Deadfall - recensie

Deadfall - recensie

Een actiethriller die eigenlijk meer gaat over familie.

Zach Dean, de schrijver van Deadfall, kreeg het idee voor deze film toen het vliegtuig waar hij inzat net na het opstijgen panne kreeg en gedwongen werd een paar uur rondjes te vliegen om zo genoeg benzine te verbranden om te kunnen landen. Tijdens deze ervaring die een eeuwigheid leek te duren, besefte hij het belang van familie, kinderen en zijn leven. Hoewel hij tot dat moment van plan was een traditionele thriller te gaan schrijven, werd hij hierdoor overtuigd familie centraal te stellen in zijn verhaal. Het resultaat is nu in de bioscoop te zien en daarbij is het thema familie inderdaad veel interessanter dan de normale actiethriller elementen.

Deadfall

Actiethriller
Drie families staan centraal in Deadfall. Hiervan krijgt het verhaal van broer Addison (Eric Bana) en zusje Liza (Olivia Wilde) de meeste aandacht. Addison en Liza zijn voortvluchtig en willen zo snel mogelijk de Canadese grens bereiken. Door een auto-ongeluk dat ze krijgen op weg hiernaartoe worden ze gedwongen ieder afzonderlijk de grens te bereiken. Liza krijgt een lift van ex-boxer Jay (Charlie Hunnam) en gaandeweg groeien ze naar elkaar toe en blijken ze meer met elkaar gemeen te hebben dan ze dachten. Inmiddels is de politie druk op zoek naar Addison die het geweld niet schuwt op zijn overlevingstocht naar het noorden.

Familie
Op het eerste gezicht lijk je als kijker aanbeland in een doorsnee actiethriller en de samenvatting hierboven doet dit ook misschien geloven, maar familierelaties staan uiteindelijk centraal in Deadfall. Veel kom je niet te weten over broer Addison en zus Liza maar vanaf hun eerste scène met elkaar weet je dat hun familieverleden niet rooskleurig kan zijn. De familie van Jay, waarvan moeder June erg mooi wordt vertolkt door de ervaren actrice Sissy Spacek en vader Chet door Kris Kristofferson, is eveneens niet zonder haar problemen. De familie van politieagente Hanna (gespeeld door Kate Mara) en haar vader (vertolkt door Treat Williams) die eveneens sheriff is, bevindt zich eigenlijk in de meest hopeloze staat. Door deze drie families loopt een rode draad  van vaders die moeilijk met hun kinderen en gevoelens om kunnen gaan en kinderen die op zoek zijn naar de liefde die ze zo hard nodig hebben.

Deadfall

Sleutelscène
Dit alles mondt tegen het eind van de film uit in een scène waarin de belangrijkste personages bij elkaar komen aan de familietafel van huize June en Chet tijdens Thanksgiving. Tot dit moment in het verhaal is Deadfall een matige vertoning en deze laatste grote scène moet veel goedmaken en doet dit deels ook. Het goede acteerspel van Eric Bana, Sissy Spacek en relatieve nieuwkomer Charlie Hunnan houdt de film lang overeind maar Deadfall dondert toch enigszins in elkaar door het actiethriller plot waaraan het vastzit. De laatste scène heeft veel potentie, maar mondt helaas toch uit in een doorsnee actiescène en dat is jammer.

Schrijver Zach Dean’s gedachte om de actiethriller elementen op de achtergrond te houden en het familiethema op de voorgrond pakt goed uit en de samenkomst van de personages aan de familietafel tegen het einde van de film heeft zeker potentie. Toch is Deadfall een enigszins doorsnee actiethriller geworden waarin maar bij vlagen goed geacteerd wordt  en je het gevoel krijgt dat er meer in had kunnen zitten.

Stefan Ruzowitzky

Eric Bana
Olivia Wilde