotheek dus niet langer en mijn alternatief werd het lenen van films bij vrienden en kennissen. Op deze manier heb ik bijvoorbeeld alle James Bond films kunnen zien, zonder gehannes wanneer ik een dagje te laat was met het terugbrengen van een film. Zoals Tom Rosens al opmerkte in het nieuwsbericht over de Fame Megastore: het gemak wint.
Nu moet ik toegeven dat het lenen van films na verloop van tijd wat minder onschuldige vormen begon aan te nemen. Op het moment dat ik twee videorecorders in mijn bezit had, had ik de beschikking om een geleende film op een lege videoband op te nemen. Het ouderwetse kopiëren, maar als ik mij niet vergis gebeurde dat daarvoor ook al met cassettebandjes. Bovendien was het gemak van het kopiëren niet de oorzaak van mijn afkeer tegen de videotheek. Ik kwam er sowieso al niet meer, simpelweg door de gebreken die aan het systeem verbonden zijn.
De Fame Megastore bezoek ik tot de dag van vandaag nog steeds. Ik woon dan wel niet in Amsterdam, maar wanneer ik er ben, dan kan ik het niet laten om even naar binnen te wandelen. Het is een fijne winkel met een redelijk aanbod en met de klantenpas krijg ik bovendien nog wat korting. Ik ga echter zelden over tot een aankoop, omdat ik interessante films vaak in mijn achterhoofd hou, om die bij thuiskomst via het internet nog goedkoper aan te schaffen. Bij websites als Play.com kun je bijzonder goedkoop films aanschaffen en het aanbod is daar nog veel groter dan bij een winkel als Fame. Hier is dus nog geen sprake van downloaden.
Heeft het downloaden van films (en muziek) de Fame Megastore kapotgemaakt? Wie zal het zeggen. Het valt te betreuren dat de zaak moet sluiten, maar om de schuld volledig toe te schrijven aan het downloaden, is nogal kort door de bocht. Natuurlijk moedig ik het onbetaald downloaden (illegaal is het namelijk nog niet) niet aan, maar het tegen betaling downloaden van films is in opkomst en dat moedig ik wel aan. Diensten als video on demand zijn in opmars en een dienst als Spotify biedt zelfs gratis muziek aan, zolang je het niet erg vindt om de nodige reclame voorgeschoteld te krijgen. Deze alternatieven zullen veel inkomsten opsnoepen en dat lijkt mij alleen maar positief. Onbetaald downloaden zal hierdoor minder aanlokkelijk wordt, aangezien het aanschaffen van films met dit soort diensten alleen maar toegankelijker wordt en naast de video on demand diensten, die ik persoonlijk nog aan de dure kant vind, zit ik vooral te wachten totdat een dienst als Netflix in Nederland komt. Voor een vaste bedrag per maand kun je zo onbeperkt films kijken, allemaal via het internet. Daar heb je geen Fame Megastore meer voor nodig. Ideaal toch?
Tags: Fame, Fame Megastore, spotify, video on demand
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Woensdag 7 september 2011 om 15:21
@ricardo, over je vraag meot ik nog even nadenken. Maar over dat extra's een voordeel zijn bij films vanaf een schijfje is makkelijk te weerleggen met ISO. Dat zijn in principe kopietjes gepropt in 1 bestand. een beetje als een zip of rar, maar dan wel anders. Mediaspelers spelen die ISO bestanden af alszijnde het een volwaardige blu-ray of dvd, met menu's met extra's.
Ja, het klopt...het zijn dan in principe nog wel de blu-rays of dvd's. Maar het toont aan dat alles ook digitaal kan. En ik zie niet in waarom er niet met een klein beetje ontwikkeling overgegaan kan worden op een digitale download met menustructuur en extra's, als alles ookal in een ISO bestand kan worden gestopt.
Illegaal is een ISO niet altijd te verkrijgen, of zijn ze gestript van hun extra's. Daarom blijven mensen die van die extra's houden in ieder geval nog altidj bij de dvd's en blu-rays, even los van de reden dat het natuurlijk illegaal is. Maar als Play.com voor een veel goedkoper prijsje digitale ISO's zou aanbieden...who knows. Maar dat is dan natuurlijk weer kant en klaar op torrentsites te zetten.
