Death Race 3: Inferno - dvd recensie

Death Race 3: Inferno - dvd recensie

Een niet zo grappige parodie op het Amerikaanse leven.

Roel Reiné heeft er vaak over gefantaseerd: zijn eigen Death Race-film maken. Dat begon toen hij de film Death Race 2000 zag. De regisseur zegt ontzettend te hebben gebaald toen de eerste remake ervan met Jason Statham in de hoofdrol aan zijn neus voorbij ging. Toch zijn de gebeden van Reiné alsnog verhoord. Hij mocht in 2010 Death Race 2 maken.

Death Race 3: Inferno

Afrika
De Death Race-film met Statham speelde zich af op Terminal Island Penitentiary en Reiné moest de vervolgfilm daar ook laten afspelen. Nu hij ook mocht werken aan het derde deel, wist hij wat hij wilde: Death Race zou wereldwijd gaan. In dit geval is dat Afrika, wat niet alleen een inspirerende omgeving is, maar ook nog eens een land met goedkope arbeidskrachten. Dat is perfect voor een regisseur als Reiné, die het vaak met budgetten van ‘slechts’ 6 miljoen moet stellen. Hij besloot zelf in Afrika een route uit te stippelen die de moordwagens moesten rijden en hoewel hij naar eigen zeggen met een ‘script werkte dat wel wat beter kon’, is hij trots op zijn Death Race Inferno.

Vrijheid winnen
In deze film speelt wederom Luke Goss de rol van Carl Lucas (Hellboy II: The Golden Army), en daarnaast zijn te zien Danny Trejo (Machete), Ving Rhames (Pulp Fiction) en Lauren Cohan (The Walking Dead). Dougray Scott (Mission Impossible 2) heeft de eer om de slechterik te spelen. Hij is Niles York, een miljonair die besluit om Death Race van Weyland te kopen. Hij wil Death Race namelijk internationaal op de kaart zetten door ook daadwerkelijk internationale parcoursen te gaan rijden. Weg van Terminal Island dus, de wijde wereld in. De deal is gauw gemaakt, maar er zijn wat problemen rondom Frankenstein, één van de autocoureurs die na winst van zijn volgende race de vrijheid verdient. Dat is namelijk waar Death Race om draait. Het gaat om bajesklanten die moorden, verkrachtingen en andere ellende op hun cv hebben staan. Zij nemen het tegen elkaar op in autoraces en kunnen onderweg wapens vrijspelen om concurrenten uit te schakelen. Degene die een aantal keren wint, hoeft niet meer achter de tralies en is vrij.

Vrijheid lonkt voor Frankenstein
Frankenstein is bijna zo ver, maar zijn vrijheid zou betekenen dat er heel wat merchandise van de gemaskerde held blijft liggen en dat de kijkcijfers achteruit zouden gaan. Hoe Niles dit verder oplost en welke rol onze hoofdrolspeler Luke hierin speelt, dat is te zien in de film. Echter, wat vooral mooi is in deze film zijn de beelden van Afrika; met de uitgestrekte woestijn en een aapje dat zich achter een steen verbergt door al het motorgeluid en de sloppenwijken. Reiné mag dan geen groot budget hebben gehad, ballen heeft hij wel. Hij liet de race namelijk ook dwars door sloppenwijken bij Kalahari Desert gaan. De eerste moderne Death Race-film was duidelijk een soort televisieprogramma en werd ook als zodanig werd nagedaan gedurende de film. Ook in dit derde deel is dit geprobeerd. Helaas komt het hier niet echt over. Soms wordt er tijdens een race een bepaalde coureur genoemd en ziet de kijker letterlijk een seconde de auto en de coureur en navigator in een soort fotoshoot voorbij komen met de namen erbij, maar extra informatie mist, zoals het land waar het koppel vandaan komt of waar ze voor in de cel zitten. Wat beelden van mensen die het televisieprogramma zaten te kijken, zouden ook niet hebben misstaan.

Death Race 3: Inferno

Pay-tv
Natuurlijk is deze film in alle opzichten een parodie op het Amerikaanse leven. De vrouwen laten zich verhoereren, zijn alleen maar uit op ruzie en zien er nog meer plastic uit dan vijftig roze skippyballen bij elkaar. De secretaresse van schurk Niles is wat dat betreft het toppunt. De enige vrouw die haar mond open durft te doen tegen een man, mag het toneel verlaten. En er is meer, want in het televisieprogramma wordt gezegd dat mensen de show niet illegaal mogen bekijken, omdat het pay-tv is. Logisch, maar doen zij dit stiekem wel, dan riskeren ze de doodstraf, tenzij ze onder de vijftien jaar oud zijn, want dan is de straf ‘slechts’ levenslang in de gevangenis te moeten vertoeven.

One-liners
Minstens net zo over de top als de dames en de entourage is ook de actie. Er zijn voordurend vuurtjes, explosies of schietpartijen in beeld te zien en het is prijzenswaardig hoe de Nederlandse regisseur zulke mooie plaatjes heeft weten te schieten met zo’n klein budget. Het is dan ook erg jammer dat de acteerprestaties van de gehele cast zo tenenkrommend waren. Vooral Lists (gespeeld door Fred Koehler) is bloedirritant. Hij kijkt alleen maar zielig om zich heen, waardoor je als kijker bijna hoopt dat hij wordt aangereden door één van de tegenstanders. De coureurs en overige personages in Death Race Inferno praten alleen maar met elkaar in one-liners en ook dat wordt al snel vervelend.

Death Race 3: Inferno

Bij de vertoning van deze film zijn de extra's niet vertoond. Hier geven wij dan ook geen oordeel over.

Al met al is het het allemaal net niet. Zoals gezegd weet de regisseur (die ook zelf filmt) met mooie plaatjes op de proppen te komen, maar de parodie is door de niet overtuigende cast en het matige script simpelweg niet grappig genoeg. De film voelt alsof hij iets te weinig tijd in de montageruimte heeft gespendeerd: vooral de ‘televisie’-effecten lijken nogal afgeraffeld. Dit mag dan een straight-to-dvd-film zijn met mooie plaatjes van Afrika en brute actie, de oppervlakkige cast en de niet-bestaande gesprekken zijn reden genoeg om Death Race Inferno zelfs op een regenachtige zondag links te laten liggen.

Roel Reiné

Luke Goss
Tanit Phoenix