• Recensies » TV-series
Under The Dome - eerste indruk

Under The Dome - eerste indruk

Het verfilmde werk van Stephen King heeft vele hoogte- en dieptepunten gekend, maar vooral de miniseries die op televisie te zien waren vielen vaak tegen. Kan Under The Dome daar verandering in brengen?

Ondoordringbare koepel
Het rustige, typisch Amerikaanse stadje Chester’s Mill wordt getroffen door wat in eerste instantie een aardbeving lijkt. Plotseling ziet men in de verte een vliegtuigje ontploffen. Wanneer de hulpdiensten bij de ravage aankomen, snappen ze er aanvankelijk niets van. Het vliegtuigje ligt volledig in puin, maar nergens een oorzaak te zien. Al snel komen soortgelijke verhalen vanuit alle richtingen van het stadje. Chester’s Mill is omgeven door een onzichtbare, ondoordringbare koepel. Niets of niemand kan er nog in of uit.

Gevangen
Langzaam komen de inwoners van Chester’s Mill tot het besef dat ze gevangen zijn. Niemand weet hoe de koepel is ontstaan en hoe lang hij zal blijven staan. De verhoudingen in het vroeger zo gezellige stadje beginnen te verschuiven. Iedereen reageert anders op deze plotselinge ramp. Dale 'Barbie' Barbara is een ex-soldaat die net van plan was de streek te verlaten vanwege schermutselingen. Tegenover hem staat de doortrapte autohandelaar ‘Big Jim’ Rennie, die het moment aangrijpt om de macht over te nemen. De geheimen van Chester’s Mill zullen in deze broeierige tijden komen bovendrijven.

Stephen King
Under The Dome is gebaseerd op de gelijknamige roman van Stephen King, in Nederland uitgegeven als Gevangen. Deze grootmeester van het spannende verhaal begon al in 1976 aan deze roman, maar legde het jarenlang opzij, omdat hij meer onderzoek wilde doen. Pas in 2009 voltooide hij het verhaal. Het boek bestormde de hitlijsten en natuurlijk was de filmwereld ook direct geïnteresseerd in het werk. Stephen King is immers niet voor niets één van de meest verfilmde schrijvers. Hij besloot uiteindelijk te kiezen voor een televisieserie van dertien delen, die hij samen met Brian K. Vaughan (comicschrijver en eerder verbonden aan Lost) ontwikkelde.

Verfilmingen
Voor de fans van Stephen King is het altijd spannend als er een nieuwe verfilming wordt aangekondigd. Uiteindelijk zijn er maar een handjevol films die de boeken van King eer aan doen (The Mist, The Green Mile en The Shawshank Redemption). Veel vaker levert het matige tot zeer slechte films op en zelfs een filmklassieker als The Shining had uiteindelijk weinig meer met het boek te maken. En dan hebben we het nog niet gehad over de televisieseries op basis van zijn romans. Die waren tot nu toe eigenlijk allemaal teleurstellend, niet in de laatste plaats door de lage budgetten. Under The Dome heeft dat laatste probleem in ieder geval niet. De eerste aflevering staat bol van de actie en special effects. Dat zal in de rest van de serie wat minder worden (het meeste spektakel gaat natuurlijk gepaard met het plotselinge verschijnen van de koepel), maar de productiewaarde van deze show is hoog.

Voorlopige conclusie
Voor de liefhebbers rest er dan nog maar één vraag: is Under The Dome de moeite waard? Het antwoord is na de eerste aflevering voorlopig positief. Naast het spektakel van het verschijnen van de koepel en de ongelukken die hiermee gepaard gaan, spitst deze episode zich vooral toe op het introduceren van de personages. Welke kant het zal opgaan, is nog lastig te zeggen, maar deze opbouw is wel prettig om later meer uit de karakters te kunnen halen. De eerste lijntjes worden al uitgezet en dat zal zelfs voor de lezers van het boek (waar ondergetekende toe behoort) enkele verrassingen opleveren. Zo is de rol van Angie – die in het boek amper voorkomt en vooral wordt gebruikt als opbouw naar een grotere verhaallijn – bijvoorbeeld flink uitgebreid. Al met al zal deze serie hoogstwaarschijnlijk spannend en interessant genoeg zijn om de dertien afleveringen vol te maken.

Rachelle Lefevre
Dean Norris
Mike Vogel