Point Break - Recensie

Point Break - Recensie

Waar is Keanu Reeves wanneer je hem nodig hebt?

De originele Point Break uit 1991 is een cultfilm met een gezonde dosis nostalgische waarde. Met de combinatie van een lading geweldig uitgewerkte actiescenes en een kazig script dat zich makkelijk laat uitlachen, weet de film perfect de actiefilm van de jaren 90 samen te vatten. Met de regie in de handen van Kathryn Bigelow, nu bekend van onder meer Zero Dark Thirty en The Hurt Locker, behoort Point Break zeker tot één van de betere actiefilms van de jaren 90. Sindsdien is het format hergebruikt in bijvoorbeeld de eerste The Fast and the Furious. Nu komt de eerste officiële remake uit.

Ozaki Eight
Luke Bracey vervangt Keanu Reeves(The Matrix, Speed) in de rol van Johnny Utah, een FBI-agent die undercover gaat om een groep bankrovers op te lappen. In het origineel richtte de undercoveractie zich voornamelijk op een groep surfers, maar dit wordt grotendeels vervangen door een aantal andere extreme sporten, zoals skydiven, snowboarden, bergbeklimmen en mountainbiken. Ook blijft het niet alleen bij het beroven van banken. Bodhi, ditmaal gespeeld door Édgar Ramírez (Carlos, Wrath of the Titans), is de leider van de groep criminelen die op zoek zijn naar het allerhoogst haalbare, namelijk verlichting. Ze zien zichzelf niet als criminelen, maar zien hun acties als noodzakelijk om de Ozaki Eight te volgen. De Ozaki Eight is een bedachte mythe dat uitgelegd wordt als acht fysieke uitdagingen die alle natuurelementen beslaat. Wanneer ze slagen alle proeven te doorstaan dan moet dit uiteindelijk leiden tot hun verlichting.

Zoektocht
De spirituele motivatie achter deze adrenalinejunkies komt echter nooit van de grond. Voor de  meest nuchtere onder ons komt dit over als zweverig gebrabbel, waardoor het script nog steeds erg kazig overkomt. Ondanks dat, mist de film wel de humor die het origineel daaruit voortbracht. Dit komt mede door het gebrek aan charme dat Patrick Swayze (Dirty Dancing, Ghost), Keanu Reeves en de dertien in een dozijn politieagent gespeeld door Gary Busey wel wisten te brengen. Ook doen een aantal veranderingen in het verhaal de film niet goed. Zo wordt het overtuigende liefdesverhaal tussen Utah en Tyler herschreven in een one night stand, politieman Pappas wordt volledig naar de zijlijn geplaats en is Utah veel capabeler in extreme sporten dan in 1991. Bodhi is daarmee een minder overtuigend als voorbeeldfiguur, hier lijdt de bromance relatie ook onder.

Vergeet het verhaal
Vanaf de eerste minuut stort de remake zich op de extreme stunten en actiescenes en regisseur Ericson Core lijkt hierdoor weinig oog te hebben voor de rest. Mede dankzij de cinematografie zijn deze scenes geslaagd uitgewerkt en vermakelijk te noemen. De 3D is een kleine toevoeging, voornamelijk in de wingsuit-skydiving scene. Dit zorgt voor mooie en imposante plaatjes. Hoe dan ook volgen deze scenes elkaar op als een lange afvinklijst van verschillende extreme sporten. Daarnaast voel je minder betrokkenheid met de beelden die je ziet doordat het verband met het verhaal volledig afwezig is.

Ericson Core lijkt met de remake te zeggen dat je het verhaal moet vergeten en je moet laten meevoeren in de actie. Dit pakt in de meeste gevallen slecht uit, zo ook in deze remake. Core weet de charme van de acteurs niet te vangen en het hoge niveau van de actiescenes van de eerste Point Break niet te halen. Tevergeefs wordt er hier en daar nog een ode gegeven, bijvoorbeeld dat Utah in de lucht schiet wanneer hij Bodhi niet durft neer te schieten. Een meesterlijke scene in het origineel, maar hierin is het overduidelijk dat Point Break bij lange na niet hetzelfde niveau kan halen.

Ericson Core

Luke Bracey

7 januari 2016