movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
De bevroren planeet bijt terug. In het uur van de wolf: hoe sterk is de eenzame jager John Ottway?
Hoezo, de natuur is mooi? De natuur is wreed, meedogenloos, amoreel. De natuur kent geen genade, de sterksten overleven, de zwakkeren worden opgegeten. Vanuit je comfortabele bioscoopstoel echter met leedvermaak de rituelen van de wildernis aanschouwen kan een bijzondere belevenis zijn. Dit bewijst regisseur Joe Carnahan’s nieuwste film The Grey. Hierin speelt de acteur met de prachtige Ierse tongval Liam Neeson een glansrol.
John Ottway (Liam Neeson) is een jager in dienst van een oliemaatschappij in een uithoek van Alaska. Zijn taak is letterlijk de wolven buiten de deur houden, omdat ze geregeld de oliepijplijncrew aanvallen. De wolf is sterk op zijn territorium gericht en houdt niet van indringers. Ottway is een getroebleerde man met een geheim die hem zelfmoordgedachten bezorgt. Na een voltooide dienst vliegt hij terug naar de bewoonde wereld met de crewleden, een bonte mix van losers, misfits en avonturiers. Maar het vliegtuig crasht in een hevige sneeuwstorm in de wildernis . Een paar overlevenden, waaronder Ottway, moeten het zien te redden in de barre kou. Zij zijn ongewenste vreemdelingen in het territorium van The Grey, de grijze wolven. De dood hangt in de lucht en de wolven hebben bloed in hun ogen.
It’s British Columbia, stupid.
Joe Carnahan heeft een bedenkelijk verleden als het om de kwaliteit van zijn werk gaat. Hij is gespecialiseerd in actiekomedie blockbusters als The A Team (2010) en Smokin Aces (2006). Hoofdrolspeler Liam Neeson brengt veel tijd door in verantwoorde biopics over moderne helden zoals de Ierse vrijheidsstrijder Michael Collins (1996) of oorlogsheld Oskar Schindler (1993). Hij zit, zegt hij, dichter bij Oscar Wilde dan bij Rambo. Carnahan en Neeson leken niet direct een match in de hemel gesmeed voor The Grey. De film is gebaseerd op een kort verhaal van Ian Jeffers, Carnahan schreef samen met hem het scenario. Het resultaat mag een verrassing heten.
Het vliegtuig stort neer op een ruige en majestueuze plek. De film zegt gesitueerd te zijn in Alaska, maar hij is opgenomen in Canada (deels ten noorden van Vancouver en deels in de wildernis van British Columbia rond het stadje Smithers). Pikant detail is dat ze daarginds meer last hebben van beren dan van wolven. Cinematograaf Masanobu Takayanagi is het gelukt om er een gevarieerd visueel festijn van te maken.
Crash
Lange tijd stond de crash in Cast Away (2000) met Tom Hanks bovenaan ieders akeligste vliegtuigcrash lijst, maar The Grey is een geduchte concurrent. Het onheilspellend kabaal, desoriënterend vuurwerk en het wanhopige geschreeuw als het vliegtuig neergaat is ijzingwekkend. De scène in de stilte erna is er één om in te lijsten: een weggeslingerde Ottway komt bij in een desolaat wit landschap ver van de vliegtuigresten. Hij is één van de weinige overlevenden en hoe hij iets later op een stervend crewlid inpraat is bijzonder. Tussen de regels door proef je misschien iets van déjà vu bij Ottway, maar het blijft vaag. Zijn kalme beheersing van de benauwde situatie echter maakt indruk. Het is een zeldzaam ontroerende scène dankzij het spel van Neeson.
Ogen.
The Grey zit vol memorabele scènes, maar de eerste kennismaking met de wolf is verbluffend. In het holst van de nacht staat de leider van de pak wolven dreigend voor de overlevenden. Er heerst stilte, maar achter de leider doemt in de duisternis het ene na het ander paar witte ogen op, alsof iemand de kerstboomverlichting aansteekt. In het aardedonker is er slechts stilte en witte oogjes. Luguber en ontzagwekkend.
