movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Columns
- 17-10-2011
- Geplaatst door Peter Koelewijn
Peter: Waar films nog altijd beter in zijn dan games
Zoals ik wel vaker als een broken record rondroep, ik durf eerlijk niet te zeggen welke hobby me meer plezier geeft: films of games.
Maar als ik dan toch een facet van die tweestrijd moet uitkiezen dat ik makkelijk in plusminus 500 woorden kan behandelen, dan wordt dat scenario’s. Op dat gebied hebben filmfanaten het nog altijd veel luxer; gamesscenario’s moeten nog een lange weg gaan.
Hoe dat komt? Nou ja, de term videogames verraadt het eigenlijk al. Veel van de populairste spellen zijn gebaseerd op (oude) Hollywood-concepten, en zelfs de originelere franchises zitten propvol filmreferenties, zoals Donkey Kong, Solid Snake (gebaseerd op het hoofdpersonage van Escape from L.A.). Ik hoef niet eens namen te noemen in het horror-gamegenre, alleen een grote rode kring er omheen zetten. Toch is het begrijpelijk dat games ook vandaag de dag steeds meer op films willen lijken. Een groot deel van de fanbase wordt afgesnoept van (of eerder gedeeld door) de Hollywood-blockbuster. Deze groep consumenten wil het liefst de games zo realistisch mogelijk zien, hoe vervormd hun versie van de realiteit ook is dankzij films.
Vandaag de dag zijn de populairste titels dan ook veelal spectaculaire actiegames en grauwe shooters met Michael Bay-achtige plotten. Call of Duty, Gears of War, Resistance, Battlefield, Uncharted, sommige gamers spelen alleen de multiplayer van deze spellen en zien de singleplayer als iets leuks voor erbij. Daardoor kan ik moeilijk volledig in cynische snob-mode gaan, maar het blijft zuur dat anno 2011 - terwijl meer mensen dan ooit gamen - er minder dan ooit geëxperimenteerd lijkt te worden door de grote studio’s. Games zijn daarom één van de minste zorgen voor de filmindustrie.
Maar als ik dan zo’n eigenzinnig product op m’n bord krijgt – ja - dan is het smullen. Neem nu de Metal Gear Solid-serie, het schoolvoorbeeld van hoe Japan een Amerikaanse actieserie á la 24 vertaalt. De serie zit niet alleen vol zelfspot, het experimenteert met het genre op een manier dat filmfans mee kunnen genieten. Het geeft je keuzes in het verhaal en persoonlijke interactie. Hoe schokkend het voor sommige mensen (zelfs gamers) ook is, goede games putten kracht uit hun nonlineairiteit. MGS is misschien niet het beste voorbeeld omdat je er praktisch alles in kunt doen dat in Call of Duty ook kan. Tegelijkertijd is de serie veel beter geregisseerd en geschreven, waardoor je werkelijk het gewicht voelde op het eind van deel 3, wanneer de laatste eindbaas verslagen op de grond ligt en het filmpje opeens interactief wordt, zodat je zelf de trekker van het pistool moet overhalen. In de nieuwste Call of Duty: Black Ops martel je iemand, maar dan gloeien er enorme knoppen in beeld, zodat het idee verandert in een veredelde ‘druk op de play-knop om de film te vervolgen’-handeling.
Het beste, meest recente voorbeeld van hoe een scenario zo veel meer impact kan krijgen in een game, is Heavy Rain, dat ik onlangs speelde. Ondanks de levenloze animaties van de personages, het slechte acteerwerk én het feit dat het scenario en de sfeer zwaar op Se7en hinken, is het één van de spannendste avonturen die ik ooit beleefd hebt. De game laat je via meerdere personages keuzes maken die invloed hebben op de speurtocht naar een seriemoordenaar. Tegelijkertijd zorgt het via knoppencombinaties voor interactiviteit. En wat krijg je als je die twee dingen combineert? Nou, wat dacht je van keuzes zoals een personage z’n vinger eraf snijden om dichter bij de moordenaar te komen, of vergif innemen voor een hint óf juist weigeren en hopen dat iemand anders hem eerder opspoort!
