Recensie - Tour de France (3 sterren)

Recensie - Tour de France (3 sterren)

In deze Franse roadmovie ontmoeten we Far’Hook (Sadek), een Franse rapper die aardig aan zijn carrière timmert in de Parijse banlieues. Toch loopt het allemaal niet zo lekker en na een vervelend voorval met concullega Sphinx lijkt het een goed idee om voor een poosje uit de Franse metropool te vertrekken. Zijn producer Bilal vraagt of hij zijn vader Serge (Gerard Depardieu) mee op trip kan nemen naar de Franse zuidkust, omdat die op zijn beurt wel een uitstapje kan gebruiken. Wie verwacht dat dit een trip op de racefiets is, komt door de ietwat misleidende titel bedrogen uit. Niets van dat zullen we de komende anderhalf uur zien, maar is deze rolprent dan wel het aanzien waard?

Serge en Far’Hook stappen in de wagen en rijden allesbehalve gebroederlijk naar Zuid Frankrijk. Alhoewel het een klein busje is, hebben de beide heren een behoorlijke hoeveelheid vooroordelen over elkander meegenomen. Zoals het een aardige ‘feel good’ film betaamd, worden een groot deel hiervan gedurende de trip uit de weg geruimd en komen beide karakters dichter bij elkaar. Regisseur Rachid Djaidani weet gedurende dit tafereel op luchtige wijze een behoorlijk aantal prangende kwesties te behandelen die ook hier in Nederland aan de orde van de dag zijn. Ondertussen reist het duo naar een aantal Franse havens, zodat Serge die, net als zijn grote idool Claude Joseph Vernet, al schilderend vast kan leggen.

Maar daarmee is de zojuist gestelde vraag nog niet beantwoord. Is deze film het aanzien waard? Jazeker! Djaidani heeft een vermakelijke film neergezet die iedere fan van het Franse vasteland moet zien. Echter is daarmee eigenlijk alles wel gezegd. De acteerprestaties van beide acteurs zijn namelijk nogal vlak en de hoeveelheid Franse rap die deze rolprent siert, werkt niet voor iedereen als een aanbeveling. Al met al kan na anderhalf uur gesteld worden dat de kijker deel heeft uitgemaakt van een mooie reis door het prachtige Franse landschap met zo hier en daar haar ups en downs. Zeker geen zonde van je tijd, maar de klassieke status is volledig uit zicht.