The Girl With The Dragon Tattoo - recensie

De zoveelste Amerikaanse remake van een Scandinavische film, maar wel één met David Fincher aan het roer.

In 2009 verscheen het eerste deel van de drie Stieg Larsson´s Millennium verfilmingen. De film werd een internationaal succes en het is dan ook niet vreemd dat men in Hollywood zat te springen om een remake. Het is niet de eerste keer dat een Scandinavische film binnen korte tijd een Amerikaanse remake krijgt. Eerder gebeurde dit met Let The Right One In en Brothers. Dit keer staat echter David Fincher aan het roer en wist ons eind vorig jaar al met een geweldige trailer lekker te maken.

Verdwijning
Mikael Blomkvist is één van de bekendste en succesvolste journalisten van Zweden, maar als hij erin geluisd wordt in een poging zakenman Wennerström aan te klagen, daalt hij aanzienlijk in status. Getergd door de beschuldigingen en de flinke geldstraf besluit hij even afstand te nemen van Millennium, het blad waar hij voor schrijft. Hij krijgt een onderzoek aangeboden op een afgelegen eiland en besluit hiermee een tijdje aan de dagelijkse beslommeringen te ontsnappen. De gepensioneerde Henrik Vanger vraagt Mikael om de verdwijning van zijn nichtje Harriet Vanger bijna veertig jaar geleden te onderzoeken. Mikael gaat op onderzoek uit en stuit hierbij op alle leden van de eigenaardige Vanger familie.

Lisbeth Salander
Het is echter geen toeval dat Mikael gekozen is door Henrik. Hij heeft namelijk de zaak rond Wennerström op de voet gevolgd. Bovendien heeft hij de excentrieke hacker Lisbeth Salander ingehuurd om Mikael te onderzoeken op betrouwbaarheid. Lisbeth is een onder curatele gestelde punker die in haar dagelijks leven geteisterd wordt door geldproblemen en een zeer nare voogd krijgt aangesteld, maar bewijst prima voor zichzelf te kunnen zorgen. Ze raakt steeds verder betrokken bij Mikaels onderzoek en tussen de twee ontstaat een bijzondere relatie.

Verhoudingen
Een van de sterkste aspecten van de film is dat Fincher de twee hoofdpersonages, Mikael en Lisbeth, ontzettend goed heeft uitgewerkt. Waar de Zweedse film zich vooral richt op het mysterie en het verhaal, richt Fincher zich meer op de verhoudingen tussen Mikael en Lisbeth. Hoewel het acteerwerk in de Zweedse variant prima is, zijn Daniel Craig en Rooney Mara hier toch een stuk beter op dreef. Vooral Mara zet een veel intensere rol neer dan Noomi Rapace in de Zweedse film. Fincher heeft veel aandacht voor de details in haar personage, waardoor je je als kijker meer betrokken voelt bij haar. Ook de relatie tussen Mikael en Lisbeth, die in de Zweedse versie toch wat afstandelijk bleef, krijgt veel meer aandacht in Fincher’s versie.

Audiovisueel genieten
Eén van de andere grote verschillen met de Zweedse versie is de veel grotere productiewaarde. Waar de Zweedse versie relatief simpel gefilmd is, heeft Fincher’s versie veel meer sfeer. Hij toont geen blauwe lucht en het mooie Zweedse landschap wat in het origineel te zien was, maar toont een grimmig en mistig landschap dat bar en koud is. Ook de cameravoering verschilt behoorlijk, Fincher werkt veel meer met close-ups  en kiest niet voor standaard composities. Ook dient de soundtrack apart vernoemd te worden, onder meer vanwege de geweldige cover van Led Zeppelin door Trent Reznor (Nine Inch Nails, Social Network soundtrack), die de eveneens prachtige openinggeneriek vergezelt, en de intense geluidsfragmenten tijdens de scènes van Lisbeth.

Wennerström
Naast enkele details en esthetische verschillen, besteedt Fincher ook meer aandacht aan Wennerström aan het einde van de film. Dit is deels gedaan om de relatie tussen Lisbeth en Mikael verder uit te diepen, maar tegelijk voelt het een beetje als mosterd na de maaltijd. Het hoofdverhaal is afgesloten en dan komt er nog een kort stuk over Wennerström, wat hierdoor toch stukken minder boeit.

Fans van de Zweedse versie zullen geen grote verrassingen voorgeschoteld krijgen, maar Fincher´s vakmanschap is duidelijk aan deze film af te zien en zeker een reden om deze remake in de bioscoop te gaan zien. The Girl With The Dragon Tattoo is een gitzwarte thriller met sterke personages en een sterk script.

David Fincher

Daniel Craig
Rooney Mara