The Raid - recensie

The Raid - recensie

Regisseur Gareth Evans komt net kijken, maar overtuigt direct met deze indrukwekkende actiefilm.

Weinig mensen zullen weten wat silat is, maar dat zal na het zien van The Raid voorbij zijn. De Welshe filmregisseur Gareth Evans woont in Indonesië en staat erom bekend de Indonesische vechtkunst Silat in de wereldcinema te hebben geïntroduceerd. Dat label heeft hij onder andere te danken aan de vechter Iko Uwais, die de hoofdrol speelt in The Raid. De twee ontmoetten elkaar op de set van de documentaire The Mystic Arts of Indonesia: Pencak Silat en ze hebben inmiddels twee actiefilms afgeleverd: Merantau en The Raid.

The Raid

Appartementengebouw
The Raid speelt zich af in een achterbuurtje in Jakarta, in een appartementengebouw van vijftien verdiepingen waar Tama Riyadi de scepter zwaait. Hij zou in het gebouw diverse criminelen van een schuilplaats voorzien en het is aan het SWAT-team van chef Jaka in opdracht van luitenant Wahyu om hem daarvoor op te pakken. Een van de SWAT-leden is de moslim Rama (Iko Uwais), die aan het begin van de film nog even zijn in verwachting zijnde vrouw gedag kust. Verder speelt de film zich geheel af in dat ene gebouw. Tama Riyadi is een harteloze man die mensen moeiteloos met een hamer in elkaar slaat als zijn revolver hem na enkele rake schoten in de steek laat. Hij houdt zich schuil op de bovenste verdieping en het SWAT-team moet langs een hoop verdiepingen die bewoond worden door drugsdealers, moordenaars en andere criminelen. Als het ze niet lukt om dit sluipend in stilte te doen, dan barst er extreem geweld los.

Vindingrijk
Tegelijk met het losbarstende geweld komt de film helemaal tot leven. De mannen gebruiken de meest originele manieren om de bewoners uit de weg te ruimen en zijn niet bang om flink wat bloed te vergieten. Terwijl de mannen het gebouw uitkammen en interessante ruimtes en personen ontdekken, is er ook ruimte om het verhaal meer uit te diepen. Een eigenschap die niet aan veel actiefilms besteed is maar in The Raid erg goed tot zijn recht komt en de film meer ziel geeft. Hoewel het excessieve geweld over-de-top genoemd kan worden, is het overduidelijk een Aziatische actiefilm. The Raid bewijst dat er absoluut geen anabole-steroïde lichamen, enorme schietgeweren en slet-achtige vrouwen nodig zijn om een vermakelijke geweldsfilm neer te zetten. Er worden slechts enkele soorten geweren gebruikt en dat is maar goed ook; de heren blijken erg vindingrijk in het vinden van huis-tuin-en-keukenwapens. De film is sowieso al een stuk interessanter dan de gemiddelde Hollywoodfilm door de conversaties in die jungle-achtige Indonesische taal.

The Raid

Choreografie
The Raid is vooral bijzonder door het gebruik van de eerder genoemde Indonesische vechtkunst. Vooral tegen het einde in het gevecht met Mad Dog zijn indrukwekkende bewegingen te zien. Regisseur Evans neemt de tijd om de vechtstijl goed te laten zien en hoofdrolspeler Iko Uwais is zo behendig dat sommige gevechten wel een tango lijken, zo goed zijn de bewegingen op elkaar afgestemd. Zelfs voor mensen die niet van actiefilms houden is dit een feest om naar te kijken. De actiescènes zijn bovendien goed te volgen; er wordt zelfs regelmatig een slow-motion ingezet.

Er zijn maar weinig Indonesische films die ons in het westen weten te bereiken en bij het zien van The Raid kunnen we alleen maar stellen dat dat jammer is. Het is een actiefilm met weinig clichés, goed te volgen vechtscènes en bovendien een imposante kennismaking met de silat-sport. Gelukkig is Gareth Evans al begonnen met Berandal, het tweede deel van The Raid dat uiteindelijk een trilogie moet worden.

Gareth Evans

Ananda George
Ray Sahetapy