• Specials » Columns
Peter: Goud voor de tieten van Doutzen

Peter: Goud voor de tieten van Doutzen

Binnen vier dagen bezochten 100.000 mensen Nova Zembla, dat hebben die vleeskanonnen van Doutzen goed geflikt.

Peter de JongePeter de Jonge plunderde op jonge leeftijd wekelijks de videotheek leeg en kwam thuis met de meest slechte actiefilms, uitgekozen met goedkeuring van zijn vader. Diezelfde vader viel ooit ‘s avonds op de bank in slaap, waardoor Peter op negenjarige leeftijd The Shining al te zien kreeg. Sindsdien is zijn filmsmaak, naar eigen zeggen, sterk verbeterd.

Jopen, jetsers, meloenen, uiers, Bossche bollen, uitwendige longen, melkfabrieken, koplampen, memmen; hoe je de borsten van Doutzen Kroes ook wil noemen, ze hebben in ieder geval binnen vier dagen 100.000 bezoekers naar de bioscoop getrokken. Nova Zembla is daarom bekroond met de 'Gouden Film', een prijs voor films die de 100.000 bezoekers grens passeren. Dat hebben die vleeskanonnen van Doutzen goed geflikt. Sorry? Klinkt dit nogal denigrerend naar Doutzen Kroes (en haar puppies) toe? Ach, dat is toch niet veel erger dan de regisseur die besloot geen echte actrice te nemen voor zijn epos, maar een topmodel waarvan de enige toegevoegde waarde haar uiterlijk is. Dat heeft Arnie toch weer goed voor elkaar, want van marketing heeft die baardmans wel verstand.

Een paar dagen voordat Nova Zembla gaat draaien, De Wereld Draait Door. Matthijs van Nieuwkerk roept heel snel wat namen van gasten en de show kan beginnen. Na zo'n twintig vaste items en rubriekjes kunnen Doutzen Kroes, Reinout Oerlemans en Robert de Hoog bij Matthijs aanschuiven. Doutzen zit er, als de Godin die ze is, bloedmooi bij. Matthijs is zichtbaar enthousiast. Tijdens de uitzending ben ook ik aan het zwijmelen om Doutzen en roep ik in een vulgaire bui op Twitter dat als ik in de studio aanwezig was, dat ik dan als een beest op haar gesprongen was. Matthijs kan zich daarvoor echter nog net inhouden en gaat vrolijk verder. Een beetje wat feitjes over de film roepen die op z'n kaartjes staan kan hij wel, maar de échte belangrijke vragen zijn natuurlijk in de trend van "hoe was het om te zoenen met Doutzen Kroes, Robert?". Gegniffel, Matthijs loopt beschaamd even weg omdat hij überhaupt suggereerde dat hij die vraag wilde stellen en de gasten aan tafel proberen de vraag te ontwijken. Reinout vindt het allemaal wel best, met die seksbom naast hem wordt Nova Zembla gegarandeerd een succes. De volgende halte is RTL Boulevard, waar Albert Verlinde weer eens zijn walgelijke zelf is. Iets over een ezel, een gehaktstaaf en twee dwergen. De gehele studio ligt in een deuk. Volgende item, Nova Zembla. Ja, die scène met die ijsbeer was dramatisch en inderdaad, Reinout heeft tijdens de opnames flink wat afgeschreeuwd om de acteurs te motiveren. Onbelangrijk verder, want Doutzen Kroes zit in de film. Wat is ze mooi hè? Albert roept iets over dat menig man haar zou willen volyoghurten en iedereen ligt weer in een deuk. Die film gaat knallen, dat is zeker.

Robert de Hoog en Doutzen Kroes

Ja, die Reinout heeft verstand van marketing. Binnen vier dagen 100.000 bezoekers trekken is niet mis, maar toch waren het de Gooische vrouwen die dat binnen één dag deden. Hoe hebben ze dat geflikt? Ik bedoel, zij hadden niet eens de beschikking tot de nucleaire wapens van Doutzen. Feit is dat het in Nederland vrij makkelijk is om met je film 'Goud te gaan'. Een rondje door het medialandschap is al bijna genoeg. Even bij De Wereld Draait Door aanschuiven, vervolgens langs RTL Boulevard, achteraf even overgeven om de walgelijke Albert en daarna, als je zelfs het meest simpele publiek wil bereiken, doe je nog even Shownieuws. Et voila, je hebt die Gouden Film al bijna in je zak.

Heel leuk die prijs, maar wat voor toegevoegde waarde heeft het nog? Zo'n beetje elke Nederlandse film die in de grote bioscopen wordt vertoond gaat Goud. Erg speciaal is het daarom niet meer. Dit blijkt ook uit het feit dat het aantal bezoekers voor een Gouden film in het begin op 75.000 lag en er binnen anderhalf jaar tien films die status daardoor al hadden behaald. In 2003 werd de normering daarom opgeschroefd naar 100.000 bezoekers. Mijns inziens zou het Nederlands Film Festival en het Nederlands Fonds voor de Film (samen verantwoordelijk voor deze prijs) dit opnieuw moeten doen. Dit afgelopen jaar zijn er namelijk al twaalf Nederlandse films Goud gegaan. Niet dat ik het Reinout Oerlemans niet gun, en dat de Nederlandse film het goed doet is mooi, maar dit lijkt mij iets teveel van het goede en de lat mag daarom best wat hoger worden gelegd. Dus, Nederlands Film Festival en het Nederlands Fonds voor de Film, u weet wat u te doen staat. Oh en Doutzen, mocht je ondanks je drukke leven deze column gelezen hebben en nu briesen van woede, schroom dan niet om contact met mij op te nemen. Dan praten we het even uit, misschien in een leuk restaurant bij kaarslicht?