Die Welt - recensie

Die Welt - recensie

Semi-autobiografisch concept waarin fictie en realiteit onlosmakelijk met elkaar verbonden lijken te zijn.

De in Tunis woonachtige Abdallah (Abeldhamid Nawara) is werkzaam bij een dvd-winkel waar hij  gebrande dvd's verkoopt aan onwetende klanten. Geheel tegen zijn zin, zo blijkt uit de openingsscene waarin Abdallah uitgebreid de tijd neemt om een naïeve klant uit te leggen dat hij vooral niet Transformers moet kopen. Waarom zou je een film kijken die je eigen volk ten schande brengt, zo legt Abdallah uit. Hiermee is de toon meteen gezet. We volgen Abdallah's interactie met zijn betrekkelijk conservatieve familie, en de verhoudingen met zijn enigszins rebelse vriendengroep. Alles lijkt in het teken te staan van een latente tweestrijd. Een strijd tussen westerse idealen en Arabische moraliteit en een strijd tussen de oude apathische generatie en de jonge generatie, die uit onvrede een manier zoekt om het chaotische Tunesië te ontvluchten.

Jasmijnrevolutie
Die Welt beeldt de democratische transitie uit die zich afspeelde tijdens de Jasmijnrevolutie in Tunesië in 2011. Het volk verwierf het recht een mening te hebben. Dit ontaardt echter niet spontane openheid van zaken, eerder in een constante staat van ambiguïteit. Cineast Pitstra lijkt zelfs te willen zeggen dat de revolutie niet perse tot een beter bestaan zal leiden. Zijn grootste exponent van deze gedachte is dan ook de protagonist Abdallah, waarin Pitstra een aanzienlijk deel van zijn eigen wensen en gedachten mee lijkt te hebben gevuld. Die Welt opent namelijk met een politiek statement, maar verwordt tot meer dan dat. Abdallah's vader is namelijk Pitstra's eigen vader, en zo geldt dat voor een groot deel van de familie die Pitstra uitbeeldt. Waar fictie begint en de realiteit eindigt is dan ook moeilijk zichtbaar. Dat maakt Die Welt spannend. Een dubbelzinnigheid op meerdere vlakken.

Kamelenmarkt
Het is vooral dapper dat Pitstra zijn idealen en gedachten zonder compromissen durft bloot te geven. Hij zet zijn Tunesische roots in om te reflecteren op de Tunesische maatschappij, die hij in samenwerking met cameraman Thijs Gloger op een eigen esthetische wijze in beeld brengt. De organische structuur van de Tunesische samenleving wordt vooral met een handheld camera in beeld gebracht en krijgt hierdoor qua dynamiek gelijkenissen met een Tunesische kamelenmarkt. Tegelijkertijd gebruikt Pitstra statisch camerawerk en zwoele camerabewegingen om tijdens cruciale momenten Abdallah's contemplatieve modus te onderschrijven.

Pitstra's Die Welt is een intrigerende aanwinst voor de Nederlandse filmcanon. Het is dan ook verheugend nieuws dat zijn film na talloze filmfestivals eindelijk landelijk vertoond zal worden. Voor kijkers met een interesse in Noord-Afrikaanse cultuur en drama zal Die Welt geenszins teleurstellen.

Alex Pitstra

Mohsen Ben Hassen
Rahma Ben Hassen