IFFR 2012: It Looks Pretty From a Distance - recensie

Een staaltje onvervalste Oost-Europese treurigheid in de Tiger Award competitie.

It Looks Pretty From A Distance begint en eindigt met een pick-up truck wachtend voor een eenvoudige spoorwegovergang op het Poolse platteland. Duidelijk wordt dat wat we hier tussenin hebben gezien, niet het meest opwekkende is en een uitweg ver te zoeken. Het Poolse platteland, zo laat het regisseurs-echtpaar Anka en Wilhelm Sasnal zien, is niet iets om vrolijk van te worden. Of schuilt er toch meer onder deze treurigheid als je er van een afstand naar kijkt. Does it look pretty from a distance?

It Looks Pretty from a Distance

Als het Poolse platteland er zo uitziet als in It Looks Pretty From a Distance, is triest en vervallen nog een understatement. De hoofdpersoon Pawel (Marcin Czarnik) handelt in schroot. Met grof geweld worden auto's uit elkaar getrokken om in stukken metaal op grote hopen terecht te komen. Deze destructie is niet alleen in metalen voorwerpen te zien. Ook huizen en mensen lijken in een destructieve spiraal terecht te zijn gekomen, waarbij langzaam alles en iedereen compleet aftakelt.

Pawel woont bij zijn zieke en demente moeder in een klein boerenhuisje. Omdat hij niet langer voor haar wil zorgen, zet hij haar het huis uit. Met zijn vriendin maakt hij plannen om te trouwen, totdat hij plotseling verdwijnt. Na een tijd beginnen de dorpsbewoners het huis te ontdoen van kostbaarheden; eerst stiekem, maar al snel wordt het huis in alle openheid domweg gesloopt. Totdat Pawel ineens weer verschijnt.

It Looks Pretty From a Distance is het speelfilmdebuut van Anka en Wilhelm Sasnal, die tevens het scenario voor de film schreven en ook deels de camera hanteerden. De beelden laten op een indringende manier de broeierigheid van een kleine dorpsgemeenschap zien. De titel van de film zie je terug in het vaak van een afstand filmen van huizen en mensen. Maar ook van een afstand is het duidelijk dat het een kwestie van tijd is, voordat dit alles tot een treurig hoopje schroot verworden is. De rauwheid van de omgeving komt op een goede manier naar buiten in de beelden, logisch gezien de achtergrond van Wilhelm Sasnal als kunstschilder. Wat minder goed werkt, is het verhaal, het verband tussen de beelden. Met spaarzame dialogen en scènes die vaak los van elkaar lijken te staan, is een coherent geheel ver te zoeken. Een beter script had de film samen met de beelden zeker sterker gemaakt.

It Looks Pretty from a Distance

It Looks Pretty From a Distance is een rauwe film over een Pools dorp in verval. Visueel zit de film sterk in elkaar, het uiteenvallen van mensen wordt met de schroothoop mooi geïllustreerd. Waar de film toch niet weet te overtuigen, is het ontbreken van een fundering die de brokken samen weet te binden. Zonder dat valt ook de film, net als de rest, langzaam maar zeker uit elkaar.

Regisseurs:

Anka Sasnal
Wilhelm Sasnal