movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Filmfestivals
- 17-11-2011
- Geplaatst door Nico van den Berg
IDFA 2011: Page One: Inside The New York Times - recensie
Bestaat de bekendste krant ter wereld straks nog wel?
De krantenindustrie heeft het wereldwijd erg zwaar. Met name in Amerika zijn er de laatste jaren veel dagbladen verdwenen. Hierdoor wordt de druk op de bestaande kranten steeds groter. Zelfs het voortbestaan van The New York Times is tegenwoordig geen ondenkbaar scenario meer. De documentaire Page One: Inside The New York Times van Andrew Rossi laat zien hoe de krant met zichzelf worstelt in deze voor print-media zo moeilijke tijd.
The New York Times is al 160 jaar de belangrijkste en meest invloedrijke krant ter wereld. Met een papieren oplage van 1 miljoen exemplaren is het niet de grootste krant - dat is de Japanse krant Yomiuri Shimbun met een oplage van 14 miljoen - maar op internet is de krant met 20 miljoen unieke online bezoekers per maand één van de grootste nieuwssites ter wereld. Het probleem is dat de online bezoekers veel minder geld opbrengen dan adverteerders en abonnees van de papieren krant. Op een meeslepende manier wordt je als kijker meegenomen in de snel veranderende Amerikaanse media.
In de film volgen we David Carr, sinds een paar jaar mediacolumnist bij de krant. Hij heeft de opdracht kritisch te kijken naar het medialandschap én naar de rol van de eigen krant daarin. Deze invalshoek maakt duidelijk dat het om meer gaat dan alleen The New York Times. Zo volgt hij de problemen rond de Tribune-company, eigenaar van The Chicago Tribune en The L.A. Times, waar een nieuw management zegt niets in journalistiek te zien en alleen wil investeren in die onderwerpen die goed verkopen. Als na een gedegen onderzoeksstuk van Carr's hand in de New York Times de Tribune-directie gedwongen moet opstappen, is dat niet alleen een mooie overwinning, maar bewijst hiermee dat goede journalistiek noodzakelijk is voor de democratie en openheid van een land.
De rol van serieuze media staat met name in Amerika zwaar onder druk. De afgelopen jaren zijn tientallen kranten failliet gegaan, waardoor grote delen van het land geen eigen krant meer hebben. Ook de rol van het tv-nieuws is aan het verschuiven. Het succes van een tv-zender als Fox News, waar meningen vaak belangrijker zijn dan het nieuws zelf, zorgt er ook voor dat andere nieuwszenders steeds minder aan gebalanceerde berichtgeving doen. Internet kan deze rol maar voor een klein deel overnemen, omdat echte (onderzoeks)journalistiek behoorlijk kostbaar is. De documentaire laat goed zien dat veel blogs en website als ware bloedzuigers gebruik maken van de enorme kennis en nieuwsstroom van de krant. Zonder deze nieuwsstroom zijn deze sites nergens.
Rossi stipt zo meerdere lagen aan in zijn film. Niet alleen de toekomst van de krant zelf komt aan bod, ook de waarde van nieuws, de trieste staat van de Amerikaanse media wordt erbij betrokken. Maar de film durft ook kritisch te zijn, de fouten en mislukkingen die de krant de laatste jaren heeft gemaakt, worden eerlijk benoemd en erkend. Naast het inhoudelijk sterke verhaal is de film ook bijzonder in de vormgeving. Er wordt op een knappe manier met krantenpagina's en nieuwskoppen omgegaan; deze vloeien op een natuurlijke manier over naar echte beelden en gebeurtenissen.
Conclusie
Page One: Inside The New York Times is een fascinerend portret van een groot journalistiek instituut. Het is een goede keuze om juist media-watcher David Carr te volgen met zijn kritische blik op alle media in Amerika. Daarmee is het meer dan alleen een beeld van een krant, het schetst een somber beeld van een groot deel van de Amerikaanse media, die gedreven door commercie alle journalistieke regels aan hun laars lappen.
Ons oordeel:
-
Speelduur:
90 minuten
Tags: Andrew Rossi, David Carr, IDFA, IDFA 2011, Page One: Inside The New York Times, The New York Times
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Donderdag 17 november 2011 om 15:51
Het effect van internet en andere vormen van entertainment die steeds makkelijker mee te nemen zijn heeft duidelijk z'n effect gehad op de manier waarop we met nieuws omgaan. De aandacht is steeds meer op kleine artikelen en diepgaande stukken (ook op websites) worden steeds minder gelezen. Resultaat is, als je naar Nederland kijkt, het formaat van de kranten dat is veranderd.
Deze documentaire weet die invloed inderdaad prima in beeld te brengen, alhoewel ik toch niet het gevoel had na het kijken van deze doucmentaire dat de makers echt een jaar bij the Times hebben rondgelopen.