movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies
De misdaadklassieker Scarface is tegenwoordig misschien minder bekend dan de (losse) remake, maar voor de liefhebber is dit genieten geblazen.
Als Big Louis wordt vermoord, staat de concurrentie voor de deur om de illegale drankhandel over te nemen. Tony “Scarface” Camonte is overgelopen naar de andere partij maar de ambitieuze verrader denkt vooral aan zijn eigen gewin. Alles gaat hem voor de wind, maar hij raakt overmoedig. Tony probeert het liefje van de baas te versieren; hij begint achter diens rug een oorlog met een rivaliserende familie en hij verbiedt zijn zus een liefdesleven. Zijn meedogenloze leven lijkt zich tegen hem te keren.
Drooglegging
Er zijn drie films die het gangstergenre hebben gevormd. In 1931 verschenen Little Caesar en The Public Enemy en een jaar later kwam deze Scarface uit. In die tijd (de hoogtijdagen van de Drooglegging) was het niet gewenst om misdadigers op te hemelen, dus bij aanvang krijgen we de duidelijke boodschap dat dit verhaal een aanklacht tegen de misdaad en de regering is. Men deinst er zelfs in een intermezzo niet voor terug om het volk propagandistisch toe te spreken over de verheerlijking van gangsters. Verder is Scarface een rechttoe rechtaan rise-and-fall verhaal, maar dan wel erg sterk uitgevoerd.
Visueel
Visueel zit de zwart-witfilm Scarface erg sterk in elkaar. Dat begint al direct met de kracht van het schaduwwerk met een schietend silhouet. Dit lijkt in eerste instantie gedaan te zijn vanwege de destijds heersende censuur, maar niets is minder waar. Scarface is een stuk gewelddadiger dan veel van zijn genregenoten. De afrekeningen – zoals altijd in deze periode zonder bloed – zijn niet van de lucht. De beste actiescène is echter een waanzinnige achtervolging met prachtige klassieke auto's, machinegeweren en een spetterende crash.
Losjes
Paul Muni speelt zijn rol als Tony Camonte erg losjes, alsof hij ter plekke nog improviseerde, wat destijds ongewoon was. Het helpt echter wel heel goed om de frivoliteit van het personage dat zich ontastbaar waant, te grijpen. In de finale wordt hij jammer genoeg gedwongen om flink over de top te gaan, wat beter in het tijdsbeeld thuishoort. In een bijrol als gevaarlijke rivaal is het erg leuk om Boris Karloff eens te zien in een andere rol dan zijn iconische monster van Frankenstein.
Conclusie
Samen met Little Caesar en The Public Enemy stond Scarface aan de basis van het misdaadgenre dat in de jaren dertig van de vorige eeuw immens populair was onder de bevolking. Zoals de grenzen van het genre betamen, krijgen we een klassiek rise-and fall verhaal voorgeschoteld van een kruimeldief die zich opwerkt tot misdaadbaas om ten slotte ten onder te gaan aan zijn eigen overmoedigheid.
Als Big Louis wordt vermoord, staat de concurrentie voor de deur om de illegale drankhandel over te nemen. Tony “Scarface” Camonte is overgelopen naar de andere partij maar de ambitieuze verrader denkt vooral aan zijn eigen gewin. Alles gaat hem voor de wind, maar hij raakt overmoedig. Tony probeert het liefje van de baas te versieren; hij begint achter diens rug een oorlog met een rivaliserende familie en hij verbiedt zijn zus een liefdesleven. Zijn meedogenloze leven lijkt zich tegen hem te keren.
Drooglegging
Er zijn drie films die het gangstergenre hebben gevormd. In 1931 verschenen Little Caesar en The Public Enemy en een jaar later kwam deze Scarface uit. In die tijd (de hoogtijdagen van de Drooglegging) was het niet gewenst om misdadigers op te hemelen, dus bij aanvang krijgen we de duidelijke boodschap dat dit verhaal een aanklacht tegen de misdaad en de regering is. Men deinst er zelfs in een intermezzo niet voor terug om het volk propagandistisch toe te spreken over de verheerlijking van gangsters. Verder is Scarface een rechttoe rechtaan rise-and-fall verhaal, maar dan wel erg sterk uitgevoerd.
Visueel
Visueel zit de zwart-witfilm Scarface erg sterk in elkaar. Dat begint al direct met de kracht van het schaduwwerk met een schietend silhouet. Dit lijkt in eerste instantie gedaan te zijn vanwege de destijds heersende censuur, maar niets is minder waar. Scarface is een stuk gewelddadiger dan veel van zijn genregenoten. De afrekeningen – zoals altijd in deze periode zonder bloed – zijn niet van de lucht. De beste actiescène is echter een waanzinnige achtervolging met prachtige klassieke auto's, machinegeweren en een spetterende crash.
Losjes
Paul Muni speelt zijn rol als Tony Camonte erg losjes, alsof hij ter plekke nog improviseerde, wat destijds ongewoon was. Het helpt echter wel heel goed om de frivoliteit van het personage dat zich ontastbaar waant, te grijpen. In de finale wordt hij jammer genoeg gedwongen om flink over de top te gaan, wat beter in het tijdsbeeld thuishoort. In een bijrol als gevaarlijke rivaal is het erg leuk om Boris Karloff eens te zien in een andere rol dan zijn iconische monster van Frankenstein.
Conclusie
Samen met Little Caesar en The Public Enemy stond Scarface aan de basis van het misdaadgenre dat in de jaren dertig van de vorige eeuw immens populair was onder de bevolking. Zoals de grenzen van het genre betamen, krijgen we een klassiek rise-and fall verhaal voorgeschoteld van een kruimeldief die zich opwerkt tot misdaadbaas om ten slotte ten onder te gaan aan zijn eigen overmoedigheid.
Regisseurs:
Cast:
Genre:
Releasedatum:
9 april 1932Ons oordeel:
-
Speelduur:
93 minuten
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.