Bezoek ook eens Ze.nl
Ride Along 2 - recensie

Ride Along 2 - recensie

De buddycopfilm Ride Along wist ondanks dat het maar een matige film is in het genre, maar liefst 150 miljoen in het laatje te brengen. Automatisch werden we dus verzekerd van een vervolg met de grappige, maar wel minder grappige stand-up comedian in deze films Kevin Hart en de chagrijnige, en vooral eentonig acterende Ice-Cube. Dit keer worden ze ook bijgestaan door Ken Jeong, beter bekend als Mr. Chow van The Hangover. In combinatie met Kevin Hart voegt hij zeker wat toe aan het irritatieniveau van de film, maar daar ligt blijkbaar ook hun kracht.

Brother-in-law
Mocht je het zijn vergeten hoe de eerste film ook alweer eindigde of heb je het eerste deel nog niet gezien, dan maakt dat zeker niet uit aangezien Ride Along 2 alleen doorpakt op het feit dat Ben Barber aka Mr. Black Hammer, gespeeld door Kevin Hart, zijn vriendin ten huwelijk heeft gevraagd in de eerste film. Ditmaal wilt Ben zich opnieuw bewijzen tegenover James Payton (Ice Cube), zijn toekomstige brother-in-law, dat hij het kan maken als politieagent of zelfs rechercheur. Wanneer de twee een hacker (Ken Jeong) traceren die mogelijk een connectie heeft met een kingpin in Miami heeft Ben een kans om zich te bewijzen. James echter wil voornamelijk laten zien tegenover iedereen dat Ben geen goede match is met het rechercheursvak.

Zelfde liedje
Ride Along 2 wordt afgeleverd met de nodige formulewerk. Naast Ken Jeong wordt ook Olivia Munn toegevoegd aan de cast om de film enigszins fris te houden. Zo wordt er geneigd naar een romance tussen Cube en haar personage Maya Cruz, een Miami agente. Hier en daar zijn er nog wat aanpassingen in het verhaal te besmeuren, maar het valt vooral terug op de chemie tussen Kevin en Cube en eenzelfde verhaal. Tim Story doet dit echter zonder enige geestigheid of slimheid, zoals Phil Lord en Christopher Miller deden met 22 Jump Street, dat ook praktisch dezelfde film was als zijn voorganger. Story grijpt voornamelijk terug op het eerste deel en de clichés binnen het genre.

Transformers
Ondanks dezelfde soort flauwe grappen, die vaker de plank mis slaan dan raken, weet de film wel te vermaken. De komedie in Ride Along is vergelijkbaar met de actie in de Transformers-reeks van Michael Bay. Je wordt volledig murw geslagen, het brengt niks nieuws onder de zon en bovendien is het allemaal erg repetitief, maar ondanks dat is het toch leuk om naar te kijken. Tussen al het komisch geratel door van Kevin Hart vindt er genoeg afwisseling plaats met achtervolgingen en actiescenes. Daarnaast zijn de grappen die constant op je afgevuurd worden verre van vervelend om aan te horen, al is het soms wel een tikkeltje irritant. Je kent vast wel iemand in je vriendengroep die altijd grappig probeert te zijn, maar vaak nooit is. Toch wacht je toch op het moment dat er wel een goede grap bij zit en gelukkig komt die ook meestal wanneer je het niet verwacht.

Ride Along 2 is zeker de moeite waard voor diegene die zich wisten te vermaken met de eerste film. Ik durf zelfs te zeggen dat dit de betere is van de twee, vooral qua rake grappen.  Dit zegt overigens niet veel, aangezien de film nog steeds niet een niveau levert die je mag verwachten binnen het buddycopgenre. Dit lage niveau wordt voornamelijk doorgezet in het formulewerk, waar je het verhaal en de humor ook onder kunt scharen. Ondanks dat heeft de film genoeg  vertier om je een avondje te vermaken.

Tim Story

4 februari 2016

101 minuten