Shadow Play: The Making Of Anton Corbijn - dvd recensie

Dvd & blu-ray
door Admin
donderdag, 01 september 2011 om 18:00
shadow play
Van grootheden als U2, Pavarotti, Miles Davis tot onze eigen koningin; Anton Corbijn heeft ze allemaal voor zijn lens gehad. Met Shadow Play krijgt Nederlands bekendste fotograaf het monument dat hij verdient.
Eigen stijl
De vrouwen van Rubens, de zonnebloemen van Vincent. Zodra je ze ziet, weet je uit welk brein ze ontsproten zijn. Het gaat misschien wat ver om Anton Corbijn direct te linken aan deze meesters, maar zijn werk staat wereldwijd bij miljoenen mensen in het geheugen gegrift. Confronterende, vaak frontale zwart-wit portretten. Ze lijken meer over iemand te zeggen dan een interview van vijf pagina’s. Van veel wereldberoemde sterren heeft hij de definitieve foto op zijn naam staan. Een met de handen voor zijn mond geslagen, verschrikt in de camera kijkende Miles Davis. Een verwilderde Pavarotti, de omvangrijke U2 collectie. Anton Corbijn heeft een port folio dat uitpuilt van de iconische beelden. Sommige bands hebben er zowat hun hele imago aan te danken. U2 zanger Bono verwoordt het op Shadow Play misschien wel het mooist. "Ik moest wel een rockster worden, want Anton liet me er op zijn foto’s zo uitzien."
corbijn
Foto
De documentaire kent twee hoofdlijnen. Corbijn de fotograaf en Corbijn de filmmaker. Het begint allemaal ergens half jaren zeventig op de Grote markt in Groningen. Daar schiet een jonge Corbijn aan de zijde van zijn vader zijn eerste foto’s op een openluchtfestival. Een paar jaar later raakt Corbijn gefascineerd door een nieuwe lichting Britse bands. Hij wil niet van een afstand toekijken, maar besluit zelf alles ter plekke vast te gaan leggen. Hij vertrekt naar Engeland en daar begint al snel zijn lange en unieke loopbaan als internationaal gelauwerd fotograaf en filmmaker. Naast zijn baanbrekende werk voor artiesten als U2, Herman Brood, Depeche Mode en zowat alle millionsellers van de laatste twintig jaar, komt in de documentaire gelukkig ook zijn persoonlijke kunst ruimschoots aan bod. Hieronder projecten als zijn geënsceneerde paparazzifoto’s, die onder andere de beste foto van Kylie Minogue bevat die ooit op de wereld is losgelaten. Wees gewaarschuwd: kijk ernaar en hij staat voor de rest van je leven op je netvlies gebrand. Maar ook de prachtige A Somebody zelfportretserie, waarin hij zichzelf vastlegt in de rol van zijn eigen favoriete artiesten, wordt belicht.
Film
Het tweede onderwerp dat door dat overzicht van al die stilstaande beelden heen loopt, is de totstandkoming van zijn eerste film Control . Deze film uit 2007 gaat over het leven en de carrière van Ian Curtis en de band Joy Division, waar hij de microfoonstandaard voor bezet hield. We zien een kunstenaar die na een succesvolle carrière het eindelijk aandurft om een grote droom te verwezenlijken: een eerste film. Het onderwerp is een logische keuze. Joy Division was de band die Corbijn zo bij de lurven greep, dat hij de stap naar London zette. Met het maken van het door Corbijn in zijn karakteristieke zwart-wit geschoten Control wordt de cirkel weer rond gemaakt. De fotograaf had zichzelf natuurlijk het risico, zowel artistiek als financieel, kunnen besparen. Zijn lijst met aanvragen groeit maar door en waarom zou je het hoofd op het hakblok leggen van de critici? De film kreeg echter terecht een warm onthaal van zowel het publiek als de criticasters. Drie jaar later zou zijn tweede film, The American , ook op de nodige bijval mogen rekenen. Het tekent mans karakter dat hij zelf als gearriveerd kunstenaar deze risico’s niet schuwt en gewoon zijn hart volgt en maakt wat hij voor ogen heeft.
corbijn 1
Extra's
De dvd bevat geen extra's.
Conclusie
Het lijkt allemaal zo eenvoudig. Stil staan, op een knop klikken, een beetje bewerken en afdrukken. Tegenstanders spreken zelfs over een ‘kunstje’ dat de fotograaf uit het Brabantse Strijen telkens weer flikt. Maar als het allemaal zo simpel is, waarom zijn de foto’s dan ongeëvenaard? Waarom staat na dertig jaar iedereen nog steeds in de rij om door hem vastgelegd te worden? Een foto kan zoveel meer zijn dan een platte weergave van een moment in de tijd. Er is echter wel een kunstenaarshand voor nodig om het naar dat hogere niveau te tillen. Anton Corbijn is geen gewone fotograaf. Hij is een artiest. Met Shadow Play richten regisseur Josh Whiteman, de openhartige hoofdpersoon zelf, zijn vrienden en niet te vergeten de onderwerpen van zijn werk een groot en dik verdiend monument voor deze unieke kunstenaar op.
Regisseur:
Release datum:18-08-2011
Oordeel bezoekers:
Speelduur:76 minuten
Bekijk complete film profiel
Delen met