Kill Your Darlings - recensie

Kill Your Darlings - recensie

Een coming-of-age biopic over een groepje schrijvers die hun visie op de wereld loslieten. Jammer genoeg krijg je dat in deze film nog niet te zien.

Kill Your Darlings is John Krokidas allereerste lange speelfilm die hij op zijn naam mag schrijven en waar hij in zekere mate trots op mag zijn. De film heeft een zeer stilistische vormgeving die niet alleen past bij de jaren veertig waarin het verhaal zich afspeelt, maar ook overeenkomt met de energievolle manier waarop Krokidas de muziek, het acteerwerk, de montage en de opstand van de nieuwe generatie schrijvers samenbrengt. Deze nieuwe generatie schrijvers noemden zichzelf ‘The Beat Generation’ en hebben ervoor gezorgd dat er anders gekeken werd naar de gevestigde literaire en politieke orde in de jaren zestig. Ze worden nu gezien als de vooraanstaande hippies die zijdelings de beweging op gang hebben gebracht.

Onberekenbaar
Kill Your Darlings is zowel een biografie als een coming-of-age verhaal over Allen Ginsberg - gespeeld door Daniel Radcliffe (Harry Potter) - die één van de drie schrijvers was die de harde kern vormden van ‘The Beat Generation’. Het verhaal speelt zich af net voordat de Beats elkaar kenden en alleereerst maak je kennis met de moeilijke thuissituatie van Allen die te trappelen staat om het ouderlijk huis te verlaten. Allen wordt aangenomen bij de Universiteit van Columbia waar hij Lucien Carr ontmoet. Dit bloeit vervolgens uit tot meer dan een hechte vriendschap. Dane DeHaan speelt de uiterst onberekenbare  Lucien met verve, waarmee hij opnieuw bewijst waarom hij door velen als een gewaardeerd aanstormend talent wordt gezien. Allen legt via Lucien contact met de anderen van de Beats en ontplooit zich als persoon door te experimenteren met drugs. Ook wordt hij verliefd op Lucien, maar al snel wordt het Allen duidelijk dat de gelaagde Lucien niet zomaar op face-value gewaardeerd kan worden.

Voorgeschiedenis
Hoewel het plot de uiteindelijke proloog  is die ‘The Beat Generation’ gevormd heeft, blijkt dit maar zeer matig uit de film. Degene die nog nooit gehoord heeft van deze schrijvers zullen bar weinig opsteken van de inhoud die hier gepresenteerd wordt, wat een echt gemis is. Toch is de combinatie van biopic en coming-of-age een doordachte manier om een stukje geschiedenis te belichten die voor iedereen redelijk onbekend is. Weliswaar is enige basiskennis over ‘The Beat Generation’ een vereiste om de onderliggende gedachte van Kill Your Darlings te kunnen vatten. Echter komt het coming-of-age element van de film het beste uit de verf, ondanks dat de veranderingen die Allan Ginsberg ondergaat vaak kunstmatig of argeloos aanvoelen.

Achtergesteld talent
Dat is niet het enige wat aan te merken is op het script. Zo zijn er veel personages niet genoeg uitgediept waardoor het talent van sommige acteurs onderbenut wordt, zoals Ben Foster die William Burroughs speelt of Jack Huston die de rol van Jack Kerouac vertolkt. Naar het verfrissende nieuwe talent Elizabeth Olsen(Martha Marcy May Marlene) wordt totaal niet omgekeken, wat een lichtelijke aanfluiting is. Daniel Radcliffe en Dane DeHaan krijgen beter onderbouwde karakters om mee te werken en hebben overigens een fantastische chemie samen. Daniel Radcliffe weet zijn Harry-Pottergestalte goed van zich af te schudden en laat met Kill Your Darlings een andere kant van zichzelf zien die de Potterfans op zijn minst zal shockeren.

Kill Your Darlings is een vermakelijke coming-of-age biopic die gebruik maakt van de juiste energie en een verrassende stijl, maar los van de verpakking valt de inhoud behoorlijk tegen. Dane DeHaan laat wel een nieuwe mijlpaal in zijn carrière zien en door de fantastische wisselwerking met Daniel Redcliff weten zij op-en-top van elkaar te profiteren. Maar John Krokidas kan het wat gebrekkige script niet verbergen, waardoor de film niet alleen een gebrek aan voldoende onderbouwing heeft, maar ook geen duidelijke boodschap die je overtuigt van de substantiële waarde van ‘The Beat Generation’.