Maar goed, dat zijn blu-rays en dvd's ook, met een piepklein beetje moeite en geduld.
Anoniem Woensdag 7 september 2011 om 14:15
@Maarten. Wat is het verschil tussen een fotocamera (de vergelijking waar jij mee kwam) en een muziekinstrument? Je maakt zelf toch je foto's? En hoezo draait het bij instrumenten niet om het beluisteren van je eigen creatie?
Verder zie ik een erg groot verschil tussen films in digitale vorm en vanaf een schijfje. De technologie van vod bv is nog lang niet zo ver dat ik er graag geld voor neerleg. Plus op een schijfje heb je vooral bij aardige edities een mooie verameling van extra's. Kunnen digitale losse bestanden nooit tegenop.
Anoniem Dinsdag 6 september 2011 om 23:47
@Ricardo, het bespelen van muziekinstrument is totaaaaal anders vind ik. Bij het muziek maken gaat het niet om het beluisteren van je eigen creatie, maar om het bespelen ervan. Bij het filmkijken gaat het namelijk om het KIJKEN, niet om het vasthouden van het doosje. Nogmaals, als de uitgever er iets speciaals van maakt dan ben ik ook geneigd het te kopen, maar daar het meestal standaard plastic doosjes zijn hoeft het van mij helemaal niet.
Maar muziekinstrumenten...ik kan horen of een gitaar of piano met software is gespeeld of echt. Dus wat kwaliteit betreft is daar nog vooruitgang in te boeken. Maar wat je mist met electronisch muziek maken is het bespelen van het instrument. Dat is nog altijd niet te evenaren op een digitale manier. Als dat verdwijnt, zitten we in het tijdperk van Star Trek waarin we op het holodek een digitaal gemaakt instrument bespelen wat verdwijnt zodra het programma is afgesloten. Maar goed...we kunnen dan ook nog altijd een muziekinstrument creëren met de replicator.
Anoniem Dinsdag 6 september 2011 om 23:43
Eerst was ik ook een liefhebber van het schijfje en de hoes er omheen. Maar sinds ik een mediaspeler heb kan het me niet meer boeien. Daarbij is het mogelijk om de artwork op een mooie manier in beeld te laten verschijnen bij zo'n mediaspeler. En wat mij betreft geniet je dan net zo goed van de artwork. Heel soms is iets hardwarematigs wel leuker zoals wanneer je favoriete band een aantal merchandise bij hun nieuwe album stopt. Of een game met wat leuke boeken en verhalen eromheen. Ik noem maar wat.
Maar voor een gewone film zonders iets erbij is een digitale download voor mij genoeg. Zoiets als La Pivellina zonder enige extra's. Wat heb je dan nog aan een schijf als je het ook via xvid, divx of mkv kan bekijken? Met goede kwaliteit zie je geen verschil en is de ervaring er ook niet minder om. Zie jij je waardering dalen als je niet het hoesje kunt vasthouden? De film was goed, maar beter wanneer ik het hoesje in handen had. Dat is misschien wel een beetje een gekke redenatie van me, maar eigenlijk vind ik gewoonweg dat het om de film gaat en daarmee basta.
En ik hoor mensen om me heen die echt nóóit meer wat kopen en alles digitaal doen. Onder filmliefhebbers zijn dat er maar weinig natuurlijk, daar zitten meer mensen die nog vasthouden aan het hoesje omdat ik ook wel begrijp dat daar iets nostalgisch aan vast zit. Maar ik denk dat veel mensen ook digitaal accepteren zullen.
Anoniem Dinsdag 6 september 2011 om 19:11
@Maarten zou je zelf zonder dvd hoesjes willen? Zijn er sowieso mensen die zonder zouden willen? De stap van fysieke winkel naar webwinkel snap ik, maar ik zie de stap naar enkele digitale downloads niet zo snel gemaakt. Tenminste niet als gehele vervangingen van het dvd hoesje. Misschien is het wel een omslag in de manier van denken die je moet maken maar ik stel toch wel prijs op een dvd die ik kan vasthouden.
Films zie ik ook meer als een collectors item. Bij software bijvoorbeeld maakt het mij niet als ik het alleen digitaal heb.