Behendig door de clichés heen
In het survivalgenre is er een lange lijst uitmuntende films waaronder Deliverance (1972), The Flight of the Phoenix (1965) en meer recentelijk Sean Penn’s epische Into The Wild (2007) dat ook over Alaska gaat. The Grey mag er met stip bij gezet worden. De continue dreiging en de kou spelen samen met Neeson de hoofdrollen in dit epos. Neeson als Ottway is geen terminator type, maar een kwetsbaar, breekbaar mens. Verder is het ensemble ijzersterk met voorop Frank Grillo als Diaz. Zijn metamorfose van klagende, agressieve bullebak tot innemende filosoof doet nergens geforceerd aan. In een genre waar de dood een prominente plek inneemt, ligt het afgezaagde cliché op de loer. The Grey vermijdt dit behendig. De dialogen zijn functioneel en relevant, het is immers te koud voor veel woorden.
Sounddesign
De zogenaamde sounddesign met originele muziek van Marc Streitenfeld versterkt het drama. De term sounddesign doet hoogdravend aan, maar hier is het op zijn plaats. De minimalistische klanken afgewisseld met oerkreten en vooral het plotselinge kabaal en donderklappen (goed gejat van het Japanse horrorgenre) zijn uiterst effectief, waardoor je op het puntje van je stoel zit. De wolf is voor vele een stoer en mysterieus beest met zijn unheimisch gejammer tegen de maan, maar in The Grey zien we een moordzuchtige schooier, al is dit volgens wildlife kenners wat overdreven. Een laatste belangrijk advies: loop niet weg bij de aftiteling, want daarna komt er een bijzonder shot van zes seconden.
Conclusie
The Grey is een schitterende nachtmerrie. Deliverance blijft nog altijd een hoogtepunt in het genre, maar zie hier Deliverance XL. Hannibal Lecter is een teletubbie vergeleken met The Grey. Met minder dan vijf sterren doen we Carnahan, Neeson, British Columbia en last but not least de wolven te kort.
Hoezo, de natuur is mooi? De natuur is wreed, meedogenloos, amoreel. De natuur kent geen genade, de sterksten overleven, de zwakkeren worden opgegeten. Vanuit je comfortabele bioscoopstoel echter met leedvermaak de rituelen van de wildernis aanschouwen kan een bijzondere belevenis zijn. Dit bewijst regisseur Joe Carnahan’s nieuwste film The Grey. Hierin speelt de acteur met de prachtige Ierse tongval Liam Neeson een glansrol.
John Ottway (Liam Neeson) is een jager in dienst van een oliemaatschappij in een uithoek van Alaska. Zijn taak is letterlijk de wolven buiten de deur houden, omdat ze geregeld de oliepijplijncrew aanvallen. De wolf is sterk op zijn territorium gericht en houdt niet van indringers. Ottway is een getroebleerde man met een geheim die hem zelfmoordgedachten bezorgt. Na een voltooide dienst vliegt hij terug naar de bewoonde wereld met de crewleden, een bonte mix van losers, misfits en avonturiers. Maar het vliegtuig crasht in een hevige sneeuwstorm in de wildernis . Een paar overlevenden, waaronder Ottway, moeten het zien te redden in de barre kou. Zij zijn ongewenste vreemdelingen in het territorium van The Grey, de grijze wolven. De dood hangt in de lucht en de wolven hebben bloed in hun ogen.
It’s British Columbia, stupid.
Joe Carnahan heeft een bedenkelijk verleden als het om de kwaliteit van zijn werk gaat. Hij is gespecialiseerd in actiekomedie blockbusters als The A Team (2010) en Smokin Aces (2006). Hoofdrolspeler Liam Neeson brengt veel tijd door in verantwoorde biopics over moderne helden zoals de Ierse vrijheidsstrijder Michael Collins (1996) of oorlogsheld Oskar Schindler (1993). Hij zit, zegt hij, dichter bij Oscar Wilde dan bij Rambo. Carnahan en Neeson leken niet direct een match in de hemel gesmeed voor The Grey. De film is gebaseerd op een kort verhaal van Ian Jeffers, Carnahan schreef samen met hem het scenario. Het resultaat mag een verrassing heten.
Het vliegtuig stort neer op een ruige en majestueuze plek. De film zegt gesitueerd te zijn in Alaska, maar hij is opgenomen in Canada (deels ten noorden van Vancouver en deels in de wildernis van British Columbia rond het stadje Smithers). Pikant detail is dat ze daarginds meer last hebben van beren dan van wolven. Cinematograaf Masanobu Takayanagi is het gelukt om er een gevarieerd visueel festijn van te maken.
