Bezoek ook eens Ze.nl
  • Recensies
One Night Stand VII: Uit - recensie

One Night Stand VII: Uit - recensie

Een mooi gefilmd relatiedrama, dat helaas te weinig inhoud heeft om de kijker te raken.

De NTR, VARA, VPRO, het Mediafonds, het Nederlands Filmfonds en het CoBO maken zich sterk voor de ontwikkeling van film- en televisietalent en organiseren voor de zevende keer One Night Stand, een dramareeks voor nieuwe makers, bestaande uit 6 films van ongeveer 50 minuten. Deze week recenseert MovieScene Uit.

De egocentrische rocker Thomas was ooit tot over zijn oren verliefd op de mooie zwemlerares Emma. Tegenwoordig is hij echter vooral bang haar kwijt te raken. Emma wil namelijk op wereldreis en Thomas ziet overal spoken. Hij vertrouwt haar niet en volgt haar zelfs om in de gaten te houden wat zij doet. Als de twee al met elkaar spreken, zijn ze ruzie aan het maken. Thomas ziet langzaam zijn wereld instorten en er is niets dat hij daar aan kan doen.

Uiterlijk
De zesde episode van One Night Stand VII is het filmhuisdrama Uit, dat geschreven en geregisseerd werd door Michiel Rummens. Hij heeft nog niet veel ervaring opgebouwd, maar het filmmaken heeft hij duidelijk onder de knie. De shots van Uit  zien er over het algemeen goed uit, waarbij sfeer de belangrijkste factor is. Dat is bijvoorbeeld goed terug te zien in de homevideo’s van betere tijden die zich afspelen in het hoofd van Thomas. Het is dan ook niet het uiterlijk dat de achilleshiel van Uit vormt. Dat is namelijk het verhaal.

Uit

Sympathie
Het is prettig als een film iets met de kijker doet. Of je er nu blij en gelukkig van wordt of juist ontroerd of zelfs neerslachtig; de prent moet een gevoelige snaar weten te raken. Uit heeft als nadeel dat hoofdpersoon Thomas totaal geen sympathie opwekt. Sterker nog; al binnen enkele momenten begin je hem te verafschuwen. Als ik in de synopsis schrijf dat ‘hij er niets aan kan doen’ dat Emma hem uit de vingers glipt, dan betekent dat eigenlijk dat hij dat niet wíl. En dat is kwalijk, want nu vraag je jezelf vijftig minuten af waarom de lieve, knappe Emma dat allemaal pikt van de kinderachtige Thomas.

De korte film Uit is niet slecht en zal menig filmliefhebber best kunnen bekoren, maar mensen die op enige manier geraakt willen worden, zijn aan het verkeerde adres. Mooi gemaakt, maar de ziel ontbreekt. Nu blijft alleen een (stilzwijgende) ruzie van een klein uurtje over en daar had meer in gezeten. Daar kan de prachtige muziek en de charmante vertoning van Sallie Harmsen helaas niet veel meer aan veranderen.

Michiel Rummens

Sallie Harmsen
Vincent van der Valk