Anoniem Dinsdag 6 september 2011 om 18:26
Toepasselijk genoeg is er net een boek uit, dat heet 'The Art of Drew Struzan', over de uitgestorven kunstvorm: de filmposter. Van dit boek staat een recensie in de laatste Schokkend Nieuws. Erg interessant.
Back on topic: Wat is de volgende stap? Muziekinstrumenten ook maar afschaffen, aangezien alles nu ook in de pc bespeeld kan worden? Het neemt geen extra ruimte in beslag en het is vaak ook nog eens gratis, legaal! Wie speelt er nu nog gitaar?
Ik vind het prima als er grotendeels praktisch wordt gedacht, maar kunst wordt hierdoor al snel over het hoofd gezien, zeker op het gebied van film.
Anoniem Dinsdag 6 september 2011 om 14:33
De grote groep boeit kunst, in de vorm van artwork o.i.d, amper, is altijd zo geweest, maar de vraag naar zal altijd blijven bestaan middels liefhebbers. Eigenlijk maak ik me daar niet al te druk om, want zolang er liefhebbers zijn zul je speciaalzaakjes blijven houden. Jammer is alleen dat door het sluiten van grote winkels als Fame de prijzen ineens de pan uit zullen rijzen, omdat het aanbod een stuk kleiner zal zijn. Het is jammer dat wij de dupe moeten gaan worden van 'piraterij', 'gemakzucht', of hoe je het ook wilt noemen. Voordeel is misschien dat zaken als Play het hierdoor even beter gaan doen, maar de vraag is hoe lang dat nog zo zal blijven.
Anoniem Dinsdag 6 september 2011 om 10:32
@Ricardo, ik kan je ongeveer hetzelfde zeggen wat Dennis zegt over dat de meeste mensen geen bizarre soundtrack of cultfilms willen. De meeste mensen willen namelijk ook geen artwork. Ik houd trouwens ook van de betere film. Ik hoef geen Transformers o.i.d. Maar artwork hoef ik ook niet. Een film moet voor zichzelf spreken. Artwork van een dvdhoesje hang ik niet (nooit gedaan ook) aan de muur in mijn huis.
Ja, sommige mensen vinden het mooi, zo'n kast vol dvd's (ik kijk naar Dennis) en dat kan ik me voorstellen. Maar zoals ik al zei, de meeste mensen kan dat niets schelen. En dat is wat ik met die fototoestellen duidelijk wou maken. ALs ik zeg dat niemand meer irritante fotorolletjes wil, zijn er altijd mensen die als jij reageren. Fotorolletjes, dat is geweldig omdat...en dan komt hun verhaal over waarom fotorolletjes juist zo goed zijn. En ze hebben gelijk! Maar de meeste mensen hoeven dat niet. En daarom verdwijnt die camera langzaamaan uit de schappen van de winkel. En daarom verdwijnen de schijven met muziek of films ook langzaamaan uit de schappen van de winkels. Verdwijnen de winkels zelfs.
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 22:20
De Game Mania is bij mij in de buurt juist net verdwenen. Werden we allemaal netjes verwezen naar de Game Mania in Fame. Ik vind het een heel raar iets, allemaal.
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 21:25
FRS is door het kleinere aanbod een makkelijker en goedkoper te vestigen winkel, het gemiddelde publiek zoekt geen bizarre soundtrack of cult films...
Er gaan trouwens ook heel wat FRS winkels op de schop, worden Gamemania's...
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 20:23
@Ricardo, noem mij maar dom of naief. Wat ik niet begrijp is dat de Fame eerder failliet is dan Free record Shop. (ik begrijp dat FRS meer filialen heeft, maar het aanbod....ok de games etc.Ga er eens heen om iets te bestellen. Altijd nul op rekest. De kans dat je bij de nabij gelegen snackbar eerder die rare soundtrack kunt krijgen is groter.) Bij Fame kon ik bijna alles bestellen. Persoonlijk vind ik het een enorme aderlating voor de Nederlandse Muziek/game/Film handel.
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 19:41
@Tom. Het pand gaat als het goed is overgenomen door The Sting of zo, een kledingwinkel, de zoveelste. Zo onbetaalbaar zal het dan toch niet zijn?
