Barb Wire - blu-ray recensie

Barb Wire - blu-ray recensie

Nobody calls me babe! Dat je het even weet...

We schrijven het jaar 2017. In Steel Harbor is het niet pluis. Dit stadje zit vol met ruwe criminelen en ander gespuis. Te midden van deze zooi staat de befaamde Hammerhead Bar and Grill, geleid door de stillettohak dragende, in zwaar leer gehulde blonde eigenaresse Barb Wire. Deze dame is graag ruig, wat goed uitkomt in een dergelijke omgeving. Het duurt dan ook niet lang voordat deze oud-verzetstrijdster wordt gevraagd door een aantal voormalige collega's om een stel contactlenzen (ja, dat lees je goed) te vinden. Deze lenzen zouden een overheidsmedewerkster, die als enige op de hoogte is van de plannen van haar baas om een biologische oorlog te gaan voeren, in staat moeten stellen het land te ontvluchten. Helaas lijkt het er op dat het congressionele dictoraat altijd een stap voor is. Maar dat is uiteraard slechts het geval totdat Barb Wire zich ermee gaat bemoeien.

Pamela Anderson
Het complete en enige selling point voor deze film is altijd Pamela Anderson geweest. Door de serie Baywatch, was deze rondborstige blondine namelijk bijzonder populair geworden bij diverse mannen. In Barb Wire wordt dan ook veel nadruk gelegd op haar fysiek. Vooral de openingsgeneriek doet dit bijzonder ongegeneerd. De kleding die Pamela Anderson draagt lijkt ook wel bewust een paar maten te klein te zijn ingekocht zodat bij bepaalde bewegingen er tepels onderuit floepen.

Serieus?
Het acteerwerk in deze film is bepaald niet om over naar huis te schrijven. We komen wat bekende namen tegen, zoals een Udo Kier en Xander Berkley, maar niemand kan echt het niveau hoog leggen, en de vraag rijst of dat uberhaupt de bedoeling is geweest. Veel in Barb Wire lijkt namelijk een parodie of refereert naar andere films. Een vleugje Batman hier, wat James Bond daar en wat A-Team ergens anders. Tegelijkertijd lijkt een overeenkomst met Casablanca ook zover gezocht nog niet. Barb Wire is tenslotte een neutrale café eigenaresse in een tijd van oorlog. Niet dat de film daarmee ook het niveau haalt van dergelijke films, maar toch iets om in het achterhoofd te houden.

Extras
Welke extra's? Het enige wat deze blu-ray bevat is een onoverzichtelijk menu, waar je eerst de optie "?" moet gebruiken om te zien wat je eigenlijk selecteert. Daarnaast reageert het menu niet echt snel.

Barb Wire is een film die je vooral NIET serieus moet nemen, maar die op je lachspieren kan gaan werken, wanneer je daarvoor in de juiste stemming bent. Het acteerwerk is zwaar onder niveau, de effecten eigenlijk te bombastisch en over the top, maar op de één of andere manier kan de film op die manier nog best vermaken. De blu-ray uitvoering is dramatisch slecht. Het beeld lijkt wel te zijn opgepoetst, maar als je wat beter kijkt, blijkt dat dit voornamelijk overdreven anti-aliassing betreft. Ook het geluid is al niet veel beter. Daar komt nog bij dat er geen extra's te vinden zijn en dat maakt toch wel dat deze blu-ray weinig meerwaarde heeft naast de dvd.

David Hogan

Pamela Anderson
Xander Berkeley