• Recensies
One Night Stand VI: Lang Zal Ze Leven - recensie

Wat als je heel ambitieus bent, en plotseling in een rolstoel terecht komt?

Marta is een perfectionistische jongedame met haar vliegbrevet op zak. Door een ongeluk is ze echter in een rolstoel terecht gekomen en haar leven voelt aan als een verplichte oefening. Alles moet ze samen met iemand doen die haar begeleidt en daar heeft ze helemaal geen zin in. Het liefst zou Marta gewoon niet meer leven, want afhankelijk zijn van een ander vindt ze vreselijk. Wanneer ze te horen krijgt dat ze op reis gaat, vindt ze dat eerst maar niks, totdat ze hoort dat ze alleen mag.

Dat enthousiasme wordt echter meteen weer getemperd wanneer ze ziet dat alle andere passagiers op de bootreis ook een of andere handicap hebben. Marta zet zich overal tegen af en grijpt iedere kans die ze kan vinden om een einde te maken aan haar, in haar ogen, waardeloze leven. Helaas voor haar zijn zowel de vrijwilligers als de andere passagiers niet van plan om dit te laten slagen.

One Night Stand
Dit is alweer de zesde editie van One Night Stand, waarin korte films van Nederlandse bodem worden gepromoot, veelal door beginnende filmmakers. Lang Zal Ze Leven is geregisseerd door Mannin de Wildt, die eerder vooral televisieregie heeft gedaan. In 1994 won ze voor Joris Jaagt de Beneluxprijs voor beste eindexamenfilm. Met Lang Zal Ze Leven maakt ze haar eerste langere film, met een scenario van Nynke de Jong.

Acteerwerk
Spelen dat je een handicap hebt, is niet makkelijk. Toch laten de acteurs in Lang Zal Ze Leven zien, dat ze dat goed onder de knie hebben. In ieder geval komt het als buitenstaander erg overtuigend over. Sanne Vogel, een multi-talent die we onder meer kennen van Het Schnitzelparadijs, maar daarnaast ook een toneel- en televisieactrice, schrijfster en theaterregisseur is, zien we in de rol van Marta en dat zal geen makkelijke rol geweest zijn. Marta is bitter en heeft haar levensvreugde verloren. Op de boot leert ze echter een aantal interessante mensen kennen, waaronder een door Charlie Chan Dagelet gespeeld meisje, dat niet lang meer te leven heeft. Ze heeft een spierziekte die Pompe heet. Hierdoor kan ze veel niet meer zelf en Marta vindt haar eigenlijk maar een aanstelster. Naast Vogel en Dagelet zien we verder grote namen als Kitty Courbois en Raymonde de Kuyper voorbij komen.

Lang Zal Ze Leven is een indringende film die nergens te moralistisch wordt. Het laat zien wat er met iemand kan gebeuren die van het ene op het andere moment niet meer in staat is om voor zichzelf te zorgen. Marta laat dit zien door mensen die net als haar een handicap hebben, niet voor vol aan te zien en door zelf gewoon niet meer te willen. Ze wil simpelweg niet die hulpbehoevende persoon zijn, waar ze zelf zo'n hekel aan heeft. Lang Zal Ze Leven is wederom  een sterke film in de One Night Stand reeks.

Mannin de Wildt

Charlie Dagelet
Margo Dames