Soylent Green - dvd recensie (heruitgave)

De sciencefiction film Soylent Green was zijn tijd ver vooruit. Nog steeds weet de film uit 1973 kijkers te fascineren.

De film is opnieuw uitgebracht op dvd door Living Colour. MovieSense bekeek de film nog eens en voelde de extra’s op het schijfje aan de tand.

soylent1

Waar oudere films vaak ontoegankelijk worden voor een jongere generatie door hun tempo, shots en verouderde special effects, heeft Soylent Green hier geen last van. Iedere filmliefhebber moet deze film dan ook hebben gezien.

Who's Afraid of Red, Yellow and Green
Het is het jaar 2022 en de aardbol heeft flink te lijden onder een gigantische overbevolking, de massaproductie van de mens en de opwarming van de aarde. Vele mensen zijn dakloos, natuurlijke voedingsbronnen zijn schaars en alleen verkrijgbaar voor de allerrijksten. De meeste mensen leven van de energierijke wafels die het bedrijf Soylent produceert, waaronder Soylent Yellow, Soylent Red en natuurlijk Soylent Green, de meest voedzame maar ook zeer beperkte wafel.

Charlton Heston, bekend uit klassiekers als Planet of the Apes en Ben Hur, speelt de hoofdrol van detective Thorn. Hij zet zijn tanden in een moordzaak betreffende de rijke William R. Simonson, die vermoord werd omdat hij achter een geheim kwam over de Soylent onderneming. Heston is vastberaden dat geheim te weten te komen, zelfs als hij daarbij bevelen van zijn chef moet negeren. Het verhaal klinkt misschien als een standaard scifi over een dystopische wereld en dat is het op sommige punten ook. De film weet zich echter boven de middelmaat te verheffen door enkele sterke scènes. De bekendste en meest beangstigende scène is het moment waar graafwagens mensen opscheppen alsof ze afval zijn, om zo de regelmatige rellen op straat onder controle te kunnen houden.

soylent2

Fruit groente en vlees
De ster van de film is niet Heston, maar Edward G. Robinson als Sol. De oude knar woont bij Thorn in en assisteert hem bij zijn onderzoek met zijn gigantische archief aan boeken. Het drukken van boeken is al jarenlang gestaakt. Robinson weet veel emotie in zijn rol te leggen en geeft de film een hart. Hij representeert de oudere generatie die met weemoed terugdenkt aan de tijd dat er nog mooie natuur bestond en waarin fruit, groente en vlees verkrijgbaar waren. Thorn is de nieuwe generatie die alleen de verhalen van vroeger kent en niet beter weet. Als Thorn echte groente en echt vlees weet te bemachtigen, leidt dit tot een van de mooiste eetscènes in de filmgeschiedenis. Een prachtig staaltje acteerwerk van beiden.

Het thema van de film over opwarming van de aarde en overbevolking is na al die jaren nog steeds actueel. Voor de mensen die een Blade Runner-achtige film verwachten, moet gezegd worden dat regisseur Richard Fleischer er niet voor heeft gekozen om de film een overduidelijk futuristisch uiterlijk te geven. Meer dan een moderne inrichting van huizen en een futuristische skyline krijgen we niet. Misschien is de toekomst ook niet zoveel anders dan we altijd willen voorschotelen.

Extra's: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Meest interessante extra is het audiocommentaar van regisseur Fleischer en actrice Taylor-Young. Beiden vertellen ze hun ervaringen over het maken van de film en komen er interessante feiten naar boven. Zo vertelt Fleischer dat acteur Robinson bijna geheel doof was en dit problemen opleverde omdat hij niet kon inspelen op de andere acteurs en niet kon horen wanneer hij zijn tekst moest uitspreken. Indien de regisseur ‘cut’ schreeuwde om de opnames stil te leggen, bleef Robinson vaak gewoon door acteren.

De documentaire 'A look into the world of Soylent Green' geeft meer inzicht in de fictieve wereld van de film, maar verder eigenlijk dezelfde informatie als je de film kijkt. Als laatste is er een videoregistratie te zien van een feestje gegeven voor acteur Edward G. Robinson, omdat deze film zijn 101ste film was. De acteur is enkele dagen hierna overleden aan kanker.

soylent3

Soylent Green is een film die niet mag ontbreken in de collectie van iedere filmfan. De film uit 1973 weet nog steeds kijkers te boeien met zijn vooruitstrevende verhaal en waarschuwt de kijker voor een dystopisch wereldbeeld dat ooit werkelijkheid zou kunnen worden. Samen met het audiocommentaar op de dvd is deze sciencefictionfilm beslist de moeite waard. Alleen al vanwege die prachtige eetscène.

Te koop vanaf 5 maart 2009.

Richard Fleischer

Charlton Heston