Fright Night 3D - recensie

Fright Night 3D - recensie

Je buurman is een vampier! Ja hoor, doe normaal man! Nee echt!

Charley Brewster is een laatstejaars student die jaren lang bekend stond als een enorme nerd, maar niet meer in dit jaar. Hij heeft zijn imago afgeschud en verruild voor de mooie nieuwe vriendin Amy. Er zijn veel mensen erg blij met zijn nieuwe imago, waaronder ook zijn moeder, waarmee hij alleen woont in een afgelegen wijk van Las Vegas. Zijn maatje Ed Thompson, is wat minder blij met zijn nieuwe imago. Voordat Charley populair werd, deden ze namelijk heel veel dingen samen. Maar Charley krijgt een nieuwe buurman. Jerry Dandridge heet de beste man en zijn moeder is meteen onder de indruk van zijn glimlach. Jerry heeft een bijzondere baan, hij doet nachtelijk constructie werk aan de Las Vegas Strip. Mark, één van de vrienden van Charley en Ed, blijkt te zijn verdwenen en Ed laat Charley in het holst van de nacht, onder lichte chantage, naar het huis van deze Mark komen om hem een belangrijke boodschap te geven. Jerry, is een vampier! Charley gelooft er uiteraard niets van, totdat ook Ed verdwijnt. Op dat moment besluit Charley op onderzoek uit te gaan en bij wie kan hij beter beginnen dan bij de man die volgens tv een levende legende is op dit gebied en de man die zijn vriend Ed al lange tijd volgde: Peter Vincent!

Remake
In een periode waarin we remake na remake zien, kun je je al snel gaan afvragen of de mensen nog wel zitten te wachten op weer een remake. Fright Night 3D is misschien zelfs wel iets beter dan het origineel uit 1985. Dat is een gewaagde uitspraak, maar wel één die onderbouwd kan worden. Waar Fright Night uit 1985 nog wel eens een probleempje had in de doorloop, loopt deze remake wel lekker door. De film is onderhoudend en houdt dat redelijk tot het einde toe vast. Pas aan het einde verzand de film namelijk wat in clichés.

Verschillen
Zoals zo vaak zitten er verschillen in de twee versies. Deze verschillen uiten zich op verschillende manieren. Zo is in het origineel Peter Vincent een stuk ouder dan in de remake. In het orgineel kunnen de vampiers een dierlijke vorm aannemen en in de remake niet. Een ander verschil, wat toch wel redelijk groot is, is dat in het origineel Charley zelf degene is die ontdekt dat Jerry een vampier is. In de remake ontdekt zijn vriend Ed dat.

Acteerwerk
Colin Farrell speelt zijn rol als de vampier Jerry eigenlijk boven verwachting goed. Dat moet ook, want zijn personage is erg belangrijk in de film. Hij is bijzonder geloofwaardig als de eerst ogenschijnlijk charmante buurman, die verandert in een grote nachtmerrie. Wie verder echt opvalt door zijn spel is David Tennant die van Peter Vincent een grappig, haast Jack Sparrow-achtig, personage maakt. Of dat een goede zaak is, mag de kijker zelf uitmaken, maar het laat wel zien dat de film niet koste wat kost probeert om zichzelf serieus te nemen. Anton Yelchin speelt Charley ook geloofwaardig. Niet al te populair en toch nog licht onzeker, maar niet het type dat je direct tot nerd zou bestempelen. Toni Collette is prima als zijn moeder, maar krijgt niet ontzettend veel speeltijd om daar ook echt wat mee te doen. Christopher Mintz-Plasse is perfect als Ed.

3D
3D is het meest besproken onderwerp sinds Avatar. Voegt het aan deze film nu echt wat toe? Nee niets, behalve een paar euro op de entreeprijs. Er zijn een paar momenten waarop er iets op je afkomt en je zou kunnen twisten of die dan wat toevoegen aan de beleving, maar over het algemeen genomen zou je deze film ook prima in 2D kunnen kijken en zul je het geen moment missen. De vraag is alleen of hij in Nederland ook ergens in 2D te zien zal zijn.

Fright Night is een remake geworden die prima op eigen benen kan staan. Het is een film voor de liefhebbers van een vampier die voor een keer niet zoetsappig is zoals die van Twilight, maar ook weer wat minder rauw dan die van True Blood. Eigenlijk is Fright Night gewoon een prima film geworden. De 3D maakt de film er niet minder of beter op, het doet eenvoudigweg niets. De remake neemt de toch al succesvolle film uit 1985 op een goede manier mee naar de tegenwoordige tijd.

Craig Gillespie

Colin Farrell
Christopher Mintz-Plasse