Crash
Lange tijd stond de crash in Cast Away (2000) met Tom Hanks bovenaan ieders akeligste vliegtuigcrash lijst, maar The Grey is een geduchte concurrent. Het onheilspellend kabaal, desoriënterend vuurwerk en het wanhopige geschreeuw als het vliegtuig neergaat is ijzingwekkend. De scène in de stilte erna is er één om in te lijsten: een weggeslingerde Ottway komt bij in een desolaat wit landschap ver van de vliegtuigresten. Hij is één van de weinige overlevenden en hoe hij iets later op een stervend crewlid inpraat is bijzonder. Tussen de regels door proef je misschien iets van déjà vu bij Ottway, maar het blijft vaag. Zijn kalme beheersing van de benauwde situatie echter maakt indruk. Het is een zeldzaam ontroerende scène dankzij het spel van Neeson.
Ogen.
The Grey zit vol memorabele scènes, maar de eerste kennismaking met de wolf is verbluffend. In het holst van de nacht staat de leider van de pak wolven dreigend voor de overlevenden. Er heerst stilte, maar achter de leider doemt in de duisternis het ene na het ander paar witte ogen op, alsof iemand de kerstboomverlichting aansteekt. In het aardedonker is er slechts stilte en witte oogjes. Luguber en ontzagwekkend.
Behendig door de clichés heen
In het survivalgenre is er een lange lijst uitmuntende films waaronder Deliverance (1972), The Flight of the Phoenix (1965) en meer recentelijk Sean Penn’s epische Into The Wild (2007) dat ook over Alaska gaat. The Grey mag er met stip bij gezet worden. De continue dreiging en de kou spelen samen met Neeson de hoofdrollen in dit epos. Neeson als Ottway is geen terminator type, maar een kwetsbaar, breekbaar mens. Verder is het ensemble ijzersterk met voorop Frank Grillo als Diaz. Zijn metamorfose van klagende, agressieve bullebak tot innemende filosoof doet nergens geforceerd aan. In een genre waar de dood een prominente plek inneemt, ligt het afgezaagde cliché op de loer. The Grey vermijdt dit behendig. De dialogen zijn functioneel en relevant, het is immers te koud voor veel woorden.
Sounddesign
De zogenaamde sounddesign met originele muziek van Marc Streitenfeld versterkt het drama. De term sounddesign doet hoogdravend aan, maar hier is het op zijn plaats. De minimalistische klanken afgewisseld met oerkreten en vooral het plotselinge kabaal en donderklappen (goed gejat van het Japanse horrorgenre) zijn uiterst effectief, waardoor je op het puntje van je stoel zit. De wolf is voor vele een stoer en mysterieus beest met zijn unheimisch gejammer tegen de maan, maar in The Grey zien we een moordzuchtige schooier, al is dit volgens wildlife kenners wat overdreven. Een laatste belangrijk advies: loop niet weg bij de aftiteling, want daarna komt er een bijzonder shot van zes seconden.
Conclusie
The Grey is een schitterende nachtmerrie. Deliverance blijft nog altijd een hoogtepunt in het genre, maar zie hier Deliverance XL. Hannibal Lecter is een teletubbie vergeleken met The Grey. Met minder dan vijf sterren doen we Carnahan, Neeson, British Columbia en last but not least de wolven te kort.
Ons oordeel:
-
Speelduur:
117 minuten
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
- Win Past Lives op DVD en Blu-ray
- Win Wednesday Season 1 op Blu-ray
- Win Freelance op DVD en Blu-ray
- Win Silent Night op Blu-ray
- Hoeveel data verbruik je wanneer je onderweg een film bekijkt?
- Win vrijkaarten voor Godzilla x Kong: The New Empire
- Win The 100 Candles Game: The Last Possession op DVD en Blu-ray
- Win Golda op DVD en Blu-ray
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Remco Donderdag 8 maart 2012 om 00:21
Ha ik ben nog niet aan de recensie toegekomen, maar ben ook al wat benieuwder. Maar het is niet zon film die ik meteen moet zien.
Magne Woensdag 7 maart 2012 om 17:56
Fred Caren en 5 sterren, wow. die moet ik zeker gaan zien. Klinkt als Werner Herzog in turbo. Een echte teaser, je artikel, fred!