movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Bioscoop
"En zij daalden neer op aarde om hun gelederen te versterken".
Met deze zin begint Borgman, de achtste speelfilm van Alex van Warmerdam. Na films als Abel (1986), De Noorderlingen (1992), Kleine Teun (1998) en Ober (2006) slaat Van Warmerdam een ander pad in, met horror-elementen, moorden en een duistere verhaallijn. Is hierdoor de kenmerkende Van Warmerdam handtekening nog wel zichtbaar?
Cannes
De beginzin blijft in het begin wat vreemd - de hoofdpersonen komen tenslotte uit diepe holen uit de grond - maar krijgt gedurende het verhaal een mooie lading mee en vat aan het eind de film goed samen. Dat niet alleen dit motto - die er na testscreenings pas in is gezet - maar ook het verhaal en de manier waarop er gedraaid is een afwijkende maar tegelijk herkenbare Van Warmerdam heeft opgeleverd, viel ook het Cannes Film Festival op. Borgman werd eerder dit jaar geselecteerd voor het hoofdprogramma en maakte kans op de Gouden Palm voor beste film. Dit gebeurde voor het laatste met een Nederlandse film in 1975. Borgman viel buiten de prijzen, maar de aandacht was groot en de film is inmiddels voor een groot aantal landen aangekocht, waaronder de Verenigde Staten.
Zwerver
Het verhaal laat zich ogenschijnlijk eenvoudig navertellen. Op een dag klopt een man met een zwerverachtig uiterlijk (Jan Bijvoet) aan bij een dure villa. Door slim het echtpaar (gespeeld door Hadewych Minis en Jeroen Perceval) dat er woont tegen elkaar uit te spelen, weet hij zich naar binnen te werken, om er niet meer weg te gaan. Het is slechts een kwestie van tijd voordat hun leven en dat van hun kinderen aan alle kanten door elkaar wordt geschud. Camile Borgman, zoals de wat slonzige figuur heet, krijgt al snel versterking van een aantal andere mannen en een vrouw (Annet Malherbe). Dat het uiteindelijk ontspoort, is niets nieuws voor wie het werk van Van Warmerdam een beetje kent. Wel de manier waarop dit gebeurt.
Beginscène
Alex van Warmerdam, die naast regisseerde ook het scenario voor Borgman schreef, heeft zichzelf met deze film een aantal nieuwe stijlmiddelen toegeëigend, waardoor het geheel fris aanvoelt. Zo wordt er vaak los vanaf de camera gedraaid in plaats van alles met een strak gekaderde vaste camera op te nemen. Ook de veel donkerder inslag met wat thriller- en horrorachtige elementen, zien we hier voor het eerst in zijn werk terug. Tegelijk blijft het een onmiskenbare Van Warmerdam. Niet in de laatste plaats door de ironische dialogen ("Er wordt in dit huis niets kapot gemaakt!" midden in een ruzie) en de prachtige beginscène met een hoofdrol voor de plaatselijke pastoor. Ook het claustrofobische effect dat alles zich in of hetzelfde huis afspeelt en de nauwkeuriger art-direction hebben we eerder gezien, maar pakt hier erg goed uit.
Cast
Ster van de film is ongetwijfeld Hadewych Minus die als de 'vrouw des villas' een bijzondere transformatie doormaakt en steeds meer in de ban van Borgman raakt. Haar sterke acteren, samen met dat van Jan Bijvoet en Jeroen Perceval, maakt het zeer geloofwaardig mee te gaan in de surreële gedachtenwereld van Alex van Warmerdam. Tot halverwege de film weet de film uitstekend de spanning op te bouwen. Maar als daarna het tempo uit de film verdwijnt en het verhaal wat uit elkaar valt, verliest Borgman duidelijk aan kracht. Al maakt het laatste beeld, waarmee de circel mooi rond wordt gemaakt, wel wat goed.
Conclusie
Met Borgman zet Alex van Warmerdam één van zijn sterkste films van de afgelopen jaren neer. Hij treedt overtuigend buiten een aantal voor zijn doen gebaande paden, door een lossere cameravoering en een verhaal met zelfs wat horrorelementen. Samen met een cast die met vooral Hadewych Minis overtuigend de Van Warmerdam personages neerzet, weet de film de eerste helft de kijker op vervreemdende manier mee te slepen. Dat het daarna wat bergafwaarts gaat, is door wat ervoor zit een stuk makkelijker te accepteren. Het blijft een mooi en intrigerend eindresultaat van een creatieve geest.
Met deze zin begint Borgman, de achtste speelfilm van Alex van Warmerdam. Na films als Abel (1986), De Noorderlingen (1992), Kleine Teun (1998) en Ober (2006) slaat Van Warmerdam een ander pad in, met horror-elementen, moorden en een duistere verhaallijn. Is hierdoor de kenmerkende Van Warmerdam handtekening nog wel zichtbaar?
Cannes
De beginzin blijft in het begin wat vreemd - de hoofdpersonen komen tenslotte uit diepe holen uit de grond - maar krijgt gedurende het verhaal een mooie lading mee en vat aan het eind de film goed samen. Dat niet alleen dit motto - die er na testscreenings pas in is gezet - maar ook het verhaal en de manier waarop er gedraaid is een afwijkende maar tegelijk herkenbare Van Warmerdam heeft opgeleverd, viel ook het Cannes Film Festival op. Borgman werd eerder dit jaar geselecteerd voor het hoofdprogramma en maakte kans op de Gouden Palm voor beste film. Dit gebeurde voor het laatste met een Nederlandse film in 1975. Borgman viel buiten de prijzen, maar de aandacht was groot en de film is inmiddels voor een groot aantal landen aangekocht, waaronder de Verenigde Staten.
