• Recensies
One Night Stand 8: Op Zee - recensie

One Night Stand 8: Op Zee - recensie

Soms vergeten mensen waar ze vandaan komen.

One Night Stand is een filmproject dat nieuwe regisseurs en schrijvers de kans geeft een film van 50 minuten te realiseren met hulp van verschillende productiemaatschappijen. Dit jaar is het alweer de achtste keer dat talent van eigen bodem laten zien wat ze in huis heeft. One Night Stand is een samenwerking tussen het Mediafonds, het Nederlands Filmfonds, CoBo en de publieke omroep. Deze week recenseert MovieScene de film Op Zee.

Op zee
Op Zee is een verfilming van het gelijknamige boek, geschreven door Toine Heijmans. De film werd geschreven door Anne Hofhuis en geregisseerd door Marinus Groothof. Zoals de titel al verraadt speelt de film zich grotendeels op zee af, op een zeilboot op precies te zijn. Hoewel de film voor het grootste gedeelte is opgenomen op het IJsselmeer, heeft het overal een gevoel van wijdte, van leegte en stilte. Het is fascinerend hoe het gevoel van isolatie is vertaald naar het beeld.

Sabattical
Het verhaal van Op Zee draait om Edo (Martijn Nieuwerf), die plots compleet apathisch op zijn werk lijkt te zitten. Hij besluit een sabbatical te nemen van twee maanden, om iets te doen waar hij altijd al van gedroomd heeft: zeilen. Hij besluit een solozeiltocht te maken, zodat hij in de tussentijd op zoek kan naar zichzelf. Zijn vrouw (Rifka Lodeizen) en dochter Maria (Isabelle Smit) laat hij achter. Voor een poosje, want hij is van plan om Maria tijdens het laatste stuk van zijn reis mee te nemen aan boord van de boot van Denemarken naar Nederland.

Stilte voor de storm
De zeiltocht van Edo verloopt voorspoedig en hij kijkt zichtbaar uit naar de dag dat Maria met net zo veel plezier als hij aan boord van de boot zal stappen.
Edo leeft merkbaar op tijdens en het gezelschap van zijn dochtertje is de kers op de appelmoes. Samen beleven ze fijne momenten, maar Edo merkt ook dat Maria af en toe afstand van hem neemt. Gelukkig weet hij er telkens voor te zorgen dat ze mee gaat in zijn fantasiewereld en wordt hun band steeds sterker. Totdat zijn zeilboot stilvalt op zee en Maria lijkt te zijn verdwenen. Wanhopig gaat Edo op zoek naar zijn dochter, maar de zee is verradelijker dan je denkt. Want hoe vind je terug wat je onopgemerkt verloren hebt?

Hoewel met het concept en de uitvoering van Op Zee weinig mis is, blijkt het geen film die nadien nog beklijft. De film is er, zonder discussie, zonder nabeschouwing. Het acteerwerk is aangenaam, zelfs de jonge actrice Isabelle Smit overtuigt in haar rol. De film staat bol van interessante shots en ook het decor werkt uitstekend. Toch springt deze film er niet positief of negatief uit tussen de eerdere One Night Stand-films van dit jaar. Hoe dit komt is moeilijk te beduiden. Misschien is het gewoon smaak, misschien raakt het verhaal vooral mensen met kinderen. Duidelijk is dat de film met liefde en aandacht is gemaakt en ongetwijfeld het boek veel eer aan doet.

Op Zee is vrijdag 10 december om 23.15 te zien op Nederland 2.

Marinus Groothof

Rifka Lodeizen