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 19:39
@Maarten. De cameravergelijking is nutteloos. Dat gaat om eenzelfde apparaat, maar dan geavanceerder. Ik vraag me serieus af waarom een doos voor een film overbodig moet worden. Er komen meer zaken bij kijken die een toevoeging voor film en muziek zijn. De artwork bijvoorbeeld, een essentieel onderdeel in de beleving van de muziek of film. Het maakt je nieuwsgierig naar een film, weet je ervoor warm te maken en het staat ook nog eens erg mooi in je huis. Het zijn zaken die bij kunst horen, die schaf je niet zomaar af voor het 'gemak'.
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 17:09
Het kan toch niet alleen de downloadcultuur zijn. Heeft dat peperdure pand er niet mee te maken? In Engeland is HMV nog steeds groot.
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 13:37
toevoeging: wie koopt er nu nog een analoge camera?! Juist ja, alleen de hobbyisten en liefhebbers ervan. Voor de rest, journalisten, toeristen, geen filmrolletjes meer.
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 13:35
'gewoon' bedoel ik mee dat er nou eenmaal nieuwe technieken worden uitgevonden. Digitaliseren houd je niet tegen. Fysiek een film kopen hoeft niet meer. Waarom nog steeds een kast vol hoesjes met blurays en dvds als het allemaal digitaal kan? Tuurlijk zijn er mensen die fysiek iets in hun handen willen hebben. De fanatieke filmkijkers, de boekenwurmen. Maar voor de rest zal het fysieke ingehaald worden door de mediaspelers en de e-readers. Nutteloos om bij de ikea honderden euro's aan kasten uit te geven als alles in 1 klein apparaatje had kunnen staan.
Dan kun je je ertegen verzetten. Niet mee willen gaan met de stroming. Maar dan houd je jezelf voor de gek. Een beetje acteren als een ouwe zak: "vroegâh, mijn jongen...vroegâh was alles beter." Doet me denken aan muziek van Godspeed you Black Emperor (toen ze nog goed waren) waarin een oude man over 'vroegâh' praatte. "We used to sleep on the beach! They don't do that anymore.' Emotioneel, maar ja..."things change".
Jammer dus voor de medewerkers van Fame, voor de eigenaar natuurlijk en voor de liefhebbers van fysieke nostalgische schijfjes. Maar wat mij betreft gaat alles digitaal wat digitaal kan en kan ik gewoon weer eens een keer legaal downloaden met de illegale troep die op mijn computer staat.
Echt, ik zou ervoor dokken. Als ik met hetzelfde gemak ALLES wat ik wil kan downloaden met 1 programma, onbeperkt, voor een vast bedrag per maand.
En oh ja, je moet niet willen dat illegaal downloaden wordt verbannen. Dat gaat écht niet.
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 12:34
Door de gigantische verschillen in prijs zijn fysieke winkels gewoon niet interessant meer. Nadeel bij webshops was vaak de verzendkosten. Maar play.com die Peter noemt is daar helemaal van afgestapt en verstuurd alles gratis.
Ze zijn niet alleen goedkoper dan een standaard winkel, maar maken een webshop als Bol.com ook overbodig.
Ter vergelijking: De dvd van Black Swan koop je voor 16,99 bij Bol.com en Free Record Shop. Bij de Engelse webshop Play.com kost de dvd slechts 9,99. Zelfs de blu-ray is daar met 16,49 nog goedkoper dan als je de dvd in Nederland koopt. Bovendien rekent Bol.com 1,95 verzendkosten.
Ander voorbeeld de 'Bol.com dvd van de maand' is Buried voor 'slechts' 9,99. Voor precies dezelfde prijs krijg je daar de blu-ray voor bij Play.com.
Nu zijn de verschillen niet altijd zo groot, maar Play is meestal goedkoper. Bovendien kun je daar films eerder krijgen dan in Nederland. Zo is Fast & Furious 5 daar al te koop en bij Bol.com alleen te reserveren (en 5,50 duurder).
Wil je bijvoorbeeld een combopack met The Twilight Saga: deel 1, 2 en 3 dan ben je maar liefst 22,50 euro goedkoper uit bij Play.
