Oorlogswinter - blu-ray recensie

Oorlogswinter - blu-ray recensie

Oorlogswinter is de succesvolste Nederlandse speelfilm sinds Alles is Liefde en kreeg drie Rembrandt Awards. Wij bekeken de extra's van de film op blu-ray.

"Oorlogswinter is een van de beste Nederlandse films van de laatste tijd", aldus Stefanie in haar recensie op MovieSense. Ik sluit mij hier geheel bij aan. In deze recensie richten we ons op de extra's die op het blu-ray schijfje staan.

Audiocommentaar
Het meest informatief van alle extra’s is het audiocommentaar van regisseur Martin Koolhoven en editor Job ter Burg. De twee mannen geven tijdens de 103 minuten durende film veel leerzame informatie, wat ze bovendien op een leuke manier weten te brengen. Voor de filmliefhebber is dit dan ook geen lange zit en er valt geen moment stilte. In het audiocommentaar leren we over Koolhoven’s voorliefde om een scène vanuit de ogen van de hoofdpersoon te schieten (point of view) en vertelt ter Burg meer over de montage. Ook horen we over problemen tijdens de opnames, de special effects en worden vele gemaakte keuzes in de film toegelicht. Het scheelt bovendien dat het fijn luisteren is naar Koolhoven en ter Burg.

oorlogswinter_1

Making Of
In de Making Of van 24 minuten vertellen Koolhoven, acteurs, medewerkers en auteur Jan Terlouw hoe de film tot stand kwam, zien we wat er achter de schermen gebeurde en wordt er kort een blik geworpen op de stunts. Deze extra’s zijn ideaal om in een klein halfuur een overzicht te krijgen van wat zich afspeelde op de set. Wil je dieper op sommige dingen ingaan dan zijn er de interviews, visual effects en andere extra’s aanwezig.

Visual Effects
Ook erg informatief zijn de extra’s over de Visual Effects in de film. Het bedrijf Filmmore Amsterdam is verantwoordelijk voor het toevoegen en verwijderen van sneeuw in vele scènes of het aanpassen van gehele landschappen. Er zitten erg indrukwekkende dingen tussen, helemaal als je beseft dat het een Nederlandse productie is. Deze Visual Effects worden niet begeleid door een uitleg of commentaar, waardoor je als kijker met vragen achterblijft en het soms zelfs niet duidelijk is wat er getoond wordt.

Deleted Scenes en stunts
Gelukkig bevatten de deleted scenes wel audiocommentaar, waarin Koolhoven aangeeft waarom bepaalde scènes uit de film zijn geknipt. Ook de stunts zijn voorzien van uitleg, waardoor het duidelijk wordt hoe bepaalde stunts gedaan zijn.

oorlogswinter_3

Hongerwinter
Het schijfje bevat ook een 48 minuten durende documentaire uit 1990 genaamd Hongerwinter. Dit is een stukje serieuze geschiedenis voor degenen die wat dieper in de gebeurtenissen van de winter uit 1944 en die van de jaren erna tot 1955, willen duiken.

Verslagen en interviews
In een interview met de regisseur, acteurs en auteur Jan Terlouw komen er interessante feiten en weetjes naar boven, maar in de verslagen van de première en op set doen de filmsterren eigenlijk opnieuw hun zelfde verhaaltje dat we al hebben gehoord in de andere extra’s. Wat wel interessant is, is een interview met Koolhoven van 25 minuten in het programma Final Cut. Hier gaan we meer de diepte in en vertelt de regisseur over het vak van filmmaken en zijn fascinatie voor Spaghetti Westerns en oorlogsfilms in Nederland.

Als laatste bevat de blu-ray een aantal foto’s van achter de schermen en zijn er nog een trailer, teaser en tv spotje.

Blu-ray of dvd?
Opvallend is dat kopers van de blu-ray minder krijgen dan mensen die de dvd aanschaffen. De dvd die op dit moment alleen in Special Edition met drie disks verkrijgbaar is, bevat ook een audio cd met de soundtrack van de film door de filmcomponist Pino Donaggio. Een blu-ray eigenaar heeft de film dan wel in high definition, maar daar betaal je ook de meerprijs voor. Waarschijnlijk gaat distributeur Video/Film Express er vanuit dat de meeste mensen de film toch op dvd kopen. Natuurlijk is dat ook zo, maar geef mensen een reden om de overstap naar blu-ray te maken.

oorlogswinter_2

Dat de film Oorlogswinter niet in je filmcollectie mag ontbreken, zal al duidelijk zijn door onze bioscooprecensie. Door de vele informatieve extra’s en de film op hoge kwaliteit is de blu-ray absoluut een aanrader. Ondanks dat het jammer is dat de visual effects extra’s geen uitleg hebben zijn ze toch de moeite waard. Door het audiocommentaar, interviews en making of weet je echt alles wat er maar te weten valt over deze indrukwekkende film. Het is alleen jammer dat de soundtrack van de film niet bij de blu-ray zit, zoals bij de dvd wel het geval is.

Film: gelestergelestergelestergelesterhalfster
Extra's: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: Oorlogswinter oorlogswinter_bluray