22 Jump Street - recensie

22 Jump Street - recensie

Wat is het verschil tussen een bromance en een romance?

In 2012 maakten regisseurs Phil Lord en Christopher Miller met 21 Jump Street de leukste comedy van de laatste paar jaar. Vervolgens overtroffen ze dit jaar zichzelf en alle verwachtingen met het fantastische The Lego Movie. Met deze twee films maakten Lord en Miller duidelijk dat ze tot de meest talentvolle (comedy)regisseurs van Hollywood mogen worden gerekend. Van 22 Jump Street werd dan ook meer verwacht dan van de gemiddelde, zoveelste Hollywoodsequel. En de film weet die verwachtingen behoorlijk in te lossen, al is het wel een mindere film dan de vorige twee van dit regisseursduo.

Zelfspot
Het uitgangspunt van 22 Jump Street is vrijwel identiek aan die van 21 Jump Street. In de vorige film pakten Schmidt (Jonah Hill) en Jenko (Channing Tatum) succesvol een drugsbende op door undercover te gaan als middelbare scholieren. Nu moeten ze undercover gaan als studenten om een drugsbende op te pakken. Nadat de Koreaanse kerk op 21 Jump Street is gesloopt, is nu het geheime hoofdkwartier aan de overkant van de straat in een Vietnamese kerk. Daar worden ze wederom op de huid gezeten door Captain Dickson (Ice Cube), die constant benadrukt dat door het succes van hun vorige missie, zijn undercoverafdeling nu meer geld heeft gekregen om precies hetzelfde te doen. Volgens Dickson leidt dit niet tot betere resultaten. Het mag duidelijk zijn dit commentaar een zeer zelf-reflectieve functie heeft. De film is gemaakt met veel zelfspot, waarbij constant benadrukt wordt hoe onzinnig het eigenlijk is dat er een sequel komt. Dat is een paar keer leuk, maar hier wordt de zelfspot nogal overdreven, ook nadat het punt al lang is gemaakt. Daardoor wordt het na een tijdje ietwat irritant. Dat is het grootste, en eigenlijk enige echte, minpunt van de film. Al is het ook jammer dat er geen rol meer is weggelegd voor Brie Larson. Amber Stevens, die hier het vrouwelijke hoofdpersonage speelt, is een redelijke, mooie actrice, maar lang niet zo goed als Larson. Daarnaast is Stevens' personage ook wat minder goed geschreven.

Absurde humor
Maar goed, Tatum en Hill zijn wel weer terug en hun samenwerking is wederom fantastisch. Ze zijn perfect op elkaar ingespeeld en laten wederom zien een geweldige neus voor comedy te hebben. Zelfs met een minder scenario en mindere regie zou 22 Jump Street vermoedelijk het bekijken waard zijn vanwege de twee hoofdrolspelers. Daarnaast heeft ook Ice Cube een wat grotere rol in deze film, en hij pakt die kans met beide handen aan. Maar uiteindelijk is de film een succes dankzij de regie van Lord en Miller. Voor de derde keer op rij laten ze zien dat ze absurde en eigenzinnige humor zonder probleem kunnen toevoegen aan wat in theorie een conventioneel studioproduct is. Een goed voorbeeld daarvan is een drugsscene, waarin we in splitscreen zien hoe Hill's bad trip het moet uitvechten met Tatum's good trip. Ook het 'awkwarde' gevecht tussen een man en een vrouw richting het einde van de film is een hoogtepunt.

Subversief
Toch was 21 Jump Street iets grappiger dan 22 Jump Street. Deze film is daarentegen wel iets subversiever. Een van de leukste plotwendingen in 21 Jump Street was het idee om Hill een populairder te latern worden op de middelbare school dan Tatum. Op de universiteit is Tatum echter weer dé man, nadat hij zich populair heeft gemaakt bij de stoere, American Football spelende , 'dudes' en 'bro's'. De film maakt deze Amerikaanse bro-cultuur echter op ietwat subtiele wijze belachelijk en laat tegelijk zien hoe nietszeggend Tatum's populariteit eigenlijk is. Terwijl in de fraternities bijvoorbeeld de bro's volop zitten te schreeuwen over hoeveel ze wel niet van seks met mooie vrouwen houden, is het Hill die daadwerkelijk seks met een mooie vrouw heeft. Ook is er in veel van dit soort bro-comedies een homo-erotische subtekst. In 22 Jump Street is dit amper meer een subtekst te noemen. Het ligt er heel dik bovenop. De film is eigenlijk gestructureerd als een romantische comedy, waarbij de profesionele relatie tussen Hill en Tatum feitelijk als een liefdesrelatie wordt gepresenteerd. Wanneer de samenwerking tussen hen even niet werkt, besluiten ze bijvoorbeeld om ieder hun eigen onderzoek uit te voeren, al werken ze officieel wel nog samen. Zoals Tatum het zegt, het is nu een 'open onderzoek.'

Lord en Miller hebben met 22 Jump Street weer bewezen dat ze iets heel bijzonders kunnen maken van een conventioneel studioproduct. Ze worden daarin enorm geholpen door Tatum, Hill en Ice Cube. Uiteindelijk is 22 Jump Street een minder humoristische film dan 21 Jump Street, maar wel een ietwat subversievere.

Horen wat onze MovieInsiders te zeggen hebben over 22 Jump Street? Klik dan door naar de podcastpagina om de podcast te downloaden.

Regisseurs:

Phil Lord