Bij games vallen de prijzen ook goedkoper uit. Zo koop je de nieuwe games Rage en Deus Ex: Human Revolution voor 10 euro minder bij Play.com
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 11:55
@Maarten: Er 'gewoon' juist aan zit te komen? Dat vind ik raar. Niets komt zomaar, maar wordt gecreëerd, aangemoedigd, geïnitieerd etc. Er wordt erg handig ingespeeld op gemakzucht en dat is te zien aan elk nieuw product wat op de markt komt, wat alles makkelijker moet maken voor de mens. Vervolgens is het grootste deel uiteindelijk te zwak om veel te weerstaan en gaan we allemaal maar mee met de stroming, wat dit onderwerp betreft.
Ben het zeker met je eens dat een gezonde, vertrouwelijke en betaalde digitale voorziener van films een goede stap zou zijn. Dan kan er nog eens geconcurreerd worden met winkels en andersom en hoeft er niet van alles te verdwijnen. Maar het is werkelijk schrikbarend hoe snel de downloader content is met wat hij binnenhaalt. Cam-versies e.d., het is beschamend om te zien hoe ver deze 'consumenten' gaan om maar geen geld uit te hoeven geven aan film en muziek. Daarom denk ik dat gemakzucht (gratis downloaden) gewoon de grootste boosdoener is, puur omdat de meesten lui tot en met zijn.
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 11:40
@Ricardo: Peter heeft juist wel een standpunt. Je bent het er alleen niet mee eens. Standpunt is dat het niet (alleen) de schuld is van de downloadcultuur en dat het er juist gewoon aan zit te komen dat mensen nooit meer naar winkels zoals fame gaan. Of er nou mensen illegaal aan het downloaden zijn of niet.
Nog een sterke onderbouwing hiervoor is dat het kopen van een film niet per sé fame steunt. Peter heeft het wel over Play.com, dat je daar je films koopt als je net in de winkel een goede titel hebt zien liggen. Maar daar had wellicht wat sterker op gereageerd kunnen worden in deze gollum (column).
Wel ben ik het met je eens, Ricardo, dat winkels inventief moeten omgaan met deze nieuwe stroming. Ze moeten ten eerste iets verzinnen waardoor mensen weer naar de winkel willen gaan. Videoland doet al mee aan video-on-demand. Maar daarmee zijn hun winkels natuurlijk niet gered. Integendeel, dat moedigt juist aan de winkels niet meer te bezoeken, maar naar internet te gaan. Het bedrijf Videoland is dan wel gered misschien, de winkels niet.
Wat dat dan is om je winkel interessanter te maken dan het internet is in eerste instantie de prijs. Maar in tweede instantie...ik zou het zelf niet weten. Laat marketingspecialisten daar maar eens heel hard over nadenken. En anders ga ik net zo lief weer naar mijn favoriete website. En dat is, toegegeven, niet altijd helemaal koosjer. Wat mij betreft hangen de productiemaatschappijen veel te lang aan het verleden. Waarom vernietigen ze nou torrentsites, downloadprogramma's? Waarom wordt er geen oplossing bedacht met een programma dat professioneel is ontworpen. Beter dan torrents, beter dan Soulseek en dat gebruikt kan worden voor een vast bedrag per maand, waarbij gebruikers gewoon vrij zijn met delen wat ze maar willen; net zoals Torrents, net zoals Soulseek.
Waarom kan dat niet?! Beter dan Netflix, lijkt me.
Anoniem Maandag 5 september 2011 om 08:59
Beetje verwarrende column. Ik mis een standpunt. Uiteindelijk leg je je erbij neer dat elke winkel verdwijnt om plaats te maken voor zaken als netflix, vod of andere digitale betaalde diensten. Allemaal fijn, maar het is al snel het een of het ander. Ik had liever gezien dat winkels moeite deden om inventief om te gaan met het gemakzucht dat bezit neemt van de mens. Zorg ervoor dat er een gezonde balans kan ontstaan tussen winkels en internet. Ik zie het al helemaal gebeuren dat we straks de deur niet meer uitgaan en dat we ons alleen maar vetmesten achter internet, 'omdat het gemakkelijk is'. We beulen ons wel allemaal af in de sportschool, maar een stukje fietsen door de sneeuw is al snel teveel gevraagd. Het moet allemaal trendy zijn. De waanzin van de mens in een notendop.