Ed Gein: The Butcher of Plainfield - dvd recensie

Psycho, The Texas Chainsaw Massacre, The Silence of the Lambs; los van de bekende overeenkomsten, hebben ze nog iets gemeenschappelijks… Ed Gein!

Ed Gein
Ed Gein is de beruchte seriemoordenaar uit Plainfield, Wisconsin, die rond de jaren ’50 de buurt onveilig maakte. Hij begon met het roven van lijken op begraafplaatsen en ging later door met het vermoorden van mensen. Zijn modus operandi is een inspiratiebron voor vele films geweest; hij maakte gebruik van menselijke botten en verwerkte mensenhuiden tot onder andere lampenkappen. Een inboedel van menselijke onderdelen, bij wijze van.

Los van verschillende films die gebaseerd zijn op de werkwijze van deze man, zijn er door de jaren heen ook een aantal films gemaakt die over zijn leven zelf gaan. Waarschijnlijk de bekendste en beste verfilming is Deranged uit 1974, waarin Ed Gein werd vertolkt door Roberts Blossom.

Deze nieuwe Ed Gein film gaat uiteraard ook weer over het leven van Ed Gein, hoewel de makers er toch hun eigen versie van willen maken. Ze hebben zelf namelijk ook een visie, en deze willen ze met ons delen.

Ed Gein

Michael Feifer
De regie is in handen van ene Michael Feifer, welke in dezelfde categorie gerekend kan worden als de altijd betrouwbare Uli Lommel. Beide heren zijn verzot op het creëren van zogenaamde ‘true-crime’ verhalen, welke zich laten inspireren door allerhande ellendige verhalen van seriemoordenaars en ander tuig. Ook zijn ze beide soms geïnteresseerd in dezelfde seriemoordenaars, aangezien ze allebei een film hebben gemaakt over de B.T.K. killer, Dennis Rader (B.T.K. staat voor de modus operandi; Bind Torture Kill).

Wat betrouwbaar betreft, wordt hier echter wel bedoeld dat je van tevoren weet dat de films van Lommel altijd de kwaliteit van een taai stuk vlees hebben, laat dit wel duidelijk zijn. Wat Feifer met deze film aflevert past mooi in het rijtje thuis van ‘beter niet doen dan slecht doen’.

True-crime
Met een true-crime film is het wel verstandig om een beetje proberen te laten zien wat er werkelijk is gebeurd, waar mogelijk. Je gaat ook niet bij een crime documentaire een reconstructie maken van een geheel ander onderwerp. Ondanks dat de film gebaseerd is op het leven van Ed Gein, komt de film over alsof de makers geïnspireerd waren door een aantal kleine dingen en verder hun eigen gang zijn op gegaan. Dit is op zich niet erg, de makers van The Texas Chainsaw Massacre deden dit natuurlijk ook. Echter, zij noemden de film geen Ed Gein, en wisten ook nog eens een film neer te zetten die kwalitatief hoog stond en doodeng was. Mensen die wisten waar ze mee bezig waren, zeg maar.

Kane Hodder
Een film over Ed Gein heeft natuurlijk als belangrijkste troef de acteur die hem moet vertolken. Deze komt in de vorm van Kane Hodder. De acteur is bij horrorfanaten vooral bekend als de persoon die een aantal keren Jason heeft gespeeld in de latere delen van de eindeloze Friday the 13th reeks. Hodder heeft verder veel werk als stuntman gedaan in diverse Hollywood producties en onafhankelijke films.
Ed Gein, Kane Hodder
Als vertolking van een seriemoordenaar heeft Hodder op sommige momenten een griezelige aanwezigheid, vooral omdat hij ook echt overkomt als een boom van een vent. Dit is echter wel een verdraaiing van de realiteit, gezien Gein zelf niet bepaald een World Wrestling Champion was. Daarnaast heeft Hodder niet echt alle capaciteiten als acteur om er echt een interessant karakter van te maken.

The Bold and the Beautiful
Een andere opvallende aanwezigheid is Adrienne Frantz, welke zowaar is overgevlogen uit de set van The Bold and the Beautiful. Wanneer er een film over een seriemoordenaar gemaakt probeert te worden welke een meer psychologisch portret laat zien, dan is het wel van belang om de goede acteurs te bestellen, en niet met derderangs ‘soapies’ op de proppen te komen. Wel leuk voor haar, aangezien er altijd werd vernomen dat acteurs uit deze befaamde serie nooit meer van deze set af zouden komen. Dit is dus een leugen!

Michael Berryman
Hier kan meteen gezegd worden dat Michael Berryman de interessantste toevoeging aan deze film is. Vanwege een zeldzame aandoening, Hypohidrotic Ectodermal Dysplasia, een altijd griezelige verschijning.
Nog interessanter is dat hij crimineel ongebruikt wordt en vrij snel al de dood vindt. Op zich misschien het beste, dan herinneren we hem niet zo snel in deze draak. Berryman blijven we liever herinneren als Pluto in Wes Craven’s The Hills Have Eyes.

De film zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn, maar het komt in ieder geval niet bij de kijker over. Deze prent komt over als een haastige combinatie van een psychologisch portret en een slasher film. Het faalt in beide gevallen. We krijgen met deze film totaal geen inzicht in wie Ed Gein werkelijk was, zelfs niet een beetje. Het acteerwerk is van matig tot slecht en ook alles er omheen voelt krakkemikkig aan. Het is een film die totaal niet weet te boeien, zelfs niet op een ‘zo slecht dat het weer goed is’ manier. De filmmakers hebben geen ziel voor hun onderwerp en leveren een film af die het equivalent is van een haastige brabbel. Tijd om Deranged maar weer eens uit de kast te gaan halen.

De extra's op de dvd zijn een aantal trailers en een scene selectie. Echter zijn we inmiddels in een tijdperk aangekomen dat we dit niet echt meer als waardige extra's kunnen zien.

Film: gelestergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: halfster