Maar dit soort experimenten krijgen dus steeds minder groen licht. Mijn innerlijke filmfanaat hoeft zich nog geen zorgen te maken over de scenariostrijd. Ik weet alleen niet of daar blij of boos om moet zijn.
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
- Win Past Lives op DVD en Blu-ray
- Win Freelance op DVD en Blu-ray
- Win Wednesday Season 1 op Blu-ray
- Win Silent Night op Blu-ray
- Hoeveel data verbruik je wanneer je onderweg een film bekijkt?
- Win vrijkaarten voor Godzilla x Kong: The New Empire
- Win The 100 Candles Game: The Last Possession op DVD en Blu-ray
- Win Golda op DVD en Blu-ray
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Maandag 17 oktober 2011 om 14:32
The Last Guardian laat nog wel even op zich wachten. Mass Effect 1 wordt niet uitgebracht voor de PS3 omdat die door een ander bedrijf werd uitgegeven. Bovendien is deel 2 veel beter qua gameplay en plotpacing. Absoluut een must als je van science fiction houdt. En zo niet, dan is het alsnog een van de beste voorbeelden van goede gamescenarios
Anoniem Maandag 17 oktober 2011 om 13:58
@Peter: Mass Effect staat bij mij al langer in het visier, maar ik ben geen PCgamer (omdat mijn laptop wel erg goed is, maar zware games...?) en heb ook geen xbox. Toch is Mass Effect 2 voor de pS3 uitgekomen onlangs. Maar waar blijft Mass Effect 1 dan?
Maar goed, ben ook nog bezig met een ander spel en ik koop bijna nooit spellen als ik het vorige nog niet uit heb gespeeld. Dus of ik er ooit aan toekom, daar er veel andere prachtige spellen nog uitkomen. Wat dacht je van "The Last Guardian":
http://www.youtube.com/watch?v=EHzHoMT5eRg
Maar ja, dat ZIET er mooi uit, de vraag is of ze de relatie tussen het jongetje en het beest wel goed naar voren kunnen brengen. En dan ook nog 's op een originele manier die op zichzelf kan staan en niet teveel heeft afgekeken van The Neverending Story. Want dan kan het een bijzonder spel worden, in plaats van uitsluitend een goed spel wat uitblinkt in grafische pracht.
Toch denk ik dat het niet lang zal duren voordat er echt een spel uitkomen die naast goede gameplay ook verhaaltechnisch zeer fijn in elkaar zit.
Anoniem Maandag 17 oktober 2011 om 10:23
Als je een mix van shooter met RPG zoekt neem ik aan dat je Mass Effect al eens geprobeerd hebt? En voor horror raad ik Amnesia:the dark descent aan voor PC.
Anoniem Maandag 17 oktober 2011 om 10:03
Heavy Rain was zo slecht geacteerd nog niet. Ik heb films gezien waarin het er slechter aan toe ging. Verder had ik altijd het gevoel gehad dat een game met een beter scenario, maar ook meer interactie me meer zou boeien. Heb me altijd al afgevraagd waarom ik óf een first person shooter moest spelen, óf een RPG. Waarom kan dat niet gecombineerd worden? Een call of duty met wat minder snelheid en meer strategie. Keuzes die je moet maken die de missie laten zegevieren of juist falen. En als ie faalt begin je niet opnieuw, maar ga je door naar de volgende missie. In het echt gingen ook niet altijd alle missies goed.
En dan heb ik het nog niet gehad over het karakter. Bethesda doet al wel veel met first person RPG en slaagt daar behoorlijk in. Heb alleen de spellen nog niet allemaal gespeeld. Ben nu bezig met het oude Oblivion. En daar is het scenario ook niet echt denderend en hangt alles af van de vormgeving en sfeer (welke erg goed is).
Maar tot op heden heb ik nog niet echt het spel gezien waar ik letterlijk kriebels van kreeg. Al moet ik zeggen dat ik Dead Space wel zodanig eng vond dat ik net als na een goede horrorfilm niet naar boven durfde te gaan om te slapen.