The Muppets - recensie

The Muppets - recensie

De Muppets zijn weer terug op het grote scherm.

The Muppets bestaan al sinds 1955, toen ze hun opwachting maakten in de tv-serie Sam and Friends. De echte populariteit begon echter pas in 1976 toen ze hun eigen show op tv kregen: The Muppet Show. Deze show kende een overweldigend succes en duurde vijf jaar. De Muppets waren een begrip. Hieruit zijn ook verscheidene films ontstaan: in 1979 kregen de poppen hun filmdebuut in The Muppet Movie en in 2005 verscheen hun laatste film; de tv-film The Muppets’ Wizard of Oz. Dit jaar verschijnt er een nieuwe Muppet-film, simpelweg genaamd The Muppets.

Fijne herintroductie
Walter is een lieve, lichtjes naïeve pop en een enorme fan van The Muppets. Hij verzamelt alles wat maar een beetje met zijn beroemde soortgenoten te maken heeft. Zijn grootste droom is om ooit eens een keertje de Muppets te ontmoeten. Die kans krijgt hij wanneer hij met zijn kamergenoot Gary (Jason Segal) en zijn vriendin Mary (Amy Adams) mee mag reizen naar Los Angeles. Wanneer Walter ontdekt dat het Muppet Theater overgenomen dreigt te worden door een rijke oliebaron (Chris Cooper), trekt hij met Gary en Mary eropuit om Kermit, Miss Piggy en alle anderen weer bij elkaar te brengen om een geweldige show op poten te zetten, één die de redding van het theater kan betekenen.

Creativiteit
Wie de plot zo leest en een beetje bekend is met de Muppets, zal mogelijk associaties leggen met een andere Muppet-film uit 2002; A Very Merry Muppet Christmas Movie. Ook daar krijgen de poppen te maken met een mogelijke sluiting van hun theater. Datzelfde uitgangspunt wordt hier dus weer gebruikt, waardoor je de makers zou kunnen betichten van een gebrek aan creativiteit. Het maakt in dit geval eigenlijk niet zo heel veel uit, want waar het werkelijk om draait bij een Muppet-film zijn de creaties van Jim Henson, waar we zo van zijn gaan houden, en hun avonturen. Wat dat betreft doet deze herintroductie van de poppen zijn werk goed, want Kermit, Miss Piggy, Gonzo, Fozzie en vrienden lijken nooit weg te zijn geweest van het grote scherm.

Walter
Wat The Muppets misschien nog iets leuker maakt dan de andere films is de toevoeging van een wel erg aandoenlijk personage: Walter. Deze soortgenoot van de Muppets kent een heerlijke introductie in het begin van de film. Het zal moeilijk zijn om niet geraakt te worden door dit deel van de film, waarin getoond wordt wat een grote fan dit kleine mannetje is van de Muppets en hoe hij ervan droomt ooit zijn idolen te mogen ontmoeten. Het zet de toon en je leeft direct mee met de belevenissen van Walter. Hierdoor raken de rollen van Jason Segal en Amy Adams wat op de achtergrond, wat geen straf is, gezien de weinige uitstraling die de twee hebben. De leukste rol is toebedeeld aan Chris Cooper als rijke oliebaron, een rol die zijn meest opmerkelijke scène kent in een vreselijk misplaatste rap-scène.

Positief aan The Muppets is het zelfbewuste karakter van de film. Het is prettig om te zien hoe de makers omgaan met bepaalde filmclichés en deze niet al te serieus nemen. Veel is allesbehalve origineel of nieuw, zo krijgen we een 80′s montage’-scène (eerder te zien in bijvoorbeeld South Park) en Indiana Jones-achtige ‘map-travels’, maar deze worden zodanig uitgevoerd dat het regisseur James Bobin vergeven wordt. Richting het einde sleept de zoetsappigheid wat door en kan de film op een gegeven moment gaan vervelen. Ook de liedjes, die tot dan nog best draaglijk waren, kennen hun climax in een ietwat bombastisch nummer, dat het rustige ritme waarmee de film zich tot dan voortkabbelde, deels om zeep helpt. Geen paniek verder, want tot dan is The Muppets Muppet-vermaak, zoals de fan die ongetwijfeld graag zal zien.

The Muppets is een fijne terugkeer geworden van de beroemde poppen van Jim Henson. De toevoeging van het aandoenlijke personage van Walter is een schot in de roos en een mooi excuus om je weer mee te laten voeren in een nieuw Muppet-avontuur. Het einde slaat wat door in zoetsappigheid en sleept wat door, maar tot dan is de film onderhoudend genoeg geweest om dat te kunnen relativeren.

James Bobin

Amy Adams
Chris Cooper