Nova Zembla - recensie

Nova Zembla - recensie

Een pornografische Doutzen Kroes, echte ijsberen en sterk acteerwerk in een intiem drama van grootse proporties.

Nova Zembla is de intieme, dramatische vertelling over de opvarenden van de ontdekkingstocht over de Noord die strandden op Nova Zembla. Voor velen geen onbekend verhaal. Al vroeg op de basisschool tijdens de geschiedenislessen kwam je favoriete prent tevoorschijn en vertelde de meester van Willem Barentsz en zijn bemanning. Ook Reinout Oerlemans werd geïnspireerd en dat is te zien in Nederlands eerste volwaardige 3D speelfilm.

Hollands of Hollywood
In de stilistisch sterke close-ups die het overgrote deel van het verhaal vertellen, weet Oerlemans, die eerder verantwoordelijk was voor Komt Een Vrouw Bij De Dokter op zeer on-Nederlandse wijze een waarlijk epos van twee uur neer te zetten. On-Nederlands, omdat de film de sfeer draagt van een romantisch drama als Titanic. Op de momenten dat Doutzen in slow-motion door de Amsterdamse straten rent, geloof je in de kunst van Oerlemans als regisseur. Wanneer ze daarna de oer-Hollandse naam ‘Gerrit’ roept, sta je met beide benen op de grond en denk je pas aan het feit dat je naar een Nederlandse film kijkt.

Nieuwe dimensie
Verder was er twijfel over hoe de ijsberen eruit zouden zien in 3D. Die proef heeft Oerlemans ook glansrijk doorstaan. Door het afwisselen van beelden van een echte ijsbeer, een computergemaakte en een man in pak weet hij de kijker te overtuigen van de echtheid van het dier. Als ware pionier verlegt de onervaren filmregisseur de grenzen van 3D-films. Hij weet op een enkel shot na 'cliché-3D' te vermijden (Doutzens hand die tot tot ver in de zaal reikt). Vertelkunst krijgt een nieuwe dimensie door zo nauw op de acteurs en de gebeurtenissen te zitten zonder claustrofobisch te worden. Het kader van het witte doek voelt en oogt als jouw venster naar het verslag.

Perspectief
Acteur Robert de Hoog is een Nederlandse acteur waarvan de status snel rijzende is. Hij brak door met de Telefilm Skin en speelde vervolgens in Schemer en 170 Hertz. Binnenkort is hij zelfs te zien in War Horse van Steven Spielberg. Ook in Nova Zembla zet De Hoog een sterke rol neer. Hij is een merkbaar beginnend talent die zich hier en daar de tekst in kleine mate eigen moet maken, maar al grotendeels natuurlijk overkomt. Het interessante perspectief van schrijver Gerrit de Veer (Robert de Hoog) is wat de film boeiend maakt en houdt. Omdat Gerrit als verslaggever van de reis aan de ene kant alles weet wat de kapitein en schipper weten en aan de andere kant onderdeel is van de gewone bemanning, krijgt het eeuwenoude fabelachtige geschiedenisverhaal diepgang en een gezicht. Om de film echter een stevig drama te noemen, gaat te ver. Het is jammer om te zien dat Jan Decleir slechts een klein rolletje bezit. Ook de rest van de bijrollen is helaas dun bezaaid met tekst. Om die reden blijft ontwikkeling uit bij de personages van Victor Reinier, Derek de Lint en Jan Decleir. Temidden van een stereotiep ensemble ontplooit alleen Gerrit de Veer zich van jochie tot man.

Doutzen
Het topmodel Doutzen Kroes maakt in Nova Zembla haar acteer-debuut. Helaas lijkt deze overstap niet heel goed uit te pakken. Haar acteerprestaties zijn matig, goed geschreven dialogen komen slechts houterig over haar lippen en de gesproken tekst ondersteunt ze niet met haar mimiek. Waarschijnlijk is het Oerlemans ook niet te doen om een goede actrice, omdat Kroes louter pornografisch in beeld is. En dat komt de film niet ten goede. Haar boezem leidt simpelweg enorm af.

Oerlemans slaagt met zijn tweede film dus niet overal in. De keuze om Doutzen Kroes als love-interest in in 3D soft-pornografische flashbacks te filmen, is misschien commercieel gezien een slimme zet, maar blijkt totaal overbodig en leidt zelfs af van het verhaal. Afgezien van Doutzens boezem voegen de 3D-beelden betrokkenheid toe aan het intrigerend vertelde kroniek des vaderlands. Nova Zembla heeft zichzelf in de hand, omdat het nooit over de top gaat, esthetisch prachtig vormgegeven is, een sterke koers vaart tussen actie en drama maar bovenal hoog mikt en hoog raakt. Nova Zembla is met dezelfde ambitie als die Willem Barentsz en Jacob van Heemskerck hadden om Azië te bereiken, gemaakt. Alleen waar zij faalden, slaagt Oerlemans.

Reinout Oerlemans

Robert de Hoog
Derek de Lint