FFG 2011: Lone Twin - recensie

FFG 2011: Lone Twin - recensie

Een openhartige documentaire over tweelingen, hoe het voelt om er één te zijn en wat het betekent als je een tweelingbroer of –zus verliest.

Anna’s verhaal
Aan het begin van de film Lone Twin deelt de Belgische filmmaakster Anna Van der Wee meteen haar persoonlijk verhaal, wat tegelijk haar drijfveer was voor het maken van de documentaire. Ze praat over haar tweelingbroer Dirk in de verleden tijd. Hij was degene die goed kon stilzitten, zij niet. Dirk kwam om het leven op zijn twintigste en sindsdien moet Anna zonder haar boezemvriend verder. De film gaat over dat gemis en die afwezigheid, die thuis volledig los van haar werd verwerkt. Het is moeilijk om zich in te beelden wat het kan betekenen om deel uit te maken van een tweeling als men er zelf geen deel van is.

Dit is niet de eerste documentaire van Anna Van der Wee. Haar laatste documentaire was een poëtisch portret van de hedendaagse Belgische kunstenaar Panamarenko. Haar De Doden Zijn Niet Dood was in 1995 de eerste film over de genocide in Rwanda. In de jaren negentig verbleef ze in Canada waar ze onderzoek deed naar de culturele en politieke clash tussen de Cree indianen en de elektriciteitsproducent Hydro Quebec. Dit was haar eerste documentaire en had meteen een grote impact.

Lone Twin

Ervaringsexperts
Het is moeilijk om zich in te beelden hoe het voelt om als tweelingen door het leven te gaan. Een deskundige legt uit dat tweelingen, of ze nu twee- of eeneiig zijn, al voor de geboorte een speciale band hebben gesmeed. Het is frappant om te zien hoe een wetenschapper uit fascinatie foto’s heeft genomen van het eerste moment dat tweelingen na de geboorte worden herenigd. Het is ook grappig om vast te stellen dat alle wetenschappers die in de documentaire aan het woord komen zelf deel uitmaken van een tweeling.

Tweelingen
Anna Van der Wee stelt zich de vraag of je ooit echt kan scheiden van je tweelingbroer of –zus. Aan de hand van interviews met haar vroegere geliefden en getuigenissen van andere tweelingen met een relatie legt ze uit hoe moeilijk het is om een intieme relatie aan te gaan met een partner. Ze zoekt onder meer haar ex-lief Jan-Lodewijk op die nu curator van het etnografisch museum in Minneapolis is. Hij heeft het over de Yoruba, een etnische groep uit Zuid-Nigeria. De Yoruba tellen verhoudingsgewijs het grootste aantal tweelingen ter de wereld. Bovendien gaan ze op een bijzondere manier met de band tussen tweelingen om. De cineaste reist naar het West-Afrikaanse land om er een ritueel te ondergaan dat haar overleden tweelingbroer van haar moet scheiden, wat voor haar uiteindelijk helend werkt.

Vanuit sociologisch en psychologisch oogpunt biedt de documentaire een volledig ander perspectief op het fenomeen tweelingen. Deze documentaire biedt bovendien naast het oprechte persoonlijke verhaal ook een divers en multicultureel beeld van de manier waarop samenlevingen en individuen omgaan met deze speciale band tussen twee mensen.

Anna van der Wee

Documentaire

20 oktober 2011