The Guilt Trip - dvd recensie

The Guilt Trip - dvd recensie

Samen met je moeder een achtdaagse road trip maken, is dat een goed idee?

Uitvinder Andy Brewster (Seth Rogen, Knocked Up, Super Bad) gaat een autotocht dwars door Amerika maken om zijn nieuwste vinding, een milieuvriendelijk doch superkrachtig schoonmaakmiddel, aan de man te brengen. Onverwacht besluit hij om zijn hyperactieve moeder Joyce (Barbra Streisand, Meet the Fockers) mee te nemen. Zogenaamd om veel quality time met haar door te brengen -  dus Joyce heeft wel oren naar het reisje – maar in werkelijkheid in de hoop haar aan een oude jeugdliefde te kunnen koppelen. Dat zou hem wel eens goed uit kunnen komen, want sinds Joyce weduwe is – Andy was toen pas acht – wil zij niets meer van mannen weten en bemoeit zich uitsluitend met het welbevinden van haar zoon.

Science
De vraag is hoe lang dat goed gaat, moeder en zoon continu op elkaars lip. Als kijker voel je de onvermijdelijke confrontatie wel een beetje aankomen, te meer omdat Joyce haar volwassen zoon nog steeds enorm betuttelt en zij zich overal mee bemoeit. Bovendien zorgt zij aan de lopende band voor genante situaties bij de verkooppraatjes die Andy over Scieo-clean (‘science and clean in one word’) moet houden. Dit personage is misschien wat al te clichématig en zwaar aangezet (de overbezorgde moeder die haar zoon maar niet kan loslaten), maar Barbra Streisand kan goed uit de voeten met haar rol en zet een hartverwarmende en grappige Joyce neer. Ook Seth Rogen overtuigt en de chemie tussen beide is zeker aanwezig.

Hilarisch
Vraag twee is uiteraard of het gaat lukken met die jeugdliefde. Wat dat betreft heeft het script gelukkig wat meer verrassingen te bieden. Een ander pluspunt zijn de vele humoristische scènes, bijvoorbeeld als Andy en Joyce naar een datingavondje gaan. ‘Don’t talk to me, I’m thinking’, zegt Joyce botweg als iemand een praatje met haar probeert aan te knopen. En de scène waarin de tengere Joyce in een restaurant binnen een uur een gigantische biefstuk probeert te verorberen om zo een t-shirt voor Andy te winnen, is hilarisch. Uiteindelijk is het reisje voor beiden louterend. Moeder en zoon groeien dichter naar elkaar toe en leren elkaar beter kennen. Als kijker houd je zo een goed gevoel aan deze film over.

Extra’s
De blu-ray en dvd bieden bijna 1 uur aan extra’s, onder meer Alternate OpeningsAlternate EndingGag Reel (bloopers) en Deleted Scenes. Met name die laatste zijn de moeite van het bekijken waard: meer grappige datingscènes! Ook de alternatieve begin – en slotscènes zijn leuk. Regisseur Anne Fletcher (The Proposal, Catch Me If You Can) heeft niet voor het meest zoetsappige einde gekozen, zo blijkt. De bloopers hadden wel achterwege kunnen blijven, die zijn te flauw voor woorden.

Het verhaal van The Guilt Trip is niet altijd even verrassend, maar als geheel is deze film door de vele grappige scènes wel zeer vermakelijk. Barbra Streisand en Seth Rogen zijn prima gecast als moeder en zoon.

Te koop vanaf 14 augustus 2013. The Guilt Trip is niet in de Nederlandse bioscopen te zien geweest.

Anne Fletcher

Seth Rogen