Killer Elite - recensie

Killer Elite - recensie

Jason Statham wordt in zijn nieuwste film omringd door sterke acteurs en genreclichés.

De huurling Danny Bryce heeft het gehad met het harde leventje. Hij wil graag een rustig leven leiden en trekt naar Australië. Maar dan hoort hij dat zijn mentor Hunter een verkeerde klus aannam bij een sjeik in Oman en ontvoerd werd. Hunter is niet meer zeker van zijn leven en Danny zal hem moeten redden. Om Hunter vrij te krijgen, moet hij het spelletje meespelen met de Sjeik, die een gevaarlijke opdracht klaar heeft liggen: het elimineren van drie ex-SAS soldaten. Deze hebben drie van de vier zoons van de sjeik omgelegd tijdens een geheime oorlog in Oman.

Killer Elite

De laatst overgebleven zoon moet zijn doodzieke vader opvolgen. De eliminaties mogen niet naar hem terugleiden en daarom moeten de eliminaties eruitzien als ongelukken. Ook moet Danny getuigenissen van de schuldigen hebben op video. Kortom, een extreem lastige klus voor de ex-huurling. Om de missie te doen slagen, doet hij beroep op zijn oude team. Samen met de geharde Davies en de techneut Meier probeert hij zo zijn oude mentor weer vrij te krijgen.

Actiefilms met Jason Statham:
Blitz (2011)
The Mechanic (2011)
The Expendables (2010)
Death Race (2008)
The Bank Job (2008)
Crank en een sequel(2006)
The Transporter (2002) en twee sequels

Actieheld
Statham doet in Killer Elite gewoon waar hij goed in is. Hij speelt een harde huurling die de beste in zijn vak is. Niets nieuws onder de zon. Zijn gevoelens zitten hem deze keer wel meer in de weg dan in de gemiddelde rol die hij neerzet. Hij wil niets liever dan ophouden met moorden. Hij krijgt helaas niet heel veel scènes om dat gegeven uit te buiten en kan dus niet echt laten zien of hij meer in zijn mars heeft. Niet dat het de Statham-fan veel zal schelen. Zijn status van pure actieheld wordt met Killer Elite namelijk nog eens goed versterkt.

Wisselwerking
Voor een actieheld kan Statham goed acteren. Ook de rollen die hij kiest zijn bijna altijd in goede producties. Statham is echt de actieheld van het moment. En in deze film krijgt hij ook weer sterke acteurs tegenover zich zoals Clive Owen en Robert De Niro. Ook in the Mechanic en Blitz kreeg hij bijvoorbeeld al mannen als Ben Foster, Donald Sutherland en Paddy Considine tegenover zich. Clive Owen heeft een sterke rol als de tegenstander van Statham. Helaas blijft het aandeel van De Niro als Hunter wat klein. Gelukkig krijgt hij naar het einde toe wat meer te doen en is de wisselwerking tussen De Niro en Statham goed.

Killer Elite

Statham-film
Debuterend regisseur Gary McKendry heeft zeker potentie. Hij maakt nog wel wat foutjes, maar brengt met zijn debuut zeker een zeer vermakelijke actiefilm. Qua stijl weet McKendry helaas nog niet echt een stempel te drukken op de productie. Killer Elite is daarom soms wel wat onevenwichtig. Dat zit hem vooral in de afweging tussen actie en thrillerelementen. McKendry wil soms wat meer de kant op van spionagethriller, maar het blijft toch vooral een pure actieknaller. Uiteindelijk komt het allemaal neer op een echte Statham-film. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar dat was niet de intentie van McKendry met dit op waarheid gebaseerde materiaal. Er zijn veel spectaculaire actiescènes, maar door het ontbreken van een duidelijke keuze voor actie en/of thriller kent Killer Elite wat trage momenten, die niet nodig geweest waren. Een net wat minder serieuze toon en wat meer humor hadden het middenstuk wat minder saai kunnen maken.

Voer voor de fans
Er zijn nog wel wat meer minpunten in Killer Elite zoals de clichés die naar voren komen. Het verhaal is van begin tot eind voorspelbaar. Maar toch stoort het niet echt. Voor de liefhebbers van actiefilms en die van Statham in het bijzonder valt er namelijk genoeg te genieten. De actie is spectaculair en gevarieerd. Explosies, schietpartijen, ontsnappingen, achtervolgingen, eliminaties en enkele harde confrontaties tussen Statham en Owen. De actie wordt prima in beeld gebracht en is ook vaker aanwezig dan in bijvoorbeeld The Mechanic en Blitz.. Daardoor is Killer Elite voer voor de fans van de gespierde Brit.

McKendry brengt het er in zijn debuut goed van af. Hij maakt van Killer Elite een bovengemiddelde actiefilm. Hij weet de actie goed in beeld te brengen en je hoeft nooit lang te wachten op de volgende actiescene. De acteurs zijn prima, al is De Niro’s rol aan de kleine kant. Het verhaal is wel erg voorspelbaar en ook genreclichés worden niet vermeden, maar voor de fans van Statham is deze film zeker een aanrader.

Gary McKendry

Robert De Niro
Clive Owen