Top Gun - blu-ray recensie

Top Gun - blu-ray recensie

De klassieker uit de jaren ’80 mag er zijn, ook in 3D.

“I feel the need… for speed!” Het is dé quote uit Top Gun, een speelfilm uit de jaren ’80 die helemaal draait om straaljagerpiloten. De prent werd geregisseerd door Tony Scott, die onder andere stuurman van de films Man on Fire en Enemy of the State was. Tony Scott was de broer van Alien-regisseur Ridley Scott en is in augustus 2012 overleden. Zijn ultieme nummer 1-film is Top Gun, die er bovendien voor zorgde dat het aantal aanmeldingen voor de Amerikaanse marine met 500 procent steeg. Klinkt als een must-see, maar hoe is de 3D blu-ray variant ervan?

Homo-erotisch?
“This is what I call a targetrich environment”, maar ook, “This gives me a hard-on”, waarop een andere mannelijke piloot zegt: “Don’t tease me.” Is Top Gun stoer of (homo)erotisch? Het is een dilemma die waarschijnlijk de hele film in je hoofd speelt. Maken ze nu dreigementen of avances naar elkaar? Vooral het homo-erotische vraagstuk komt regelmatig bovendrijven, zoals in de scene waarin de heren beachvolleybal spelen in de brandende zon, met glimmende, gespierde lichamen en Playing With The Boys op de achtergrond.. Hoe dan ook, deze speelfilm met Tom Cruise (Mission Impossible) in de hoofdrol is een klassieker.

Wedstrijd
De toon wordt al direct gezet door de eerste scène waarin Maverick (Cruise) en zijn wingman Goose (ER-acteur Anthony Edwards) in actie zijn. Straaljagers schieten door de lucht in een spannende actiescene waarin de piloten van de marine een onbekend en aangekondigd vliegtuig uit het territorium moeten zien te verwijderen. Het gaat ze natuurlijk goed af, maar een onzekere piloot uit een ander vliegtuig dient na landing zijn ontslag in. Een geluk bij een ongeluk voor de heren Maverick en Goose, want hierdoor worden zij naar Top Gun gestuurd. Het is een wedstrijd waarin wordt bepaald wie de beste piloot binnen defensie is en de arrogante maar ook charmante Maverick acht zichzelf meer dan geschikt voor de job. Hij is niet een piloot die dingen graag doet volgens het boekje en er worden dan ook aardig wat regels gebroken. Hierdoor is het maar de vraag of het duo die felbegeerde eerste prijs gaat winnen.

Zorgeloos
Mavericks ego is natuurlijk niet het enige dat in deze film speelt. Zo is er zijn flirt Charlie (Witness-actrice Kelly McGillis), die vooral in het midden van de film interessant wordt wanneer de spanning steeds hoger oploopt tot je als kijker bijna naar je televisiescherm wilt roepen: “Doe het, alsjeblieft, doe het!” In tegenstelling tot die spanning is er een andere vrouw in de film die juist voor het tegenovergestelde gevoel zorgt. De vrouw van Goose, Carole (Sleepless in Seattle’s Meg Ryan), is juist heerlijk relaxed en naast haar geweldige uiterlijk weet Ryan in slechts een paar seconden door haar zorgeloze uitstraling een zeer aimabele vrouw neer te zetten. Het meest bijzondere bij het kijken van deze film is natuurlijk de jonge god Tom Cruise. Hij is in deze film in optimale vorm en hij weet vrouwen bij bosjes neer te doen vallen met alleen al zijn glimlach. Hoewel hij de laatste jaren weer aardig weet op te krabbelen na zijn hele bank-bij-Oprah-situatie, is het Top Gun waardoor je je als filmkijker realiseert hoe lang deze man al in het vak zit en hoe hij elke keer toch zeer goede films weer neer te zetten. Zelfs als je niet zo van zijn recentere werk gecharmeerd bent, dan kun je genieten van Top Gun omdat Cruise hierin een heel ander personage neerzet dan in zijn afgelopen tien films, waarin hij toch vaak dezelfde soort mannen speelt.

Vertaling
Top Gun is dus een filmklassieker is die je gezien moet hebben. Alleen laat de 3D blu-ray uitgave een wat dubbel gevoel achter. Enerzijds zie je de ruis-achtige kleurvlakjes in het scherm waaraan de film toont dat hij toch onmiskenbaar oud is. Anderzijds is het 3D-effect zo goed doorgevoerd, dat het bijna wel een nieuwe film had kunnen zijn. Uiteraard moet Top Gun het erg hebben van de straaljager-actie in de lucht en in 3D is dit extra indrukwekkend om te zien. Wat minder is, is de Nederlandse ondertiteling. Het is aan te raden deze film te bekijken zonder ondertiteling, met eventueel de Engelse ondertiteling voor doven en slechthorenden. De Nederlandse vertaling is namelijk niet om over naar huis te schrijven. Zo werd de zin: “You’ll be flying a cargoplane full of rubber dog shit out of Hong Kong” als volgt vertaald: “Straks bestuur je alleen vrachttoestellen met hondenpoep”. Waarom zou iemand een vliegtuig vol hondenpoep vervoeren en wat is er met Hong Kong gebeurd?

Extra’s
Dat is niet de enige misstap bij de uitgave van dit schijfje. De blu-ray bevat helaas geen extra’s. Er zijn namelijk heel veel interessante weetjes over deze film te vertellen. Zo stortte het toestel van piloot en cameraman Art Scholl neer, die daarbij omkwam. Het vliegtuig met het lichaam is nooit teruggevonden. Ook is het idee voor de film ontstaan door een artikel in California Magazine met de naam Top Guns. Dit alleen al zijn twee dingen waar je toch meer over zou willen weten en door het ontbreken van extra’s kom je daar nooit achter. Een gemiste kans.

Top Gun typeert nu perfect het jaren ’80-sfeertje, compleet met Wham!-achtige kapsels en hoge spijkerbroeken en extra versterkt door de rock- en popmuziek uit die tijd. Zoetsappige songteksten uit nummers als Take My Breath Away worden afgewisseld met opzwepender teksten als Danger Zone. Toch weet de film de kijker te raken. Er mag dan veel gekheid in voorkomen, er zit absoluut hart en pure emotie in Top Gun. Vooral in het tweede gedeelte van de film komt het zwaartepunt niet meer zo op de arrogante houding van Maverick te liggen, maar juist op het feit dat hij toch echt maar een mens is.

Mocht je thuis geen 3D-televisie hebben en Top Gun toch graag in drie dimensionale glorie willen bekijken, dan kun je binnenkort terecht in EYE Amsterdam voor een speciale Top Gun-vertoning in 3D. 20 en 21 juli zijn al uitverkocht, maar er zijn nog kaarten voor de screenings van 27 juli en 3 augustus.

Tony Scott

Tom Cruise
Val Kilmer