John Wick - recensie

John Wick - recensie

Ex-martial arts stuntman Chad Stahelski zet met John Wick een knallend regiedebuut neer. Letterlijk en figuurlijk.

John Wick (Keanu Reeves) leidt een zorgeloos en luxe leventje, dat ineens wreed wordt verstoord. Het drama wordt opgevolgd door een lafhartige overval en Wick verandert in een man die niets meer te verliezen heeft. Tel daarbij op dat Wick in het verleden als huurmoordenaar voor de Russische maffia werkte en je weet: met deze man valt niet te spotten. Dat merken zijn tegenstanders (o.a. zijn ex-collega’s en werkgever) dan ook in deze revenge movie die de kijker als een lange adrenalinerush zal beleven.

Ninja in driedelig pak
Tijdens een recent interview beklaagde Keanu Reeves zich erover dat hij heel weinig filmrollen krijgt aangeboden. De waarheid gebiedt te zeggen dat Reeves nu eenmaal niet als een John Doe gecast kan worden, daarvoor heeft hij een te uitgesproken uiterlijk en uitstraling. Niet voor niets was hij perfect gecast in The Matrix als een soort superhuman vertegenwoordiger van de mensheid. En een niet-alledaagse type als de titelrol Constantine past ook veel beter bij hem, dan een Jan-met-de-pet rol. In John Wick is hij vooral een kille huurmoordenaar op zoek naar wraak. Bijna als een ninja, maar dan in driedelig pak. En deze rol zit hem als gegoten. Als je er goed oplet, merk je dat Reeves in de ‘gewone mensen’-scènes een beetje houterig overkomt, maar zodra hij als Wick in actie komt, onstaat er overtuigend vuur- en acteerwerk.

Bourne meets The Matrix & Equilibrium
Regisseur Chad Stahelski  is een voormalige martial arts stuntman en Reeves’ body double in The Matrix.  Zijn voorliefde voor snelle, effectieve en stijlvolle gevechtsscènes vind je in overvloed terug in John Wick. Het is smullen geblazen en te beschrijven als: Bourne meets The Matrix (zonder bovenmenselijke krachten) meets Equilibrium. De combinatie tussen vuur-, mesgevechten en martial arts maakt deze film een aanrader. Geen film voor tere zieltjes, maar het betreft hier ‘functioneel geweld’. John Wick heeft rekeningen te vereffenen en dat gaat niet zonder slag of stoot.
Daarnaast neemt Stahelski ook, op subtiele manier, de tijd om (buiten de actiescènes) mooie plaatjes neer te zetten.  Dat belooft wat voor latere films.

Huurmoordenaars en Russische maffia
Vaak maak je in actiefilms een paar komische momenten of uitspraken mee, die de vaart eruit halen of de geloofwaardigheid aantasten. Dat is hier zeker niet het geval; je kunt je hier voorstellen dat huurmoordenaars of Russische maffialeden echt zulke cynische of zwartgallige toespelingen maken, zoals je in John Wick ziet. Deze ‘tongue in the cheek’-momenten zijn bij Keanu Reeves en zijn medespelers (good old ) Ian McShane, Willem Dafoe en  de Zweedse acteur Michael Nyqvist in goede handen.  Laatstgenoemde, bekend van zijn rol als reporter Mikael Blomkvist in de Millennium-trilogie, speelt een zeer overtuigende en intimiderende Russische maffiabaas, de ex-werkgever van John Wick.

Ben je op zoek naar een actiefilm boordvol geweld met mooie, scherpe actiescènes? Dan ben je bij John Wick aan het juiste adres. Keanu Reeves is een aangename verrassing in deze rol. En de overtuiging waarmee hij de actiescènes uitvoert, smaakt naar meer. Keanu Reeves als actieheld, een nieuwe Hollywood toekomst voor hem? Chad Stahelski’s regiedebuut staat als een huis, kijken of hij die martial arts energie ook in andere filmgenres aandurft. Of gooit hij het over een compleet andere boeg? Laten we afwachten en in de tussentijd genieten van John Wick.

Regisseurs:

David Leitch
Chad Stahelski