• Recensies
One Night Stand VI: Nina Satana - recensie

Nina is een beetje anders dan de anderen in de klas, hoewel..een beetje?

Nadat haar moeder is overleden, is Nina extreem Gothic geworden. Ze drijft dit door in alle mogelijke vormen. De muziek die ze luistert, de kleding en make-up die ze draagt, maar ook in haar slaapkamer is de Gothic stijl doorgedrongen. Nina slaapt in een bed, dat de vorm heeft van een doodskist. Op school kan ze dag na dag rekenen op de beledigende opmerkingen van haar klasgenoten, maar dat doet haar vrij weing. Nina heeft haar eigen stijl en is daar trots op. Wanneer Mohammed erbij komt in de klas, verandert er ineens van alles. Mohammed is ook anders en wordt dus gepest, iets wat Nina zich aantrekt. Ze komt voor hem op en daarmee heeft ze de interesse van Momo, zoals Mohammed zichzelf ook wel eens noemt, gewekt. Langzaam maar zeker, beginnen Nina en Mohammed elkaar steeds leuker te vinden, maar dat brengt wel de nodige problemen met zich mee. Nina zegt namelijk openlijk dat ze Satan aanbid en Momo is een Marokkaan. Hoe moet dat samen gaan?

Nina Satana

Gothic
In deze laatste aflevering van One Night Stand, geregisseerd door Bram Schouw naar een scenario van Urszula Antoniak, draait het voor een groot gedeelte om tolerantie. Daar waar in eerste instantie de film lijkt te gaan over het reilen en zeilen van een Gothic meisje, is dat in feite maar bijzaak. De manier waarop twee buitenbeentjes in de klas - laten zien dat er veel meer is dan uiterlijke kenmerken - is op een erg mooie manier uitgewerkt. Bram Schouw, heeft er voor gekozen om van Nina Satana, zoals hij zelf zegt, een binnenstebuiten gekeerd sprookje te maken. Nina maakt zich niet mooier, maar probeert juist mensen af te schrikken. Ze wacht dan ook niet in een glazen kist, maar in haar eigen doodskist op haar prins op het witte paard. In dit geval de Marokkaanse prins.

Cast
De hoofdrol in Nina Satana is voor Abbey Hoes die we niet al te lang geleden nog zagen in de rol van Roosmarijn in Razend. Ze speelt Nina erg overtuigend. Je kunt je als kijker  echt voorstellen dat ze in het dagelijks leven zich ook zo zou kleden. Ook Sabri Saddik, die in Nina Satana zijn debuut maakt als Mohammed, speelt best goed. Echter een van de grootste pluimen, naast die voor Abbey Hoes, is voor de man die haar vader speelt. Porgy Franssen speelt een werkelijk waanzinnig begripvolle vader. Wat Nina ook verkeerd doet, voor hem blijft ze zijn engeltje. Niet dat hij het nu zo makkelijk vindt, zo staat hij echt in dubio bij haar kamerdeur, maar hij doet het wel erg goed. Het enige wat jammer is aan de cast van Nina Satana, is dat alle andere personages vlak blijven.

Nina Satana

Nina Satana is een erg mooi verhaal geworden over discriminatie, tolerantie en een soort moderne uitvoering van het sprookje van de schone slaapster. Op wat vlakke personages na, zit deze coming of age film erg goed in elkaar. Nina wordt voortreffelijke neergezet door de talentvolle Abby Hoes. Absoluut een aanrader.

Bram Schouw

Eva Duijvestein
Porgy Franssen