JCVD - blu-ray recensie

JCVD - blu-ray recensie

Jean-Claude Van Damme maakt zijn comeback in JCVD. Niet als actieheld, maar als zichzelf.

De film opent met het standaard actiegeweld uit een doorsnee Van Damme film. De actieheld schiet, steekt en slaat zijn tegenstanders van zich af. Pas als er een decorstuk omvalt, merken we dat het om een film in een film gaat. Jean-Claude speelt zichzelf en is met zijn 47 jaar niet meer de jongste. Zichtbaar uitgeput loopt hij naar de regisseur en laat hem weten niet alle actiescènes in één shot te kunnen vanwege zijn leeftijd.

jcvd1

Biografisch?
Het mag duidelijk zijn dat we hier niet te maken hebben met een standaard Van Damme actiefilm. De spierbundel moet toezien hoe goede rollen aan hem voorbijgaan en dat financiële problemen hem tegenwerken in zijn strijd om de voogdij van zijn dochter. Hoewel Van Damme  daadwerkelijk te maken had met deze problemen in zijn echte leven is de productie echter niet geheel biografisch. Regisseur en schrijver Mabrouk El Mechri (Virgil) baseerde de film op problemen uit Van Damme’s leven maar vermengt dit met een dosis fictie.

Bankoverval
Als Jean-Claude een bank in zijn geboortestad Brussel binnenloopt raakt hij verzeild in een bankoverval die op dat moment bezig is. De politie en de media zien hem voor de overvaller aan en denken dat het hem te doen is om de voogdij van zijn dochter te bemachtigen. In zijn films zou hij zich met gemak uit soortgelijke situaties redden, maar nu is hij niet opgewassen tegen de pistolen die op hem en andere gijzelaars gericht zijn.

The Muscles from Brussels
Van Damme brak door met de film Universal Soldier uit 1992 en speelde daarna in succesvolle films zoals Hard Target en Timecop. Na de tegenvallende gameverfilming Street Fighter raakte de carrière van 'The Muscles from Brussels' in het slop. In 1999 probeerde hij zijn loopbaan weer op de rails te krijgen met Universal Soldier: The Return, maar het mocht niet baten; hierna verscheen de acteur alleen nog in films die direct op dvd en video verschenen. Regisseur El Mechri kreeg het voor elkaar om Van Damme weer op de kaart te zetten met JCVD. De film kreeg goede kritieken en draaide op vele filmfestivals, waaronder het International Film Festival Rotterdam. Van Damme werkt inmiddels al aan zijn eigen film The Eagle Path, maar hij valt ook terug in oude gewoontes; binnenkort is hij te zien in Universal Soldiers: The Next Generation.

jcvd2

Monoloog
Jean-Claude Van Damme bewijst met JCVD dat hij meer kan dan de actieheld uithangen. Hij toont zijn sterkste acteerprestaties uit zijn gehele carrière omdat El Mechri hem hier de kans toe geeft. Het siert Van Damme dat hij niet schuwt om zichzelf op de hak te nemen in een film die grotendeels zijn eigen problemen aan de kaak stelt. Het absolute hoogtepunt is het moment dat Van Damme zich naar de kijker richt en in een emotionele monoloog terugkijkt op zijn leven.

Ook visueel blijft de film overeind. Beelden zijn aan kleur onttrokken en veel shots zijn sepia gekleurd. De camera zit vaak dicht op Van Damme zodat we duidelijk de ouderdomsgroeven in het gelaat van de gevallen ster kunnen bewonderen.

De combinatie van drama en komedie is niet altijd geslaagd. El Mechri houdt de gijzeling luchtig door het gebruik van humor, maar ook met stereotype slechteriken. Juist dat laatste doet af aan de film en je vraagt je af of Jean-Claude wel bang moet zijn voor deze figuren.

jcvd3Extra's
Helaas bevat de blu-ray geen enkele extra. Waar is het audiocommentaar van de regisseur? Een interviews met Jean-Claude Van Damme en een making of? Een gemiste kans bij deze film, want ik had de makers graag meer horen vertellen over deze prachtige productie.

Regisseur El Mechri zet met JCVD acteur Jean-Claude Van Damme opnieuw op de kaart en mag zichzelf daaraan toevoegen. Gelukkig is Van Damme niet bang om de problemen uit zijn echte leven te delen met de kijker. Dit resulteert in prachtig en soms emotioneel acteerwerk door Van Damme. El Mechri tovert mooie beelden op het scherm in een slimme mix tussen drama en humor. Het is spijtig dat de personages van de bankovervallers erg plat en cliché blijven.

Van Damme is klaar voor het betere acteerwerk! Of zou hij met Universal Soldiers: The Next Generation zijn carrière weer de nek omdraaien?

Film: gelestergelestergelestergelesterhalfster
Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster