The Unborn - dvd recensie

The Unborn - dvd recensie

Veel horrorfilms gebruiken het idee dat overleden geesten je blijven achtervolgen. The Unborn doet dat nèt even wat anders.

Ongeboren
Casey heeft een moeilijke jeugd gehad. Toen ze maar een klein meisje was, pleegde haar moeder zelfmoord en dat heeft ze nooit goed kunnen verwerken. Toch heeft ze geprobeerd haar leven weer op te pakken en werkt ze als oppas een beetje bij. De laatste tijd heeft ze  rare dromen, waarin een vreemd jongetje en een hond centraal staan. Wat die dromen betekenen weet ze niet en ze vraagt haar vriendin Romy om raad. Ook Romy weet niet wat ze ervan moet denken, maar neemt het niet al te serieus, en dat terwijl zij nu net degene is die in dat soort dingen gelooft.

unborn 1

Wanneer ze op de kinderen van de familie Newton past, wordt het zowaar nog gekker; het jonge zoontje van de familie, Mattey, hangt druk pratend over de wieg van zijn nog jongere zusje met een spiegel in zijn hand, haar te vertellen dat ze in de spiegel moet kijken. Wanneer Casey dichterbij komt, draait hij zich om en slaat haar met de spiegel in haar gezicht. Daarbij blijft vooral een zin die hij zegt heel erg hangen bij Casey, "Jumby wants to be born now".

David Goyer
De schrijver en regisseur van deze film, David Goyer, is bepaald geen onbekende. Hij schreef onder andere de eerste Blade en schreef en regisseerde Blade: Trinity. Wat recentelijker schreef hij Batman Begins en produceerde hij het alom afgebrande Ghost Rider. We kunnen dus zeggen dat de kwaliteit van de films waar hij aan werkt niet echt consistent is. Ervaring genoeg, ook in het genre, maar ervaring alleen blijkt hier toch te weinig.

unborn 2

De cast
Ook in de cast komen een aantal personen voorbij die we toch wel kennen of zouden kunnen kennen. De meest bekende naam is wel die van Gary Oldman, die een rabijn speelt. Deze rabijn mag proberen om Casey, gespeeld door Odette Yustman die we kennen uit het recente Cloverfield, te helpen. Ook Meagan Good, die de vriendin van Casey speelt is geen onbekende. Ze speelde al onder andere in Saw V, The Love Guru, One Missed Call en niet te vergeten de serie House M.D. Helaas kunnen deze castleden ook niet verhelpen dat het script van deze film erg rommelig is.

We krijgen op deze dvd niet veel extra's meegeleverd. Het enige is een aantal deleted scenes. Waarom deze scene's verwijderd zijn, is over het algemeen niet moeilijk te begrijpen. Toch wel leuk om ze een keer te kijken, maar heel bijzonder is het niet.

unborn 3

The Unborn is helaas een film geworden die een interessant concept naar de knoppen weet te helpen met een rommelig en onverzorgd script. Op diverse plekken in de film zul je je afvragen wat er in godsnaam allemaal gebeurt. Begrijp me niet verkeerd, een film waarbij opgelet moet worden om hem te volgen, daar is niks mis mee, maar in dit geval helpt dat maar weinig. Er zijn te veel onlogische oorzaken en gevolgen en zelfs de titel spreekt zichzelf op een bepaald moment in de film tegen. Waar dit is zal ik niet verklappen. Ook Gary Oldman kan zich niet uitleven in deze film die een kruising probeert te zijn van allerlei films en daardoor precies geen van allen is geworden.

Niet dat alles heel slecht is aan deze film. Er zitten zeker vermakelijke stukken in de film en een paar mooie shots, maar dat is niet voldoende om deze film boven de middenmoot uit te trekken. Helaas bevindt The Unborn zich ook nog eens aan de onderzijde van deze middenmoot.

Te koop vanaf 23 juli 2009.

David S. Goyer

Cam Gigandet