11 Flowers - recensie

11 Flowers - recensie

Een autobiografische schets van een opgroeiende jongen in de nadagen van de Culturele Revolutie.

Het is 1975. De culturele revolutie dendert al jaren door China. Wang Han is 11 jaar en woont met zijn ouders in een klein dorp. Elke week neemt de kleine Han op de fiets afscheid van zijn vader als hij een hele week weg is voor zijn werk als acteur in een grote stad, zodat hij de meeste tijd met zijn moeder doorbrengt. Wanneer Wang Han de dagelijke oefeningen op het schoolplein mag aanvoeren maakt zijn moeder speciaal hiervoor een mooi wit overhemd voor hem. Als dit overhemd vervolgens tijdens een zwempartij in de rivier wordt meegenomen door een van moord verdachte man, is het drama voor de jongen compleet. Langzaam raakt hij betrokken bij de dader die een eenzame strijd voert tegen de machtige rol van de fabriek in het dorp. Deze strijd legt de repressie van het Rode Leger genadeloos bloot.

11 Flowers

11 Flowers was eerder dit jaar te zien op het International Filmfestival Rotterdam. Regisseur Wang Xiaoshuai is een oudgediende op het festival. Zijn eerste film The Days (1994) was in 1994 al op het festival te zien, gevolgd door Frozen (een Tiger film in 1995) en Beijing Bicycle (2000). Zijn vorige film, Shanghai Dreams, dateert alweer van zes jaar geleden. Met Franse steun heeft hij de financiering van zijn nieuwste film rond gekregen.

De titel 11 Flowers slaat niet alleen op de leeftijd van Wang Han. Het heeft ook een poëtische betekenis als de 11 bloemen van bloed die opspatten als een kogel een lichaam raakt. Tenslotte zijn de bloemen ook fysiek aanwezig als Wang Han's vader hem leert schilderen. Niet toevallig speelt kunst, en in het bijzonder het impressionisme een belangrijke rol in de film. Het staat voor het intellectuele wat door het regime actief bestreden wordt. Alles draait om de fabriek en de arbeiders, kennis en kunst is verderfelijk.

De film is volgens de regisseur sterk autobiografisch. zijn jeugd bracht hij door op hert platteland, nadat zijn ouders Shanghai moesten verlaten. Zijn vader was eveneens acteur en hield van schilderkunst. Alleen was zijn jeugd wat minder grimmig als in de film te zien is. Zo heeft hij toen geen executies gezien, iets wat wel in de film zit. Wat onderwerp betreft, doet 11 Flowers sterk denken aan films als The Blue Kite (1993). Ondanks dat er zo'n tijd tussen het maken van deze twee films zit, was het voor Wang Xiaoshuai nog steeds moeilijk om de film door de Chinese censuur te krijgen.

11 Flowers is een voor Wang Xiaoshuai klassiek vormgegeven film, met prachtige beelden van het dorp, de rivier en de bossen eromheen. Het scenario van zijn hand heeft een mooie balans tussen het persoonlijke verhaal en de grotere politieke en sociale context. Ook zet de jonge acteur Wang Jinchun de jonge Wang Han op een ijzersterke manier neer.

11 Flowers

Ondanks het feit dat 11 Flowers een redelijk conventionele film is, is hij wel persoonlijk. Het feit dat de film is gebaseerd op de eigen ervaringen van regisseur Wang Xiaoshuai, die zelf het scenario schreef, zorgt waarschijnlijk voor de goede balans tussen het persoonlijke verhaal en de sociaal-politieke context. Het is een film die je de volle 110 minuten meeneemt naar de nadagen van de Culturele Revolutie.

Wang Xiaoshuai

Wang Jingchun
Yan Ni