Shock Head Soul - recensie

Shock Head Soul - recensie

Een combinatie van een documentaire en een speelfilm over het leven van Daniel Paul Schreber.

In Shock Head Soul volgen we het verhaal van de 19-eeuwse Duitse senaatspresident Daniel Paul Schreber, die op het moment dat zijn carrière op gang komt, een enorme geestelijke inzinking krijgt. Schreber belandt hierdoor in een psychiatrische inrichting, waar hij een dagboek begint. In dit dagboek schrijft hij op wat er in hem omgaat. Volgens Schreber wil God hem in een vrouw veranderen en is het ook de bedoeling dat God hem als boodschapper gebruikt. Maar Schreber is het er helemaal niet eens dat hij gedwongen opgenomen werd, want hij is toch geen gevaar voor zichzelf of voor anderen?

Experts
Gedurende de film komen er diverse experts aan het woord die hun eigen zegje hebben over het verhaal van Schreber. Lang niet alle experts zijn even logisch. Zo is één van de experts Ian Christie, een film historicus. Wat die aan het geheel toe te voegen heeft, is een raadsel. Ook zit er een scène in de film waarin de experts een gesprek voeren met de vrouw van Schreber. Deze scène had beter weggelaten kunnen worden, omdat hij eenvoudigweg niet werkt. Shock Head Soul heeft op zich een bijzonder intrigerend gegeven. Een rechter, die langzaam paranoïa wordt en het waanidee krijgt dat God hem in een vrouw probeert te veranderen. In de tegenwoordige tijd kijken we niet meer zo op van mensen die niet helemaal goed in hun eigen lijf zitten en zo iemand zou voor een dergelijke vorm van genderdysforie zeker niet in een psychiatrische inrichting hoeven belanden. Het nadeel is echter dat de film tergend langzaam en zelfs lichtelijk saai is.

Simon Pummell
Het is duidelijk dat Pummell heeft willen proberen een film te maken die wat meer inzicht schept in de psyche van senaatspresident Daniel Paul Schreber. Het is alleen jammer dat hij het op deze manier heeft gedaan. Veel scènes zijn te langdradig of overbodig, wat wel een filmisch schitterend plaatje oplevert, maar een saai geheel oplevert. Het leven van Schreber had een veel interessantere film kunnen worden en had daarmee een perfecte aansluiting kunnen vormen op de film van Cronenberg, A Dangerous Method, de film over Freud en Jung. Freud schreef immers ooit een brief aan Jung over dezelfde Schreber, waarin hij uitlegde dat Schreber nooit patiënt zou mogen zijn in de inrichting, maar er de directeur van had moeten zijn. Ondanks het zeer trage verloop en saai vertelde verhaal, is zeker niet alles slecht. Het acteerwerk van hoofdrolspeler Hugo Koolschijn is fenomenaal. Hoe hij Schreber neerzet is absoluut knap te noemen. Wat ook zeker het vernoemen waard is, is dat de acteurs, hoewel overwegend Nederlanders, prima Engels spreken. Wat dan weer raar is, is dát ze Engels spreken in een film die toch echt over Duitsers gaat.

Shock Head Soul heeft een interessant gegeven, maar werkt dat niet afdoende uit. Daarbij zijn diverse scènes veel te langdradig, waardoor je als kijker de aandacht verliest. Het acteerwerk is uitermate goed verzorgd en het Engels dat de Nederlandse cast spreekt is van een bijzonder hoog niveau en prima te verstaan. Het is jammer dat een film over dit onderwerp zo slecht uit de verf komt, want hier had veel meer in gezeten.

Simon Pummell

Thom Hoffman
Hugo Koolschijn