movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies » Filmfestivals
Een aardige poging, maar onnodig rauw.
Wat kan het leven in een onbenullig Frans dorpje toch triviaal zijn. Dat is een gedachte die door de hoofdpersonen in Des Morceaux de Moi nooit expliciet wordt uitgesproken, maar toch continu aanwezig lijkt te zijn. Zo ook bij Erell (Adèle Exarchopoulos), een jongensachtige vrije geest die tegen wil en dank haar zieke en vooral met zelfmedelijden vervulde moeder Christine (Zabou Breitman) verzorgt terwijl haar vader Edern (Tchéky Karyo) het gros van zijn dagen als een solitair wezen doorbrengt in de lokale fabriek. Ondertussen verschijnt de andere dochter Sarah (Adélaïde Leroux) uit het niets. Na jaren geen contact te hebben gehad met de familie, fungeert zij als het sleutelstuk waarmee de familie hun onderlinge problemen zichtbaar krijgt.
Cinema vérité
Deze onderlinge problemen drijven naar het oppervlakte door de korte getuigenissen die Erell maakt met haar videocamera. Door vragen te blijven stellen aan haar omgeving lijkt ze tot een soort existentiële constellatie te komen waarmee het vertroebelde beeld van de familie steeds helderder wordt. Regisseur Nolwenn Lemesle gebruikt hiervoor de pixelachtige uitstraling van de videocamera in combinatie met zeer subjectieve camerahoeken. Met als gevolg wederom een cinema vérité-achtige esthetiek die in Des Morceaux De Moi vooral op de zenuwen werkt. Lemesle lijkt een hommage te brengen aan dogma cinema (Festen) maar drijft hierin te ver door. Veel scènes zijn doelbewust onderbelicht en komen niet goed uit de verf.
Concept
Lemesle's concept is een artistieke keuze, maar de vraag is in hoeverre deze te kwalificeren is als dertien in een dozijn. In La Vie d'Adèle, waar Exarchopoulos ook een glansrol speelt, was dit concept functioneel, maar er lijkt wel degelijk een soort verzadiging te ontstaan. De documentairestijl is populair en lijkt creativiteit en authenticiteit soms in de weg te staan. Enfin, een mooi gekadreerd afstandshot mag ook wel gewoon op statief.
Conclusie
Qua verhaallijn haakt Lemesle aan op een concept dat we al enige tijd kennen van filmmakers als de gebroeders Dardenne. Het is echter de gekozen vorm die vooral een doorn in het oog blijkt, ondanks de goede acteerprestaties van de cast.
Wat kan het leven in een onbenullig Frans dorpje toch triviaal zijn. Dat is een gedachte die door de hoofdpersonen in Des Morceaux de Moi nooit expliciet wordt uitgesproken, maar toch continu aanwezig lijkt te zijn. Zo ook bij Erell (Adèle Exarchopoulos), een jongensachtige vrije geest die tegen wil en dank haar zieke en vooral met zelfmedelijden vervulde moeder Christine (Zabou Breitman) verzorgt terwijl haar vader Edern (Tchéky Karyo) het gros van zijn dagen als een solitair wezen doorbrengt in de lokale fabriek. Ondertussen verschijnt de andere dochter Sarah (Adélaïde Leroux) uit het niets. Na jaren geen contact te hebben gehad met de familie, fungeert zij als het sleutelstuk waarmee de familie hun onderlinge problemen zichtbaar krijgt.
Cinema vérité
Deze onderlinge problemen drijven naar het oppervlakte door de korte getuigenissen die Erell maakt met haar videocamera. Door vragen te blijven stellen aan haar omgeving lijkt ze tot een soort existentiële constellatie te komen waarmee het vertroebelde beeld van de familie steeds helderder wordt. Regisseur Nolwenn Lemesle gebruikt hiervoor de pixelachtige uitstraling van de videocamera in combinatie met zeer subjectieve camerahoeken. Met als gevolg wederom een cinema vérité-achtige esthetiek die in Des Morceaux De Moi vooral op de zenuwen werkt. Lemesle lijkt een hommage te brengen aan dogma cinema (Festen) maar drijft hierin te ver door. Veel scènes zijn doelbewust onderbelicht en komen niet goed uit de verf.
Concept
Lemesle's concept is een artistieke keuze, maar de vraag is in hoeverre deze te kwalificeren is als dertien in een dozijn. In La Vie d'Adèle, waar Exarchopoulos ook een glansrol speelt, was dit concept functioneel, maar er lijkt wel degelijk een soort verzadiging te ontstaan. De documentairestijl is populair en lijkt creativiteit en authenticiteit soms in de weg te staan. Enfin, een mooi gekadreerd afstandshot mag ook wel gewoon op statief.
Conclusie
Qua verhaallijn haakt Lemesle aan op een concept dat we al enige tijd kennen van filmmakers als de gebroeders Dardenne. Het is echter de gekozen vorm die vooral een doorn in het oog blijkt, ondanks de goede acteerprestaties van de cast.
Ons oordeel:
-
Speelduur:
90 minuten
Tags: Adélaïde Leroux, Adèle Exarchopoulos, Ciné Premières 2013, Dardenne, Des Morceaux De Moi, La Vie d'Adèle, Pieces Of Me, Tchéky Karyo, Zabou Breitman
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.