Zwerver
Het verhaal laat zich ogenschijnlijk eenvoudig navertellen. Op een dag klopt een man met een zwerverachtig uiterlijk (Jan Bijvoet) aan bij een dure villa. Door slim het echtpaar (gespeeld door Hadewych Minis en Jeroen Perceval) dat er woont tegen elkaar uit te spelen, weet hij zich naar binnen te werken, om er niet meer weg te gaan. Het is slechts een kwestie van tijd voordat hun leven en dat van hun kinderen aan alle kanten door elkaar wordt geschud. Camile Borgman, zoals de wat slonzige figuur heet, krijgt al snel versterking van een aantal andere mannen en een vrouw (Annet Malherbe). Dat het uiteindelijk ontspoort, is niets nieuws voor wie het werk van Van Warmerdam een beetje kent. Wel de manier waarop dit gebeurt.
Beginscène
Alex van Warmerdam, die naast regisseerde ook het scenario voor Borgman schreef, heeft zichzelf met deze film een aantal nieuwe stijlmiddelen toegeëigend, waardoor het geheel fris aanvoelt. Zo wordt er vaak los vanaf de camera gedraaid in plaats van alles met een strak gekaderde vaste camera op te nemen. Ook de veel donkerder inslag met wat thriller- en horrorachtige elementen, zien we hier voor het eerst in zijn werk terug. Tegelijk blijft het een onmiskenbare Van Warmerdam. Niet in de laatste plaats door de ironische dialogen ("Er wordt in dit huis niets kapot gemaakt!" midden in een ruzie) en de prachtige beginscène met een hoofdrol voor de plaatselijke pastoor. Ook het claustrofobische effect dat alles zich in of hetzelfde huis afspeelt en de nauwkeuriger art-direction hebben we eerder gezien, maar pakt hier erg goed uit.
Cast
Ster van de film is ongetwijfeld Hadewych Minus die als de 'vrouw des villas' een bijzondere transformatie doormaakt en steeds meer in de ban van Borgman raakt. Haar sterke acteren, samen met dat van Jan Bijvoet en Jeroen Perceval, maakt het zeer geloofwaardig mee te gaan in de surreële gedachtenwereld van Alex van Warmerdam. Tot halverwege de film weet de film uitstekend de spanning op te bouwen. Maar als daarna het tempo uit de film verdwijnt en het verhaal wat uit elkaar valt, verliest Borgman duidelijk aan kracht. Al maakt het laatste beeld, waarmee de circel mooi rond wordt gemaakt, wel wat goed.
Conclusie
Met Borgman zet Alex van Warmerdam één van zijn sterkste films van de afgelopen jaren neer. Hij treedt overtuigend buiten een aantal voor zijn doen gebaande paden, door een lossere cameravoering en een verhaal met zelfs wat horrorelementen. Samen met een cast die met vooral Hadewych Minis overtuigend de Van Warmerdam personages neerzet, weet de film de eerste helft de kijker op vervreemdende manier mee te slepen. Dat het daarna wat bergafwaarts gaat, is door wat ervoor zit een stuk makkelijker te accepteren. Het blijft een mooi en intrigerend eindresultaat van een creatieve geest.
Regisseur:
Cast:
Jan Bijvoet
Hadewych Minis
Alex van Warmerdam
Genre:
Releasedatum:
29 augustus 2013Ons oordeel:
-
Speelduur:
112 minuten
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Nico Donderdag 29 augustus 2013 om 20:10
Opmerkingen aangepast. Dan even je punten:
- De lading die de beginzin krijgt, wordt gedurende de film duidelijk. Naar het einde toe weten de mannen hun groep van het 'kwaad' te vergroten. Dat maakt het ook dat de laatste scène zo mooi bij het begin aansluit.
- Het punt is niet dat het bergafwaarts gaat, maar dat het eerste deel zo sterk is, dat zelfs een minder 2e deel de film nog overeind houdt. Dit is - helaas - niet bij elke film met een minder 2e deel het geval.
- Je opmerkingen over de tuin zijn voor de film denk ik veel te rationeel. Het mooie van de opvoering en de met grof geweld verbouwde tuin is juist het absurde en onverklaarbare, iets wat Van Warmerdam bij uitstek kenmerkt.
- Wat betreft de stoeptegel is het opnieuw iets wat niet per se rationeel gezien moet kunnen, maar wat zowel qua beeld als het laten zien van het oprukkende kwaad prachtig in de film past.
Jesai Iesus Donderdag 29 augustus 2013 om 16:55
- En zij daalden neer op aarde om hun gelederen te versterken -
Als je iets citeert, doe het dan goed.
Overigens is het mij niet duidelijk geworden wat de zin gedurende de film aan mooie lading gekregen heeft.
Wie zegt dat het personage van Annet Malherbe de vrouw van Borgman was?
"Dat het daarna wat bergafwaarts gaat, is door wat ervoor zit een stuk makkelijker te accepteren."
Dat lijkt me logisch want anders kon het niet bergafwaarts gaan.
Ik vond de opvoering in de tuin een mislukte scene. Het bracht weinig tot niets tot stand en het publiek reageerde ook niet.
Liever had ik het resultaat van de tuinverbouwing in een paar grote overzichtbeelden gezien. Eventueel met wat woordenstrijd met de opdrachtgever die dat toch ook gezien moet hebben.
Die scene met die stoeptegel vind ik een misser. Moet je eens een dergelijk formaat stoeptegel tillen... Al gauw een kilo of tien.
En bij dat meisje is het net alsof ze een teddybeer optilt. Dacht het niet.
Horrorelementen is één woord.
Bijgewerkt: Donderdag 29 augustus 2013 om 17:20