NFF 2011: Bennie Stout - recensie

NFF 2011: Bennie Stout - recensie

Bennie Stout is niet Nijenhuis' beste film, maar wel één van zijn warmste.

Visserszoon Benjamin Stout wil een trapauto voor Sinterklaas, net als burgermeesterszoontje Roderick. De crisisjaren van 1930 zorgen ervoor dat zijn vader in de haven van Bilboa moet blijven werken tot de lente. Bennie heeft nu nog maar één wens: de thuiskomst van zijn vader, al moet hij hem zelf gaan halen. Wanneer hij in het Grote Boek van Sinterklaas zichzelf op de lijst zet en in de zak gaat, komt langzaamaan de aap uit de mouw.

Musical
Dat de familiefilm Bennie Stout met musicalelementen is opgenomen in Enkhuizen en het Zuiderzeemuseum, is een kleine smet op het ritme. Kinderen zullen ongetwijfeld meezingen en -dansen op de spectaculaire passen, de scènes zelf leiden echter meer af dan dat ze een iets toevoegen aan het belangrijkste aspect van het verhaal: de gewenste thuiskomst van Bennie's vader. De openingsscène met een wilde achtervolging vol slapstick elementen brengt het voornaamste talent van Johan Nijenhuis naar boven; het regisseren van kinderen in slapstick situaties. De leukste scène uit de film is dan ook het uitdelen op pakjesavond. Hoogtepunt is ook Winifred (Plien van Bennekom), die als moeder van Roderick tot de conclusie komt dat een jaartje Spanje goed is voor zijn opvoeding, en blij is dat Sinterklaas hem meeneemt naar Spanje. Het kiezen voor Enkhuizen en het Zuiderzeemuseum levert wél mooie kaders op. Ook het design van het interieur van de stoomboot van Sinterklaas is overtuigend, want nu weten ook volwassenen waar de pepernoten, taai taai, en speculaas worden gemaakt.

Slapstick
Yahya Gaier, de acteur die eerder in Het Schnitzelparadijs (2005) onder regie van Martin Koolhoven al bewees een goed slapstick-acteur te zijn, heeft in Bennie Stout een kleine rol als Hulppiet. Samen met Bas Keijzer als hoofdpiet, eerder te zien als doorgedraaide taxichauffeur Bert in Nachtrit (2005), vormt het duo dan ook een voor kinderen geliefd tweetal dat de ene rake grap aflevert na de andere. En welke acteur heb je nodig om het kinderfeest compleet te maken? Inderdaad: Bram van der Vlugt. Het is jammer dat het talent van Hanna Verboom onbenut blijft. Ze hangt er als moeder Rietje zonder gedenkwaardige scène een beetje bij als slappe was.

Johan Nijenhuis' indirecte reactie op Dick Maas' Sint heeft voor kinderen alle elementen voor een aangename middag in het donker, en ondanks de overbodige musicalelementen doet Johan Nijenhuis waar hij goed in is: het bieden van mooi familievermaak.

93 minuten