Sex Tape – recensie

Sex Tape – recensie

Soms kan het opkrikken van je liefdesleven ook iets te veel spanning met zich meebrengen.

Het getrouwde leven is zwaar. Zelfs als je allebei succesvol en aantrekkelijk bent, wil de zin in seks nog wel eens ontbreken. Om weer leven in de brouwerij te brengen, kun je experimenteren, een nieuwe kant van jezelf ontdekken. Als de succesvolle blogger Annie (Cameron Diaz) en haar man Jay (Jason Segel) merken dat hun enorm gepassioneerde seksleven een sleur is geworden, proberen ze er met gemiddelde moeite verbetering in te brengen. Na goed nieuws op het gebied van haar carriere als blogger, besluit Annie dat ze hun activiteiten tussen de lakens weer wat nieuw leven in moet blazen.

Sleur
Na verwoede pogingen tot spontane seks, besluiten ze beschonken hun avonturen op te nemen met hun iPad. Het resultaat: een voldaan stel met een drie uur durende pikante video. Als de video wordt geupload naar de cloudfunctie van de iPad, die Jay ook gebruikt om playlists te delen met de mensen die hij een iPad cadeau heeft gedaan, slaat de paniek toe. De enige oplossing lijkt het terug halen van de tablets bij hun vrienden en bekenden, voordat iemand de video te zien krijgt. En laat het nu net zo zijn dat een van de bezitters van de iPads de nieuwe baas is van Annie.

Genante avonturen
Wat volgt, is een avond vol onsamenhangende gebeurtenissen, die van kwaad tot erger gaan. Samen zetten ze alles op alles om er voor te zorgen dat hun genante video niet wordt verspreid, vaak door nog genantere situaties te doorstaan. Het terughalen van de iPads is namelijk nog niet zo gemakkelijk en zelfs daar houdt de ellende nog niet op. De ene na de andere flauwe gebeurtenis vult de anderhalf uur van Sex Tape. Soms hilarisch, soms pijnlijk, soms gewoon ronduit ongeinspireerd. Zelfs een scala aan bijrollen van bekende komische acteurs, waaronder Rob Lowe (Parks & Recreation), Ellie Kemper (The Office U.S.) en Rob Corddry (Hot Tub Time Machine), helpt niet van de film meer te maken dan een standaard komedie.

Veertigjarige twintigers
Er komt een moment dat je als acteur niet meer door kan gaan voor een jongere versie van jezelf. Voor Cameron Diaz en Jason Segel is dat moment duidelijk aangebroken. Hoewel er een poging wordt gedaan op een aandoenlijke manier terug te kijken naar de eerste jaren van verliefdheid, slaan de makers de plank hier mis. Wat Diaz en Segel wel onder de knie hebben, is het uitbeelden van een uitgeblust en inspiratieloos stel dat duidelijk behoefte heeft aan wat spanning. Het is een aangename afwisseling om Diaz dit maal niet in de rol te zien van bitchy sexsymbool, maar juist die van de zorgzame moeder. Maar ook in Sex Tape konden de makers het niet laten om de actrice te laten pronken met haar strakke tweeenveertigjarige lijf.  Actrices als Leslie Mann voelen veel natuurlijker aan in gelijksoortige rollen, iets waar Diaz helaas niet in weet te slagen.

Al met al is Sex Tape een film die net als menig seksleven wel wat meer originaliteit kan gebruiken. Prima als film voor een brakke zondagmiddag, of voor de kijker die maar geen genoeg kan krijgen van de moderne slapstickstijl in comedyfilms. De grappen voelen gerecycled en halen het geenszins bij die van films als The Hangover, Superbad of Horrible Bosses. Toch past de film mooi in het rijtje van regisseur Jake Kasdan, samen met Bad Teacher en Friends with Kids. Liefhebbers van dit soort films kunnen hun hart gerust ophalen, want ze worden op hun wenken bediend met alles wat ze verwachten van een standaard comedy: weinig origineel, maar met enkele oprecht grappige momenten.

Jake Kasdan

Cameron Diaz
Jason Segel