Hollands Hoop - dvd recensie

Hollands Hoop - dvd recensie

Op de bank met een Grunneger Krudenbitter.

De afgelopen maanden was Hollands Hoop één de meest besproken series op tv. Voor een weekend bingewatching is de hele serie nu op dvd verschenen. Nederlandse kwaliteitsseries als Hollands Hoop zijn net als Adam - E.V.A en Penoza een verademing voor ons culturele landschap. Hollands Hoop werd niet voor niets afgelopen oktober bekroond met een Gouden Kalf voor beste televisiedrama. En gisteren werd bekend gemaakt dat er een tweede serie wordt gemaakt, al moeten we hier nog tot 2016 op wachten.

Fokke (Marcel Hensema) is de spilfiguur in deze serie. Als proceduregerichte psychiater behandelt hij psychopaten in een TBS-kliniek. Zijn gezin lijdt onder zijn carrièregedrevenheid. Echtgenote Machteld (Kim van Kooten) 'eet' al tijden buiten de deur bij haar yogaleraar Mano (Bob Wind), zoon Pepijn (Martijn Lakemeijer) is een wietverslaafde met een eigen kwekerij op zijn slaapkamer, en dochter Lara (Megan de Kruijf) houdt zich afzijdig. Maar de noodgedwongen tijdelijke verhuizing noar Grunn (naar Groningen) zal verandering brengen in de gemankeerde gezinsverhoudingen.

Boven Wotter
Als Fokke wordt gebeld door een Groningse notaris verdwijnen de vakantieplannen van het gezin als sneeuw voor de zon. Fokke's vader is overleden, de uitvaart moet worden geregeld en het nalatenschap afgehandeld. Fokke heeft al jaren geen contact meer met zijn vader en lijkt niet trots op zijn Groningse afkomst. Hij wil zijn vrouw het nieuws meedelen als per ongeluk het bestaan van haar minnaar boven wotter komt. Maar Fokke is vastberaden: hij wil zijn familie bij elkaar houden. Gesjeesd beginnen ze aan de reis naar het hoge noorden.

Redneck
Tijdens de reis drukt wordt duidelijk hoe scenarist Franky Ribbens zijn verhaalwereld aankleed met saillante details. In de provincie heeft de familie geen bereik, alsof mobiele telefonie nog niet haar intrede heeft gedaan op het platteland, Fokke’s vader ligt ‘ouderwets’ opgebaard in de voorkamer, bij de lokale supermarkt accepteert men uitsluitend contant geld, de lokale seksclub heet de Woeste Wieken, en personage Bert (Dries Alkemade) heeft de vlag van de Geconfedereerde Staten van Amerika in zijn caravan hangen. Welkom in de wereld van de redneck, waarin liefde en verdriet dicht bij elkaar liggen.

Texas Chainsaw Massacre
Dan arriveren ze bij de erfenis genaamd Hollands hoop, aan het einde van Nederland (zoals Ribbens en regisseuse Dana Nechustan dat voor ogen hadden). Een karakteristieke herenboerderij gesitueerd nabij het wad. De façade van het landgoed komt bij menig scene in beeld. De boerderij ademt de grandeur van weleer en oogt koloniaal en onheilspellend, zoals de befaamde woning in Texas Chainsaw Massacre. Het huis speelt net als Fokke’s vader een grote rol op de achtergrond. Alsof het dubieuze verleden telkens via omwegen Fokke weet te bereiken.

Reap What We Have Sown
Fokke en Pepijn ontdekken op het perceel de ware aard van opa. Hij was helemaal geen rechtgeaarde calvinist, maar een grootschalige drugshandelaar. Ze treffen duizenden hennepplanten aan. En ze zijn niet alleen. Want midden in het hart van de zomer is het tijd voor de oogst. En daar zette Fokke’s vader een obscure Slavische bende voor in, onder leiding van de grillige Sasa (Nikola Djuricko). Het gevaar ligt op de loer, en het aloude Nederlandse spreekwoord ‘je oogst wat je zaait’ krijgt een nieuwe wending, ook te horen in het openingsliedje Reap What We Have Sown van Janne Schra en Torre Florim.

Breaking Bad
En het is precies dat soort aandacht voor (muzikale) aankleding waardoor Hollands Hoop zo prettig wegkijkt. De artwork bij het openingsliedje reflecteert op de hennepteelt en doet denken aan True Detective. Want elke serie heeft zo’n aanstekelijk liedje nodig. Dat maakt een serie compleet en nodigt de kijker uit. De cameravoering van Bert Pot heeft, net als de crew veel aandacht voor de pracht van 't Ommelaand. Qua niveau kan Hollands Hoop hierin (bijna) tippen aan Scandinavische tegenhangers als The Killing en Borgen. Ook het script zit zeer goed in elkaar. Ribbens laat elke aflevering beginnen met een flashforward, en vergelijkingen met Breaking  Bad zijn niet misselijkmakend (maar wellicht een tikkeltje hoogdravend).

Groningse taal
De casting is één van de sterkste punten van Hollands Hoop. Alhoewel niet iedereen zich heeft ingeleefd in de Groningse taal hoeft Dries Alkemade (Bert) zijn afkomst niet te verbloemen. Broer Matthias, vertolkt door Peter Paul Muller, lijkt van geboorte af ingelijfd door de klei, net als zijn eega gespeeld door Hadewych Minis. Maar ook de betrekkelijk kleinere rollen zijn uitstekend ingevuld door casting director Rebecca van Unen. Cynthia Abma speelt de deftige, doch aandoenlijke wethouder van het streekplaatsje. En Nikola Djuricko had zo het neefje van Tony Soprano kunnen zijn.

Dokter Frankenstein
Uiteindelijk is het Marcel Hensema die het beste uit zichzelf haalt. Hensema, die bekend staat als een van Nederlands  beste karakteracteurs, weet zijn personage diepte te geven en resoneert perfect met zoon Lakemeijer en vrouw van Kooten. Ook de bijna incestueuze relatie met zijn patiënt Dimitri (Peter van den Begin) is memorabel. Dimitri is een psychopaat waar Fokke een bijzondere band mee opbouwt. Fokke heeft door zijn behandeling van Dimitri een monster geschapen dat na zijn vlucht uit de TBS-kliniek naarstig op zoek gaat naar zijn dokter Frankenstein.

De dvd en blu-ray bevat naast de acht afleveringen verder geen bijzonderheden.

Met de feestdagen op komst biedt Hollands Hoop de perfecte aanleiding voor de escapist om zich onder te dompelen in de wereld van de Groningse hennepteelt. Op naar seizoen twee!

Dana Nechushtan